וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד רשות ההגירה קילל מבקש מקלט: "רוצחים, לא תקבלו מעמד"

ממונה ביקורת גבולות ברשות האוכלוסין תקף בפייסבוק בבוטות מבקש מקלט שתיאר את סיפור חייו במסגרת קמפיין רשת שיזמה נציבות האו"ם לפליטים. מהרשות נמסר כי הנושא ייבדק לעומק

נציבות האו"ם לפליטים בישראל

"רוצחים, לא תקבלו מעמד, תקבלו זין" – כך כתב ממונה ביקורת גבולות ברשות האוכלוסין וההגירה בתגובה לסרטון שפורסם בפייסבוק, ובו מתאר מבקש מקלט את סיפורו במסגרת קמפיין "תכירו" של נציבות האו"ם לפליטים. הקמפיין נועד להעלות את מודעות בקרב הציבור לנסיבות שהביאו את מבקשי המקלט החיים בישראל למצבם כיום.

במסגרת הקמפיין פורסמו שישה סרטונים של שישה מבקשי מקלט בישראל, במטרה להסביר לגולשים מי הם, מאין הגיעו ומה עברו. עוד מנסים בנציבות, באמצעות תגובות לציבור בעמוד הפייסבוק, ליצור הבחנה בין המונחים "מסתננים" ל"מבקשי מקלט", כשלדבריהם יש להבדיל בין האופנים שבהם נכנסים אפריקנים לישראל והסיבות שהובילו אותם לכך. בנציבות הסבירו כי מנגנון המקלט שהוקם בישראל על ידיהם, והועבר לידי רשות האוכלוסין וההגירה בשנת 2009, נועד לבחון את כלל הפניות ולזהות מי אינו זכאי למעמד כלל, מי זכאי למעמד פליט ומי זכאי להגנה משלימה אחרת, מחשש לחייו במדינתו.

בסרטון שעליו הגיב הממונה, מתאר איסמעיל בארכה, מבקש מקלט מדארפור, את הגעתו לישראל ב-2008 כשהיה בן 15 בלבד. "ב-2003 הגיעו אנשים נגדנו, הג'אנגווידים", סיפר. "הם באו ותקפו את הכפר שלי. אחרי שהרגו את אבא ואת אח שלי אנשים באו לכיוון הבית וברחנו. היה לי חבר גדול ממני בשנה ושנינו ביחד הגענו למצרים. מי שחוזר (לחבל דארפור בתקופה הנוכחית, דו"פ) יש לו שתי אופציות: ראשונה, זה כאילו הורגים אותו. אופציה שנייה, זה לוקחים אותו לכלא", הסביר בארכה את מניעיו להישאר בישראל.

עוד בנושא:
תזונה לקויה והיגיינה ירודה: התנאים הקשים במתקן חולות
מנהיג מבקשי המקלט ישוחרר מ"חולות" בשל התעלמות מבקשתו למקלט
המדיניות החדשה למבקשי מקלט: "עד מתי סהרונים? עד שתחליט לעזוב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תגובת הממונה לקמפיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני מחליט אני אלך לישראל (הטעות במקור). האנשים האלה עברו עבר כל כך קשה (הישראלים, דו"פ) ואני מאוד מזדהה בסיפור שלי עם הסיפור של עם ישראל. אחרי שנכנסנו לשטח ישראל, לקחו אותנו לבית כלא שנקרא סהרונים, שם הייתי חודש וחצי. אני לא יכול לחזור למדינה שלי, ומה שעכשיו אני מבקש זו הגנה. עד שיהיה שלום, שיהיה מצב שאני יכול לחזור למדינה שלי".

לא רק תגובתו של הממונה הייתה עוינת, אלא כך גם רוב התגובות לסרטון. בין השאר, נכתב: "אין סיכוי של פרומיל אחד שמאמינים לכם שאתם פליטים", "הסתננתם וגנבתם את הגבול", "לנו יש חובה לשלח אתכם 'בטוב' מהמדינה הזו - לא ילך 'בטוב' ילך בכוח, ואתם תצאו מפה חסרי כל" ו"קבלו כמה מאות דולרים וצאו לנו מהעיניים ומהחיים". בין התגובות ניתן גם היה למצוא מיעוט של מי שהזדעזעו מהמילים הקשות. "פשוט מזעזע לראות תגובות כאלה", נכתב. "בושה, הצד הרע והסרטני של עם ישראל. איסמעיל, תותח אתה אחי".

מעצב הפרויקט, יוסי למל, מפרסום למל כהן הגיב לנושא: "בצד הבעת תמיכה, גיליתי צד אכזרי ומכוער, פוגעני, גזעני ומשפיל בהתייחסות לפרויקט שאותו אני מוביל. אני מצר על כך שבישראל 2015, יש מי שמסרבים לתת מקום אפילו להעלאת מודעות למצבם של בני אדם החיים בקרבנו. ברגע שמישהו מתוך המערכת האמורה לתת מענה לאוכלוסייה זו, חורץ את דינם של המסתננים ללא שמיעת עדויותיהם, זה חמור ומדאיג בעיקר ברמיזה שיש בכך להתנהלות של אותה מערכת. אני מקווה שזה יטופל בהקדם".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הנושא ייבדק לעומק".

(עדכון ראשון: 22:13)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully