וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג מבקשי המקלט ישוחרר מ"חולות" בשל התעלמות מבקשתו למקלט

תקדים: מוטסים עלי, ממובילי המאבק של מבקשי המקלט בישראל, ישוחרר ממתקן הכליאה אחרי 14 חודשים, בשל עיכוב של שנים בהכרעת הבקשה שלו למקלט. עלי: "ההחלטה מוכיחה שהמאבק שלנו הוא מאבק צודק"

מוטאסים עלי, מוביל מחאת מבקשי המקלט. באדיבות המצולמים
ההחלטה נעשתה בהוראת היועץ המשפטי לממשלה. מוטסים עלי/באדיבות המצולמים

מוטסים עלי, ממובילי המאבק של מבקשי המקלט האפריקנים בישראל, ישוחרר ממתקן הכליאה "חולות" שבנגב אחרי שהות של 14 חודשים - כך הודיעה אמש (שני) המדינה בתשובתה לבית משפט העליון במסגרת ערעור שהגיש עלי בשיתוף "המוקד לפליטים ומהגרים" על החלטת בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובבאר שבע להשאירו במתקן חולות.

בתשובת המדינה נמסר כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ישוחרר עלי מהמתקן "ללא דיחוי". מדובר במבקש המקלט הראשון בישראל שמשתחרר מחולות בשל התעלמות מבקשתו למקלט.

עוד בנושא:
מבקש מקלט טוען: חברי עזב את ישראל ונרצח כשחזר לסודאן
המדיניות החדשה למבקשי מקלט: "עד מתי סהרונים? עד שתחליט לעזוב"
תיאטרון חולות: מבקשי מקלט וישראלים במופע על מציאות חיי הפליטים

מחוץ למתקן השהייה חולות, יוני 2015. ראובן קסטרו
מתקן הכליאה "חולות", בחודש שעבר/ראובן קסטרו

עלי, השוהה בישראל מ-2009, לא הצליח להתאושש מהבשורה המשמחת גם כשעה אחרי קבלתה. "התקשרו אליי לפני כשעה ואמרו לי שאני משתחרר הערב", תיאר את קבלת הבשורה בשיחה עם וואלה!NEWS. "ממש לא האמנתי למה שאני שומע ואז הגיע טלפון נוסף מרשות ההגירה, ופתאום הבנתי שזה רציני ולא צוחקים".

עלי, מבקש מקלט מדארפור, הגיש עתירה לבית המשפט העליון בפברואר 2014 באמצעות עורכי הדין אסף וייצן ורחל פרידמן מהמוקד לפליטים ומהגרים, בדרישה לשחררו ממתקן הכליאה. על פי העתירה, עלי הגיש בקשת מקלט בדצמבר 2012, שלא קיבלה מענה במשך שנתיים. כמו כן, נטען כי הגשת בקשת המקלט עצמה התאפשרה באיחור של שנתיים, במהלכן סירבה רשות האוכלוסין וההגירה לאפשר לאזרחי סודאן ואריתריאה להגיש בקשות למקלט.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"שבירת רוחם של פליטים אינה חוקית"/ראובן קסטרו

הערעור לעליון הוגש לאחר הליך משפטי ארוך שהחל בשנה שעברה, במסגרתו נדחו שלוש עתירות מנהליות בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובבאר שבע, ובשני ערעורים אחרים בעליון נמנעו השופטים מלהכריע ישירות בסוגיה, תוך שהחזירו את התיק לבתי המשפט המחוזיים. זאת בניגוד לעמדת נציבות האו"ם לפליטים, שקבעה שהוא ראוי למקלט.

"חולות אינו פתרון"

"זו תחושה מצוינת עד עכשיו, אני לא יודע איך לעכל את זה. ההחלטה מוכיחה שהמאבק שלנו הוא מאבק צודק. צריך להחיל את ההחלטה הזו על כולם, ואני אמשיך לחכות לשחרורו של כל מי שכלוא ללא משפט ומבלי שהוכרעה בקשת המקלט שלו", אמר עלי, שצפוי להשתחרר מהמתקן הבוקר. באשר לשאלה מה יהיו צעדיו הבאים לאור שינוי המדיניות, לפיה מבקש מקלט שיסרב לעזוב למדינה שלישית יועבר לכלא סהרונים, אמר: "יש הרבה עבודה, אבל כרגע אני מתרכז בחדשות הטובות, מגיע לנו לחגוג קצת ואז נראה".

עורכי הדין וייצו ופרידמן ברכו על ההחלטה, והוסיפו: "תקופה ממושכת של שלילת חירות מסתיימת היום עבור מוטסים, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה התערב והורה על שחרורו. רבים אחרים שמצבם דומה לשלו ממשיכים להיות מוחזקים במתקני שירות בתי הסוהר בזמן שבקשות המקלט שלהם ממתינות במשרדי רשות האוכלוסין. היום נשמח, ומחר נמשיך להיאבק על סגירת מתקן 'חולות' ומציאת פתרונות חוקיים והוגנים למבקשי המקלט בקרבנו. חולות אינו פתרון. שבירת רוחם של פליטים אינה חוקית".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully