וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: חשוב לתת גיבוי למפקדים, אך יש לחקור כל חשד

13.7.2015 / 15:29

על רקע החקירות נגד קצינים בנוגע ל"צוק איתן" ונגד מח"ט בנימין שירה למוות בפלסטיני, אמר איזנקוט כי יינתן גיבוי למפקדים במקרים שבהם לא התגלתה רשלנות או עבירה פלילית. "לאפשר לגופי החקירה של צה"ל לעבוד"

צילום: עומר מירון, דובר צה"ל; עריכה: טל רזניק

(המג"ד שהורה על "מטח הכבוד" למרפאה בצוק איתן: "המטרות היו לגיטימיות")

הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס הבוקר (שני) בפתח ישיבת פורום מטכ"ל לחקירות המתנהלות נגד קצינים בצה"ל והדגיש את הצורך לגבות מפקדים שלחמו וקיבלו החלטות לא פשוטות בתנאי קרב. לצד זאת, ציין איזנקוט כי יש לאפשר לגופי החקירה של צה"ל לעשות את עבודתם המקצועית ולחקור כל חשד ללא הפעלת לחצים. לדבריו, תמיד יינתן גיבוי למפקדים במקרים שבהם לא התגלתה רשלנות או עבירה פלילית.

דבריו של הרמטכ"ל באים על רקע גל חקירות של קצינים, ובהם קצינים בכירים, בנוגע לאירועים שנויים במחלוקת במהלך מבצע "צוק איתן". בגלי צה"ל נחשף כי בין הנחקרים גם קצין בדרגת אלוף משנה, והיום צפוי להיחקר מג"ד השריון סגן-אלוף נריה ישורון, שהורה על ירי "מטח כבוד" לעבר מרפאה ברצועת עזה. גורם צבאי בכיר אמר כי לא ידוע בשלב זה באיזה חשד ייחקר סא"ל ישורון, אולם סנגורו, סגן-אלוף במיל' שלומי ציפורי, העריך בשיחה עם וואלה!NEWS כי הקצין ייחקר בחשד לחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים, אף שאיש לא נהרג או נפגע באירוע.

עוד על חקירות מפקדים:
גיבוי למג"ד שייחקר: "המרפאה שאליה ירינו הייתה עמדת חמאס"
עדויות: הפלסטיני נורה 3 פעמים; צה"ל: "המח"ט פעל כשורה"
"מטח למען דימה": צה"ל יחקור חשד לפלילים בהפצצת מרפאה בעזה

גדי אייזנקוט. דובר צה"ל
איזנקוט/דובר צה"ל

ההערכה היא שבעקבות המידע שעולה מגל החקירות הנוכחי יזומנו קצינים בכירים נוספים לחקירה. קצינים שהיו מעורבים בלחימה ב"צוק איתן" אמרו כי קיים חשש שהרחבת החקירות יכניס את צה"ל למצב של קיפאון. עם זאת, גורם צבאי בכיר אמר בשיחה עם וואלה!NEWS כי אינו מעריך שהחקירות יובילו להעמדתם של הקצינים לדין. "אני לא מכיר שמשהו מהתיקים הללו יבשיל לכדי כתב אישום", אמר.

על פי גורמים המצויים בחקירות, חקירות מצ"ח מתמקדות בכמה אירועים שנויים במחלוקת במהלך המבצע. "באחד המקרים מדובר בקצין מילואים שנחקר בחשד לפגיעה בגורמי רפואה, ואף שהסביר את עמדתו ואת סכנת החיים שנשקפה לכוח, בצה"ל לא ממהרים לסגור את התיק", ציין גורם המקורב לקצינים שזומנו לחקירה. מקרה אחר שנחקר הוא של פגיעה בבלתי-מעורבים בטרור.

מח"ט בנימין ירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבן באזור מעבר קלנדיה, יולי 2015. דובר צה"ל
כלי הרכב של מח"ט בנימין שנרגמה/דובר צה"ל

חקירה נוספת המתנהלת בימים אלה נגד מפקד בכיר בצה"ל עוסקת באירוע שבו ירה מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, בנער פלסטיני שיידה אבנים לעבר מכוניתו, והרג אותו לפני כשבוע וחצי. אל"מ שומר זכה לגיבוי מצד צה"ל והפיקוד הבכיר. מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, טען כי שומר פעל כמצופה ממנו. "אני מגבה באופן מלא את המח"ט ואת תפקודו באירוע זה, שבו נשקפה לכוח סכנת חיים ממשית", אמר.

עם זאת, בימים האחרונים נחשף סרטון של ארגון "בצלם", שתיעד את האירוע המדובר, ובו נראה המח"ט לעבר מוחמד אל-כסבה בן ה-17 בעודו נמלט ממנו. על פי תחקיר שערך הארגון, אל-כסבה נורה בניגוד להוראות הפתיחה באש. מנגד, גורם צבאי טען כי הסרטון לא תיעד את האירוע באופן מלא, וכי שומר ירה בנער רק לאחר שהסתובב אליו בעודו מחזיק דבר מה שהעלה את חששו של הקצין.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully