וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות: הפלסטיני נורה 3 פעמים; צה"ל: "המח"ט פעל כשורה"

4.7.2015 / 0:15

תחקירן של בצלם שהגיע לבית החולים ברמאללה, שם מת מפצעיו הצעיר הפלסטיני מוחמד אל-כסבה, טען שהוא ספג קליעים בראשו, בגבו ובכתפו. גורמים ישראליים אישרו כי הוא נורה בראש ובכתף. חקירת מצ"ח צפויה להיפתח

צילום: רויטרס , יותם רונן

"הפלסטיני שנורה למוות בידי מח"ט בנימין ספג כדור בראשו" – כך טוען תחקירן של ארגון "בצלם", שהגיע לאזור מחסום קלנדיה, שם נורה אתמול (שישי) למוות נער פלסטיני שהשליך אבנים לעבר הרכב שבו נסע אלוף-משנה ישראל שומר. התחקירן, שהגיע לבית החולים ברמאללה שם מת מוחמד אל-כסבה מפצעיו, טען עוד כי שני קליעים נוספים פגעו בכתפו ובגבו וכי אל-כסבה יידה אבנים לעבר המח"ט מטווח קרוב. גורמים ישראליים אישרו כי הפלסטיני נורה בראש ובכתף. כמו כן, גורם בפיקוד המרכז, שגיבה את פעולת המח"ט, מסר כי צפויה להיפתח חקירת מצ"ח בנושא.

אירועים מסוג זה מעלים מחדש את שאלת נוהל הפתיחה באש של צה"ל ואם התוצאות במקרה זה היו הכרחיות. הוראות הפתיחה באש לא גלויות לציבור, אך לרוב, באירוע שבו מושלכות אבנים ולא נשקפת סכנת חיים מידית, פותחים בנוהל מעצר חשוד. הנוהל כולל ירי באוויר ובמקרה שהסיכון גובר אז ניתן לירות לפלג הגוף התחתון. רק במקרה שבו קיימת סכנת חיים ממשית, ניתן לבצע ירי כדי להרוג. טרם התברר אם באירוע של היום נשקפה סכנת חיים ממשית למח"ט, שהצדיקה את ירי שלושת הכדורים בפלסטיני.

מח"ט בנימין ירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבן באזור מעבר קלנדיה, יולי 2015. דובר צה"ל
כלי הרכב של המח"ט שנפגע היום/דובר צה"ל

על פי הנוהל, בכל מקרה של מוות של פלסטיני בגדה על ידי כוח צה"ל נפתחת חקירה במצ"ח. על פי הגורם בפיקוד המרכז, גם במקרה הנוכחי, על אף שמדובר בקצין בכיר, חקירה כזו תפתח. לדבריו, בחקירה ייבדקו אם הפעולה של המח"ט התבצעה לפי הנהלים או חרגה מהם.

עם זאת, בינתיים זוכה אל"מ שומר לגיבוי מלא מצד צה"ל ולתמיכה של פוליטיקאים רבים. מדובר צה"ל נמסר כי מפקד פיקוד מרכז, אלוף רוני נומה, שהגיע לזירה זמן קצר לאחר האירוע, אמר כי המח"ט "פעל כמצופה ממנו באירוע מסוג זה. אני מגבה באופן מלא את המח"ט ואת תפקודו כאשר נשקפה לכוח סכנת חיים ממשית".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד גיבה את אל"מ שומר ואמר כי "ראש הממשלה ושר הביטחון צריכים לתת גיבוי בקולם למח"ט בנימין שירה וחיסל מחבל שיידה סלעים על הרכב שלו. סלעים הורגים, וחיילי צה"ל צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמם ולדעת שהדרג המדיני מגבה אותם לגמרי".

(עדכון ראשון: 20:30)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
זוכה לגיבוי. מח"ט בנימין אלוף-משנה ישראל שומר במחסום קלנדיה/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully