וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המג"ד שייחקר על "מטח הכבוד": "היה למטרות לגיטימיות"

בריאיון לוואלה!NEWS הסביר סא"ל נריה ישורון את ההחלטה להורות על הירי לעבר המרפאה שממנה נורה סרן דימה לויטס למוות. מחר הוא ייחקר במצ"ח: "זה המעט שיכולתי לעשות כמפקד". צפו בריאיון

צילום: עומר מירון, דובר צה"ל; עריכה: טל רזניק
"לא ידעתי כשנתתי את ההספד הזה כמה הדים הוא יעורר, והוא עורר לא מעט הדים"

"הוריתי לירות מטח של כבוד למטרות לגיטימיות" – כך אמר סגן-אלוף נריה ישורון, מפקד גדוד בחטיבת שריון בצה"ל לפני כשלושה חודשים בריאיון לוואלה!NEWS. מחר (שני) צפוי סא"ל ישורון להיחקר במשטרת הצבאית החוקרת (מצ"ח) בעניין אותו מטח שהורה לירות במהלך מבצע "צוק איתן" לעבר מרפאה ברצועת עזה שממנה נורתה אש שהביאה למותו של סרן דימיטרי לויטס יום קודם לכן.

בראיון מיוחד שנערך לכבוד יום הזיכרון לחללי צה"ל, סיפר סא"ל ישורון על הפרשה. "העברנו את הפלוגה לתדר אחד בקשר שכולם ישמעו אותו", שחזר. "וכשכולם - נהגים, תותחנים, טענים - כל אנשי הצוות שמעו את התדר בקשר, המעט שאני יכולתי לעשות כמפקד, זה לעלות בקשר ולתת את אותו הספד על דימה, המפקד הנערץ שנהרג אתמול פה ושבזכותו ובשביל המשך דרכו אנחנו צריכים להמשיך את המשימות שלנו ולהמשיך להילחם. לא ידעתי כשנתתי את ההספד הזה כמה הדים הוא יעורר אחר כך, והוא עורר לא מעט הדים".

עוד בוואלה חדשות:
200 מטרות ביום: היחידה שצדה את המבוקשים בעזה
כאילו שהמלחמה עדיין נמשכת: דיווח מיוחד מרחובות עזה
הממשלה הבטיחה סיוע, אך בדרום עדיין מחכים לפיצויים מ"צוק איתן"

סא"ל נריה ישורון. נועם מושקוביץ
"עמדתי טנק אחד ליד דימה לאורך כל האירוע". סא"ל ישורון/נועם מושקוביץ

לדבריו, משום שלא יכול היה להגיע להלווייתו של החייל שלו בגלל הלחימה הממושכת, ביקש סא"ל ישורון להקדיש מטח ירי ברצועה לזכרו. "בתור מפקד, עשיתי שני דברים לאחר מותו: קודם שלחתי את אשתי, נעמה, לפה (לבית משפחתו, י"א). שנית, כשאתה נלחם, אתה לא יכול לאסוף את הגדוד או אפילו להוריד אותם מהטנק ולדבר איתם. מה שבחרנו לעשות בזמן ההלוויה הוא לאסוף את הפלוגה, והוריתי לירות מטח של כבוד, כמובן, למטרות לגיטימיות מבצעיות".

מאז, ביקר סא"ל ישורון את משפחת לויטס בפסגת זאב פעמים רבות. באותו ראיון, מבית משפחתם, סיפר על הרגעים האחרונים של דימה. לדבריו, הכוח הסתבך כשפלוגתו של דימה הייתה צריכה לאבטח שיירה של דחפורים, שפעלו לפנות צירים ולמצוא מנהרות התקפיות המובילות ליישובי עוטף עזה. "זה אזור מאוד מאוד מורכב מבחינת לחימה עם טנקים", סיפר ישורון. "זה שטח מאוד צפוף, עם לא מעט שטח בנוי, עם לא מעט סמטאות ומקומות שאפשר להגיע אליהם ולהילחם בהם באופן קרוב אל הטנקים. דימה קיבל משימה לבודד מרחב מסוים. הוא לקחת את הפלוגה שלו לכבוש שטח מסוים שיאפשר ליחידה אחרת שהייתה במרחב למצוא מנהרות התקפיות שהובילו עד לישובים בתוך שטח ישראל. דימה התחיל בעצם במשימה הזו כמו שהיה רגיל, כשהוא בראש של האנשים שלו. הוא היה הטנק הראשון בפלוגה. אחריו, נעו שני דחפורים במשימה. בשלב מסוים הם נעו קדימה, כך שאת כל האירוע אני יכולתי לראות - עמדתי טנק אחד ליד דימה לאורך כל האירוע".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
סרן דמיטרי לויטס שנהרג מירי צלפים ברצועת עזה במבצע "צוק איתן". 22 ביולי 2014. דובר צה"ל
"נהרג במקום". סרן לויטס/דובר צה"ל
"המג"ד לא היה צריך להשתמש במלים 'מטח כבוד', אבל לפגיעה במרפאה היה הכרח מבצעי"

הוא הוסיף: "ברגע שהתמקם בעמדה שחיפתה על אחד הדחפורים שעשו את העבודה, צלף מתוך בניין של מרפאה השחיל כדור לתוך מדף המפקד שלו". לדבריו, דימה לא הוציא את מלוא ראשו מתוך הטנק, כי אם תצפת בחרך קטן של עשרה סנטימטרים - מה שהספיק לצלף של החמאס לראות את נקודת התורפה בטנק ולפגוע בראשו. "הוא הרג אותו במקום", אמר. "נעשו ניסיונות חילוץ מהירים של דימה על ידי הנהג שלו, שקיבל צל"ש מאוחר יותר על ההתנהגות שלו ועל כך שהוא חילץ אותו כמעט עצמאית. יחד איתו עבדו על החילוץ גם הצוות שנמצא פה, שטיפל בדימה וניסה להציל אותו כמה שיותר מהר", התייחס המג"ד לשני החיילים שהגיעו עמו לאותו למפגש.

עורך הדין שלומי ציפורי, סנגורו של המג"ד, אמר אמש בעקבות הפרסום על מועד החקירה של מרשו כי "באזור המרפאה שבה פעלו הכוחות היו הערכות שיש ארבע מנהרות. לכן האזור כולו היה מאוים. מרגע שהיה ירי מתוך המרפאה אל הכוח - היא כבר לא הייתה מרפאה, אלא הפכה להיות עמדת אויב. המג"ד לא היה צריך להשתמש במלים 'מטח כבוד', אבל לפגיעה במרפאה היה הכרח מבצעי. אני מניח שחקירה פלילית הפכה להיות מחויבת למציאות, אך להערכתי היא תיגמר בקול ענות חלושה ולא יוגש נגדו כתב אישום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully