וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטח למען דימה": צה"ל יחקור חשד לפלילים בהפצצת מרפאה בעזה

12.6.2015 / 0:14

הפצ"ר הורה על פתיחת שלוש חקירות של תקריות ממבצע "צוק איתן", ובראשן תקיפת בית קפה בחאן יונס שבה נהרגו 9 פלסטינים. עד כה נפתחו 15 חקירות פליליות, ו-19 חקירות נסגרו, בהן התקרית שבה נהרגו 4 ילדים בחוף העיר עזה

צילום: דובר צה"ל, יותם רונן; עריכה: יותם בן-דוד

(מג"ד שריון נפרד מסרן דימה לויטס בקשר)

הפרקליט הצבאי הראשי אלוף דני עפרוני הורה אמש (חמישי) על פתיחת חקירה של מצ"ח סביב התקרית שבה נהרגו תשעה פלסטינים בהפצצת צה"ל בחאן יונס במהלך מבצע "צוק איתן". מדובר צה"ל נמסר כי לפי הממצאים העובדתיים שנאספו בידי המנגנון שהוקם והוצגו לפצ"ר העלו חשד שהתקיפה בוצעה שלא בהתאם לכללים, ולכן הורה אלוף עפרוני על פתיחת חקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע. זאת על רקע הפרסום הצפוי של חלקים מהדוח של הוועדה הבינלאומית החוקרת פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה במבצע.

אירוע נוסף שלגביו תיפתח חקירה פלילית של מצ"ח נוגע לפרסומים בתקשורת שלפיהם כוחות צה"ל ירו לכאורה במכוון פגזי טנק אל עבר מרפאה ברצועה, שממנה נורתה אש שהביאה למותו של סרן דמיטרי לויטס יום קודם לכן. המקרה נבדק בעקבות ריאיון שהעניק מפקד גדוד "געש", שבו לחם לויטס. "בזמן ההלווייה החלטנו לירות מטח פגזים לעבר המקום שממנו קיפח את חייו", סיפר בריאון סגן-אלוף נריה ישורון. מקרה שלישי שלגביו תיפתח חקירה פלילית של מצ"ח עוסק בטענות של ג'וחר א-דיק, תושב הרצועה, שפנה לצה"ל באמצעות עורך דין בטענה כי לאחר מעצרו ב-28 ביולי, הוא הוכה שלא בצדק.

הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בחאן יונס במבצע "צוק איתן"/רויטרס

עם זאת, הפצ"ר הורה לסגור את חקירת התקרית שבה נהרגו ארבעה ילדים מירי של חיל הים בחוף העיר עזה. ב-16 ביולי נהרגו ארבעה ילדים בני 11-9 ממשפחת בכר. הסיפור עלה לכותרות הראשיות ברוב אתרי החדשות העולמיים ומדובר צה"ל נמסר אז כי "נתקף יעד שבו שהו פעילי טרור וממנו התבצעה פעילות טרור. אם אכן נפגעו באירוע אזרחים בלתי מעורבים, הרי שמדובר באירוע טרגי. לצה"ל אין כל כוונה לפגוע באזרחים שנקלעו למציאות הלחימה".

עד כה הועברו לידי המנגון המיוחד דיווחים על 190 אירועים ממגוון גורמים. עד כה נבחנו 105 אירועים, שהופנו לפצ"ר לשם קבלת החלטה בנושא. חלק מהחקירות עדיין מתנהלות וחלקן הושלמו וממצאיהן נמצאים בבחינה של הפצ"ר. 19 תקריות נוספות נסגרו ללא פתיחת חקירה פלילית בעניינן. עד כה הורה אלוף עפרוני על חקירה פלילית ביחס ל-15 אירועים, מתוכם החליט לסגור שניים. כמו כן, בעקבות חקירה פלילית אחרת, החליט הפצ"ר על הגשת כתבי אישום נגד שלושה חיילים.

ארבעה ילדים נהרגו מאש צה"ל בעיר עזה. רויטרס
אחד הילדים שנפצעו בהפצצה בחוף הים בעיר עזה/רויטרס

החלטותיו של הפצ"ר מגיעות על רקע הערכות גורמים דיפלומטיים, שלפיהם הוועדה תפרסם בימים הקרובים חלקים מהדוח שלה. המועד הרשמי להצגת הדוח נקבע לסוף החודש, וטרם ברור באיזו מסגרת יפורסמו הקטעים מתוכו. הדוח היה אמור להתפרסם במרץ, אולם פרסומו נדחה לסוף החודש הזה לבקשת הוועדה, על מנת שזו תוכל "לשקול מידע נוסף", שככל הנראה התקבל במסגרת החקירה. זאת כחודש לאחר שהודיע יו"ר הוועדה, המשפטן הקנדי וויליאם שייבאס, על התפטרותו עקב טענות בישראל ובקרב ארגונים פרו-ישראליים כי הוא מוטה לטובת הפלסטינים, לאחר שנתן לאש"ף ייעוץ משפטי בתשלום.

האמריקנית מארי מקגוואן דייוויס, חברת הוועדה, מונתה במקום שייבאס לתפקיד. דייוויס, שופטת לשעבר בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק וראש ועדת המעקב ליישום מסקנות דוח גולדסטון ב-2011, המשיכה את עבודת הוועדה יחד עם המשפטן הסנגלי דודו דיינה.

את הוועדה מינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם במטרה לחקור חשד לפשעי מלחמה הן מצד ישראל והן מצד חמאס במהלך הלחימה בקיץ האחרון החל מחטיפת שלושת הנערים הישראלים ועד לתום מבצע "צוק איתן". בישראל תקפו את פעילות הוועדה ובנובמבר 2014 אף מנעה את כניסת חבריה למדינה.

(עדכון ראשון: 20:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully