וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל חקירות נוסף בעקבות "צוק איתן": קצינים בכירים יזומנו למצ"ח

13.7.2015 / 9:31

לאחרונה נחקרו שורת קצינים, ובהם גם אלוף-משנה, על אירועים שנויים במחלוקת בלחימה בקיץ הקודם. פרקליטו של המג"ד שהורה על ירי לעבר מרפאה וייחקר היום מעריך כי ייחשד בחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים

צילום: עומר מירון, דובר צה"ל; עריכה: טל רזניק

(המג"ד שהורה על "מטח הכבוד" למרפאה בצוק איתן: "המטרות היו לגיטימיות")

לחץ בצה"ל: המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) החלה לזמן בחודשיים האחרונים קצינים בדרגת סרן ומעלה, כולל קצינים בדרגות בכירות, לחקירות על אירועים שנויים במחלוקת במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ הקודם. הבוקר (שני) דווח בגלי צה"ל כי בין אלה שזומנו לחקירה גם קצין בדרגת אלוף-משנה.

ההערכה היא שבעקבות המידע שעולה מגל החקירות הנוכחי יזומנו קצינים בכירים נוספים לחקירה. קצינים שהיו מעורבים בלחימה ב"צוק איתן" אמרו כי קיים חשש שהרחבת החקירות יכניס את צה"ל למצב של קיפאון. עם זאת, גורם צבאי בכיר אמר בשיחה עם וואלה!NEWS כי אינו מעריך שהחקירות יובילו להעמדתם של הקצינים לדין. "אני לא מכיר שמשהו מהתיקים הללו יבשיל לכדי כתב אישום", אמר.

עוד על חקירות מצ"ח:
גיבוי למג"ד שייחקר: "המרפאה שאליה ירינו הייתה עמדת חמאס"
המג"ד שייחקר על "מטח הכבוד": "היה למטרות לגיטימיות"
המג"ד שהורה על "מטח כבוד" ב"צוק איתן" ייחקר

דני עפרוני בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
מדוע הקצינים מזומנים קרוב כל כך למועד סיום כהונתו? אלוף דני עפרוני/ראובן קסטרו

על פי גורמים המצויים בחקירות, חקירות מצ"ח מתמקדות בכמה אירועים שנויים במחלוקת במהלך המבצע. "באחד המקרים מדובר בקצין מילואים שנחקר בחשד לפגיעה בגורמי רפואה, ואף שהסביר את עמדתו ואת סכנת החיים שנשקפה לכוח, בצה"ל לא ממהרים לסגור את התיק", ציין גורם המקורב לקצינים שזומנו לחקירה. מקרה אחר שנחקר הוא של פגיעה בבלתי-מעורבים בטרור.

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, צפוי לסיים בחודשים הקרובים את תפקידו. גורמים המקורבים לפרטי החקירה בעניין אירועי "צוק איתן" הביעו תמיהה על כך שבמועד קרוב כל כך לסיום כהונתו מזומנים הקצינים הבכירים לחקירות.

סא"ל נריה ישורון ומרינה לויטס, אמו של דמיטרי לויטס ז"ל. נועם מושקוביץ
"שיבחו אותו על העלאת המוטיבציה". סא"ל נריה ישורון/נועם מושקוביץ
"אין דוגמה לכך בעולם שקצין עומד למשפט על ירי שביצע לעבר מבנה שממנו נפתחה אש במהלך לחימה"

אחד הקצינים שנחקרים על אירועי המבצע הוא סגן-אלוף נריה ישורון, מפקד גדוד בחטיבת שריון שהורה על ירי לעבר מרפאה ברצועת עזה, שחקירתו תחל היום אחר הצהריים. גורם צבאי בכיר אמר כי לא ידוע בשלב זה באיזה חשד ייחקר סא"ל ישורון, אולם סנגורו, סגן-אלוף במיל' שלומי ציפורי, העריך בשיחה עם וואלה!NEWS כי הקצין ייחקר בחשד לחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים, אף שאיש לא נהרג או נפגע באירוע.

"אין דוגמה לכך בעולם שקצין עומד למשפט על ירי שביצע לעבר מבנה שממנו נפתחה אש במהלך לחימה", אמר עו"ד ציפורי. בנוגע להקלטה של סא"ל ישורון שבה נשמע מכנה את הירי "מטח של כבוד" לזכר המ"פ שלו, סרן דמיטרי לויטס, שנהרג מירי של צלף שהתמקם יום קודם באותה מרפאה, הוסיף עו"ד ציפורי: "את ההקלטה המדוברת השמיעו במוזיאון חיל השריון בלטרון ושיבחו אותו על העלאת המוטיבציה. לא ברור מה גרם לפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה נגדו".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully