וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש הוא המרוויח הגדול מהמתיחות בין ארצות הברית לאיראן

12.7.2015 / 12:19

בעיני "המדינה האיסלאמית", השיעים והמערביים הם אויב משותף. הטונים החריפים בין איראן לארצות הברית בשיחות הגרעין, לצד ריבוי האינטרסים המנוגדים במזרח התיכון, מונעים שיתוף פעולה הכרחי במאבק נגד דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גם אם כצפוי ייחתם בימים הקרובים הסכם גרעין בין איראן לשש המעצמות, בראשות ארצות הברית, שני הצדדים ייצאו בטעם חמוץ מהשיחות. הטונים בימים האחרונים הוחרפו, אחרי שלוש דחיות של תאריך היעד להגעה להסכם: האיראנים האשימו את ארצות הברית בכך שהיא מפרה סיכומים קודמים, והאמריקנים טענו כי אם האיראנים לא יתגמשו בדרישותיהם השיחות יפוצצו.

במקביל, ביום שישי במסגרת חגיגות "יום אל-קודס" יצאו המונים לרחובות טהראן, ובמפגן שנאה לארצות הברית ולישראל, שרפו דגלים של שתי המדינות וקראו "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". אתמול הגיעה ההתבטאות של עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, שטען: "ארצות הברית היא התגלמות היהירות העולמית".

המרוויח הגדול מהמתיחות ביחסי ארה"ב-איראן הוא ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). אחת התקוות האסטרטגיות בזירה המדינית היתה שעליית כוחו של דאעש תיצור ברית חדשה בין שתי האויבות הוותיקות, אלא שבשבוע שעבר אמר סגן שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד אל-חיאן, לרשת CNN: "אנחנו מסייעים לממשלת עיראק להילחם בטרור, לפי בקשתה, אולם אין לנו קשרים או שיתוף פעולה כלשהו עם ארצות הברית במאבק מול דאעש". עבד אל-חיאן טען שהאמריקנים נגועים במוסר כפול, ונדרשים צעדים בוני אמון משמעותיים לפני כל פעילות מתואמת איתם.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אפריל 2015. AP
הגדיר את ארצות הברית כ"התגלמות היהירות העולמית". חמינאי/AP

כוחו של דאעש איתן. הארגון הסוני הרצחני חולש על שטחים רבים בעיראק ובסוריה, הוא מצויד בכמאה אלף לוחמים, וממשיך להתרחב באמצעות גיוס לוחמים ופעילים, וכן באמצעות צירוף ארגונים אליו בכל רחבי המזרח התיכון ואפריקה. האיום הדאעשי הולך ומתרחב: רק אתמול דווח כי אוסטרליה חוששת משני טייסים אזרחיים באינדונזיה שעברו רדיקליזציה והביעו הזדהות עם הארגון, וקוסובו עצרה את אספקת המים לבירה פרישטינה מחשש שפעילי דאעש הרעילו מאגר מים גדול.

שני הכוחות הגדולים והחזקים במערכה מול דאעש הם ארה"ב ואיראן. האמריקנים מובילים את כוחות הקואליציה בהפצצות מהאוויר – הן כצעד תומך לחימה בכוחות הקרקע של הכורדים, בעיקר בצפון סוריה, והן למטרת חיסולי בכירים. בנוסף, ארה"ב מחמשת את הכורדים ואת ארגוני המורדים המתונים בסוריה, והיא החלה לשלוח 450 חיילים שנועדו לגייס ולאמן כוחות בעיראק ובסוריה. אלא שהתכניות האלה כושלות בינתיים. האמריקנים הצליחו לגייס עשרות לוחמים בלבד בסוריה, וגם בעיראק הם נתקלים בבעיות בשל התנגדות ממשל עיראק לשלב בכוחות חיילים סונים, מחשש שאלה יצטרפו בעתיד לדאעש.

צבא עיראק המתפורר הביא את ממשלת עיראק השיעית להזעיק סיוע איראני כדי להיאבק בדאעש. ואכן היו אלה מיליציות שיעיות של איראן שהצליחו להדוף לאחרונה כוחות של דאעש בעיראק. לכך נוספת החזית בסוריה, שם איראן תומכת, מחמשת ומממנת את חיזבאללה בגזרה נגד דאעש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
25 חיילים מצבא אסד הוצאו להורג בתדמור. אתר רשמי
צעירי דאעש מוציאים להורג עשרות חיילי צבא סוריה לפני שבוע/אתר רשמי

בעוד שמבחינת מנהיגי דאעש, השיעים והמערביים הם כופרים ואויבים באותה מידה, איראן וארה"ב לא משתפות פעולה, והן אפילו נמצאות במספר חזיתות זו מול זו. המעורבות האיראנית בתימן, באמצעות תמיכה בחות'ים, הובילה למלחמה מול סעודיה שזוכה לגיבוי אמריקני; בסוריה, איראן שואפת להישרדות משטר אסד, בניגוד לעמדה האמריקנית. בנוסף לכך, ישנו היחס לישראל והשאיפה של איראן להפוך למעצמה גרעינית.

"איראן מערערת את היציבות במזרח התיכון", אמר לאחרונה גורם בכיר במימשל האמריקני. בסל האינטרסים האינסופי במזרח התיכון, כשכולם נלחמים בכולם, אין שום תוקף לאימרה המפורסמת "אויבו של אויבי הוא ידידי". וכך שני הכוחות החזקים והגדולים שצריכים להתמודד מול דאעש, בינתיים רבים ביניהם. עד שמישהו יצליח לרבע את המעגל הזה, דאעש ירוויח מההפקר ויוכל להמשיך להתחזק.

עוד במזרח התיכון:
הרוג בפיגוע ליד הקונסוליה האיטלקית בקהיר; דאעש קיבל אחריות
קרי: "נפתרו כמה נושאים בולטים בשיחות הגרעין"
"יום אל-קודס" בעולם הערבי: "מוות לישראל" ודגלים שרופים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully