וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "נפתרו כמה נושאים בולטים בשיחות הגרעין"

שר החוץ האמריקני אמר כי איראן והמעצמות הגיעו להסכמה בכמה מהמחלוקות העיקריות בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן וכי הדיונים ימשיכו. השיחות המתקיימות בווינה הוארכו עד יום שני

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר אמש (שישי) כי חלה התקדמות בשיחות על תכנית הגרעין של טהראן. "אני חושב שפתרנו כמה מהמחלוקות הבולטות ושישנה התקדמות", אמר ושיבח את מה שהוא כינה "אווירה בונה" המאפיינת את השיחות. קרי ציין כי נותרו כמה נושאים "קשים", אולם הצדדים ידונו בהם היום. "אנחנו מנהלים כעת כמה דיונים במקביל".

מוקדם יותר אמרו נציגי הבית הלבן כי ארצות הברית ושותפותיה לשיחות הגרעין המתקיימות בווינה, "מעולם לא היו כל כך קרובות" לחתימה על הסכם. זאת לאחר שכמה שעות קודם מכן אמר גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית שהשיחות הוארכו עד יום שני הקרוב. זו ההארכה השלישית לתאריך היעד שניתן להגיע להסכם קבע מול טהראן. לפי האמריקנים, ההארכה תאפשר מגעים נוספים בין הצדדים. לפיכך, ההקפאה הזמנית של הסנקציות על איראן תימשך עד 13 ביולי. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הצביע על כך שיש סחבת בשיחות ואמר כי הוא בספק שיגיעו לעסקה היום אולם כשנשאל אם המו"מ אכן יימשך עד יום שני השיב: "אני מקווה שלא".

במקביל, הוא האשים את המעצמות בכך שלדבריו הן "משנות עמדות" במהלך השיחות המרתוניות. זריף אמר כי "כמה מדינות" אחראיות לשינוי בגישה, כך שהמשימה הופכת לקשה יותר. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר אמש כי לא ייתן שיאיצו במו"מ וכי "אנחנו כאן כי אנחנו מאמינים שנעשתה פה התקדמות אמיתית". השר הבהיר כי לצד זאת ארה"ב לא "תשב בשולחן המו"מ לנצח" והיא תהיה מוכנה להפסיק את השיחות אם איראן לא תיקח החלטות קשות.

עוד בנושא
לקראת הסכם הגרעין: קרב חייו של נתניהו מגיע לרגע השיא
אין עדיין הסכם עם איראן: "המערב הקשיח את עמדותיו"
אובמה: "הסיכוי להגיע להסכם עם איראן נמוך מ-50%"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בוינה 03 יולי 2015. רויטרס
זריף/רויטרס

"אם אתה מוביל את השיחות למבוי סתום, אתה גורם לטעות אסטרטגית", אמר ראש הפרלמנט האיראני עלי לריג'אני, ברומזו על המהלכים האמריקניים האחרונים, שלא ברור מה טיבם. "התוצאה מכך לא תועיל להם, משום שאנשי הגרעין האיראניים מוכנים להאיץ את התוכנית ואת הטכנולוגיה באופן משמעותי הרבה יותר מאשר בעבר". נשיא איראן חסן רוחאני אמנם נראה היום בציבור במהלך תהלוכת "יום אל-קודס" בטהראן אולם סירב להתייחס לקשיים במו"מ.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי לדעתו "בקרוב תושג פשרה בשיחות הגרעין" – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. דובר מטעם משרד החוץ של גרמניה מסר אתמול כי ההערכה בברלין היא שניתן להגיע להסכם בימים הקרובים. "הדיונים מאוד אינטנסטיביים", אמר, אך הבהיר: "השטן לחלוטין נמצא בפרטים הקטנים". לדבריו, "אני ממש ומקווה, וגם צופה, כי בימים הקרובים נגיע לנקודה שבה יתקבלו החלטות בנוגע לשאלות הפוליטיות".

מנגד, שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, אמר כי השיחות מתקדמות ב"איטיות מתסכלת". הוא הוסיף כי היום צפויה פגישה נוספת של שרי החוץ של המעצמות ושל איראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הצוות האמריקני בשיחות הגרעין, וינה, יולי 2015. רויטרס
לא ייתן שיאיצו במו"מ. קרי/רויטרס

בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", דווח כי מקורות צרפתיים טוענים ששר החוץ של צרפת, לורן פביוס, לא מרוצה מהתנהלות הצוות האמריקני בשיחות. "פביוס כועס על הרשלנות האמריקנית כלפי צרפת בשיחות הגרעין וזה גרם לו לכעוס", אמר אחד המקורות.

(עדכון ראשון: 19:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully