וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עדיין הסכם עם איראן: "המערב הקשיח את עמדותיו"

שר החוץ האמריקני הודיע שהשיחות של המעצמות עם איראן על ההסכם הסופי יימשכו מעבר לתאריך היעד שנקבע לאמש. יועצו הבכיר של חמינאי: קרי מנהל "לוחמה פסיכולוגית נגד איראן"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אין הסכם - השיחות יימשכו: דובר הבית הלבן אמר אתמול בהצהרה רשמית כי איראן והמעצמות לא הגיעו להסכמה במסגרת שיחות הגרעין בווינה, ולפיכך הן צפויות להימשך - על אף שאמש אמור היה לפקוע תאריך היעד להשגת הסכם. "לא הגענו עדיין להסכם סופי", אמר דובר הממשל ג'וש ארנסט. "קיימים מכשולים בדרך אליו".

עלי אכבר ולאיתי, יועצו הקרוב של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר במהלך הלילה (שישי) כי "ניתן להגיע להסכם רק אם הקווים האדומים (שלנו) יכובדו". לדבריו, "איראן לא מציעה להאריך את השיחות ולא דוחה את האפשרות, זה תלוי באמריקנים אם הם רוצים לעזוב את השיחות. איראן מוכנה להמשיך במשא ומתן". כמו כן, ולאיתי כינה את אמירתו של קרי, לפיה ארה"ב והמעצמות לא ישבו בשולחן הדיונים לעד, "לוחמה פסיכולוגית נגד איראן".

גורם איראני המעורה בשיחות צוטט בטלוויזיה הממלכתית בארצו באומרו כי "המערב הקשיח את עמדותיו בשעות האחרונות". לדבריו, "בפניית פרסה ברורה, הוא אפילו מסרב להכיר בזכויות הגרעין של איראן". גורם אחר הוסיף כי כמה מהמעורבים בשיחות נסוגו בהם מההסכמות שהושגו בהסכם הביניים שנחתם באפריל.

הצוות האמריקני בשיחות הגרעין, וינה, יולי 2015. רויטרס
קרי בווינה/רויטרס

מוקדם יותר אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שנמצא בבירת אוסטריה כי "כפי שאמרתי פעמים רבות, לא נשב בשולחן הדיונים לעד", והוסיף: "אנחנו גם מבינים שאסור לנו לקום ולעזוב רק משום שהשעון מורה חצות. בהינתן שהעבודה כאן היא טכנית ושהסיכונים גבוהים, לא נאיץ ולא ניתן שיאיצו בנו.
אנו מתמקדים רק באיכות ההסכם וזה מה שנמשיך להגדיר לעצמנו".

לגבי ההסכם האפשרי אמר כי אם יצליחו הצדדים להגיע לחתימה, הכוונה היא לעסקה שעומדת במבחן הזמן, "לא הסכם של שבועות או חודשים, אלא עשורים". לדבריו, למרות ההתקדמות שחלה, חלק מהנושאים נותרו בלתי פתורים. "אנחנו יודעים שהחלטות קשות לא הופכות קלות יותר עם הזמן, אך יש לקבל אותן בקרוב. זו הסיבה שכל המשלחות נשארות פה בווינה - כדי שנוכל לפתור את הסוגיות הקשות, ולראות אם ההסכם שעבדנו עליו כה קשה - אפשרי".

עם ההודעה האמריקנית על אי-עמידה בתאריך היעד, אמש בחצות, המשמעות היא שלקונגרס האמריקני יש 60 ימים לבחון את ההסכם ולא 30. מוקדם יותר, בטרם נודע כי השיחות יימשכו, דווקא נשמעו קולות אופטימיים מצד רוסיה. סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב אמר אתמול שהוא מקווה "שהסכם הקבע ייחתם עוד היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום ביריד נשק, מוסקבה, יוני 2015. רויטרס
במוסקבה אופטימיים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

אלוף (במיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, התייחס היום להתפתחויות האחרונות, בטרם הדיווח על הארכת השיחות. "גם אם נחתם הסכם, זה לא אומר שצריך להסיר את האופציה הצבאית מהשולחן", אמר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS.

לדבריו, "בשיחות הגרעין יש הרבה מאוד העמדות פנים משני הצדדים. האיראנים ניסו ברגע האחרון להשיג הישגים שנוגעים לחופש לפתח טילים ארוכי טווח, חלק מזה הן הצגות על מנת שתהיה 'עז' שניתן יהיה להוציא ברגע האחרון והאמריקנים יוכלו להגיד עמדנו בנחישות על דעתנו. נושא הטילים ארוכי הטווח הוא עז כזאת, וברור שהאמריקנים לא יתנו להם את מה שהם רוצים, אבל זה מאפשר לאיראנים להציג ברגע האחרון הצעה ולומר 'ירדנו ממנה' ולאמריקאים להגיד 'לא נכנענו'".

לקריאה נוספת:
אובמה: "הסיכוי להגיע להסכם עם איראן נמוך מ-50%"
"הסכם הגרעין ייחתם ב-48 השעות הקרובות - או כלל לא"
ארה"ב: "שיחות הגרעין עשויות להימשך מעבר לתאריך היעד"

הוא הוסיף כי המדיניות של ברק אובמה פייסנית מדי. "על פי התנהגות שני הצדדים, האמריקנים נחושים למצוא הסדרים נוחים עבור האיראנים, כמעט בכל נושא שעלה עד עכשיו על שולחן המשא ומתן. האמריקנים התרחקו מאוד ממדיניותם הראשונית, שהייתה לפרק את יכולת הגרעין האיראנית והפכה להיות לאט לאט לפקח על היכולת הזאת.

"האמריקנים הלכו לקראת האיראנים בנושאים שאף אחד לא חלם שהם ילכו לקראתם - כולל הם עצמם, בשנים קודמות. כאשר שומעים אנשי ממשל אמריקנים לשעבר מבינים שהאמריקנים הלכו יותר מאקסטרה מייל, ומזה אפשר להניח שאחרי שהלכו כל כך הרבה - הם לא יעצרו במטר האחרון", סיפר.

לגבי הניסיון לעצור את ההסכם דרך הקונגרס האמריקני, אמר עמידרור כי "אם אנחנו חושבים שההסכם גרוע - ולא רק ישראל חושבת כך, גם בעולם חושבים כך, לרבות כל גורמי הממשל לשעבר - ישראל צריכה לעשות כל שביכולתה כדי לעצור אותו. אם היא תיכשל, לפחות היא ניסתה. מכיוון שמדובר ביכולתו להגן על עצמנו ולהתקיים במזרח התיכון, כל מאמץ ראוי".

(עדכון ראשון: 13:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully