וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "הסיכוי להגיע להסכם עם איראן נמוך מ-50%"

יממה לפקיעת תאריך היעד, הביע הנשיא האמריקני פסימיות בנוגע לסיכויים להגיע לפריצת דרך. במקביל, ממשיך שר החוץ קרי במאמצים הקדחתניים בווינה להשיג הסכמות כלשהן. איראן: "הצענו פתרונות ראויים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יממה אחת בלבד נותרה עד לתאריך היעד שנקבע לסיום שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות, אך נראה כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא אופטימי לגבי הסיכוי להגיע להסכם. בשיחות סגורות עם סנאטורים דמוקרטים, אמר אובמה כי הסיכוי להגיע להסכם נמוך מ-50%. "הוא אמר כי במהלך השיחות היו רגעים שהוא היה יותר אופטימי ופחות אופטימי", אמר ריצ'רד דורבין, מצליף המיעוט הדמוקרטי בסנאט, שנכח בפגישה עם הנשיא בבית הלבן. "אני חושב שהדברים שהוא אמר מלמדים שהוא לא הולך לקבל עסקה רעועה או גרועה. הוא יודע מה עומד כאן על הכף", הוסיף.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני נשארו בימים האחרונים בווינה, והערב הצטרפו אליהם גם שרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת. כמו כן, שר האנרגיה של ארצות הברית, ארנסט מוניז, נפגש עם ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, בנוכחות מומחים איראניים ואמריקנים לעניינים גרעיניים, במטרה לפתור את הפרטים הטכניים שטרם הסכימו עליהם שני הצדדים. אם הצדדים לא יגיעו להסכם עד תאריך היעד, ייתכן שהשיחות יוארכו בימים נוספים.

אתמול אמר דיפלומט איראני לסוכנות הידיעות האיראנית "איסנ"א" כי הרפובליקה האיסלאמית הציעה "פתרונות ראויים" כדי לפתור את חילוקי הדעות במשא ומתן. "איראן הציגה פתרונות ראויים על מנת להתגבר על חילוקי הדעות שנותרו, אך אנו לא נהיה גמישים בנוגע לקווים האדומים שלנו", אמר. עם זאת, גורמים רשמיים במערב אמרו שטהראן לא הגישה הצעות מהותיות חדשות. "לא ראיתי דבר חדש שהציעה איראן", אמר דיפלומט מערבי המעורב בפרטי השיחות.

עוד כתבות בנושא:
"הסכם הגרעין ייחתם ב-48 השעות הקרובות - או כלל לא"
ארה"ב: "שיחות הגרעין עשויות להימשך מעבר לתאריך היעד"
הנגבי: "גם אם ייחתם הסכם גרעין, ישראל לא תהיה מחויבת לו"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 1 ביולי 2015. רויטרס
"הסיכוי להסכם נמוך מ-50%". אובמה/רויטרס

בין הסוגיות שאין לגביהם הסכמה, נמצאות הסרת אמברגו הנשק שהטיל האו"ם על המדינה, הסרת הסנקציות של האו"ם הנוגעות לתכנית הטילים הבליסטיים, משך הזמן שבו יוסרו הסנקציות מעל איראן וסוגיות נוספות. טהראן טוענת כי לטילים קונבנציונאליים אין כל קשר לסוגית הגרעין ולכן יש להסיר את הסנקציות.

גורמים דיפלומטיים סיפרו על מתיחות שנרשמה בין קרי וזריף בשני האחרון בשל חילוקי הדעות בנוגע לסנקציות של האו"ם. "אף אחד לא טרק את הדלת, אך היתה מתיחות בין השניים", סיפר דיפלומט מערבי בכיר. גורמים רשמיים איראניים אף סיפרו לסוכנות הידיעות האיראנית "אירנ"א" כי אנשים המתארחים במלון דיווחו ששמעו צעקות מהחדר שבו דנו זריף וקרי בשני, ולאחר שאחד מעוזריו של קרי אמר לו שניתן לשמוע אותם, הם השתתקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הצוות האמריקני בשיחות הגרעין, וינה, יולי 2015. רויטרס
ג'ון קרי במהלך שיחות הגרעין בווינה, שלשום/רויטרס

רוסיה וסין, אשר מביעות פעמים רבות את חוסר אהדתן לסנקציות של האו"ם, אותתו כי הן תומכות בהסרת הסנקציות שהוטלו על איראן בשנת 2006. עם זאת, הן הסכימו שלא לשבור את עמדת יתר המעצמות אשר מעוניינות לשמר את הסנקציות בשל "אי היציבות במזרח התיכון". "בהתחשב במצב הנוכחי, זה לא יהיה נכון אם נפתור את הסוגיה הגרעינית אך ניתן להם כסף ונאפשר להם לייבא ולייצא נשק", אמר גורם מערבי בכיר.

עניין נוסף שמערים קשיים על ההגעה להסכם, הם הדברים שאמר בחודש שעבר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ששלל כל הקפאה ארוכת טווח של הפעילות הגרעינית במדינה ופתיחת המתקנים הצבאיים בפני פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "זריף נמצא תחת לחץ רב", אמרו גורמים במערב והדגישו כי "הקווים האדומים שהציב חמינאי מקשים על המשלחת האיראנית".

(עדכון ראשון: 22:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully