וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי תקף את ארה"ב בעיצומו של המו"מ: "יהירות בינלאומית"

מנהיגה העליון של איראן האשים את וושינגטון בהתנשאות וטען כי ארצו מתכוננת "להמשך המאבק" גם אחרי סיום שיחות הגרעין. מסתמנת פשרה עם המעצמות: אמברגו הנשק יוסר רק חצי שנה לאחר חתימת ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר היום (שבת) בפגישה עם סטודנטים בטהראן כי ארצות הברית היא "ההתגשמות האמיתית של ההתנשאות הבינלאומית". כך נכתב באתר הרשמי של האייתולה. חמינאי אמר את הדברים בתשובה לשאלה של סטודנט ששאל מה יקרה "למאבק נגד ההתנשאות הבינלאומית" לאחר סיום שיחות הגרעין, ואף הוסיף: "התכונן להמשיך את המאבק".

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס היום לשיחות הגרעין, ואמר: "אפילו אם השיחות ייכשלו, הדיפלומטיה שלנו הראתה לעולם שאנחנו הגיוניים. מעולם לא עזבנו את שולחן הדיונים ותמיד נתנו את התשובה הטובה ביותר". רוחאני הוסיף: "22 חודשי משא ומתן מראים שהצלחנו להקסים את העולם, וזו אמנות".

עוד בוואלה חדשות:
גל הירש לוואלה!NEWS: "איראן היא פס ייצור לג'יהאד איסלאמי"
קרי: "נפתרו כמה נושאים בולטים בשיחות הגרעין"
אין עדיין הסכם עם איראן: "המערב הקשיח את עמדותיו"

אחרי שתאריך היעד לסיום השיחות הוארך השבוע פעם נוספת עד ליום שני, נכנס היום סבב המשא ומתן הנוכחי על תכנית הגרעין האיראנית ליומו ה-15. בצהריים נכנסו לחדר הדיונים במלון בווינה שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ושר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף. למרות שקרי הבהיר השבוע ש"לא יישב סביב שולחן המשא ומתן לנצח", אמר היום בכיר איראני לסוכנות הידיעות הצרפתית שהדיונים עשויים להימשך עוד זמן מה. "אין לנו מסגרת זמן במסגרת הניסיון להגיע לעסקה טובה", אמר הגורם הבכיר, בהתייחסו לשאלה האם השיחות יימשכו מעבר לתאריך היעד החדש שנקבע.

בין הדיווחים המועטים שיצאו במהלך היום מהמגעים בווינה, גורם דיפלמוטי מערבי מסר לסוכנות הידיעות הרוסית "טס" כי הצדדים התקרבו להבנות בנוגע להסרת הסנקציות. לדברי הגורם המעורה בפרטי השיחות, איראן תסכים להשאיר את אמברגו הנשק למשך חצי שנה לאחר חתימת ההסכם. המעצמות דרשו בעבר הותרת האמברגו למשך תקופה ארוכה יותר, ואילו טהראן מצדה סירבה עד כה להסכים להמשך הסנקציות לאחר החתימה.

מוחמד ג'וואד זריף וצוות המו"מ האיראני בווינה, יולי 2015. רויטרס
זריף יחד עם בכירי צוות המשא ומתן האיראני, אתמול בווינה/רויטרס

אתמול התבטא שר החוץ קרי באופטימיות לגבי הסיכוי להגיע להסכם טוב, כשאמר: "אני חושב שפתרנו כמה מהמחלוקות הבולטות ושישנה התקדמות". הוא שיבח את מה שכינה "אווירה בונה" המאפיינת את השיחות, ציין כי נותרו כמה נושאים "קשים "והדגיש: "אנחנו מנהלים כעת כמה דיונים במקביל".

ההארכה הנוכחית לתאריך היעד היא הרביעית שניתנה כחלק מהניסיון להגיע להסכם קבע מול טהראן, וכתוצאה ממנה ההקפאה הזמנית של הסנקציות על איראן תימשך עד 13 ביולי. כבר אתמול הביע שר החוץ האיראני זריף ספק רב בנוגע לאפשרות שהמשא ומתן אכן יימשך עד יום שני. "אני מקווה שלא", אמר.

עוד באותו נושא

גרמניה: "הסנקציות נגד איראן לא יוסרו לפני 2016, במקרה הטוב"

לכתבה המלאה
שרי החוץ של המעצמות ושל איראן, וינה, יולי 2015. רויטרס
שרי החוץ של כל שש המעצמות, של האיחוד האירופי ושל איראן בווינה, בתחילת השבוע/רויטרס

אתמול אמרו נציגי הבית הלבן כי ארצות הברית ושותפותיה לשיחות הגרעין המתקיימות בווינה, "מעולם לא היו כל כך קרובות" לחתימה על הסכם. היום דווח כי חלק משרי החוץ של המעצמות, בהם לורן פביוס הצרפתי וסרגיי לברוב הרוסי, עושים דרכם לווינה. שובם של שרי החוץ עשויה להצביע על התקדמות משמעותית במגעים, אולם לפי שעה לא נמסרו פרטים רשמיים בנושא.

(עדכון ראשון: 15:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully