וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל איראן: ישראל הקפיאה הדיאלוג עם ארה"ב על סיוע ביטחוני

24.6.2015 / 7:35

ההחלטה, שמקורה גם במתיחות בין הבית הלבן לממשלת נתניהו, נובעת מרצון להמתין לחתימת הסכם הגרעין עם טהראן, אז עשויה ישראל לשנות את דרישותיה הביטחוניות. מומחים אמריקנים לאובמה: ההסכם לא קשוח מספיק. דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

איתות לארצות הברית: בתום פגישה משולבת בין נציגים בכירים של משרד הביטחון, של משרד החוץ ושל משרד ראש הממשלה הוחלט להקפיא את הדיאלוג עם הממשל האמריקני, בנוגע לסיוע הביטחוני שארצות הברית מעניקה לישראל – וזאת, לכל הפחות עד תום המגעים מול איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה.

עוד בוואלה!NEWS:
משפחת החקלאי: "הרקע לאומני". המשטרה בודקת עוד כיוונים
משכילים פחות, מרוויחים פחות: מאבק יוצאי אתיופיה עוד ארוך
אושר עונש המוות למחבל מבוסטון: "מצטער על החיים שלקחתי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס v-22 שביקשה ישראל לקבל/מערכת וואלה!, צילום מסך
הסיוע האמריקני לרכש צבאי יפוג בשנת 2018, וכולו מוצה כבר בידי ישראל

הסיבה להקפאה, כך לפי פקידים בכירים, נעוצה במתיחות הגוברת בין הבית הלבן לבין ממשלת נתניהו. לדברי גורם ביטחוני בכיר, שאישר את הפרסום, הקפאת המגעים נועדה לאפשר לישראל להציג בקשה מחודשת בהתאם להסכמות מול איראן, כדי לשמור על עליונותה הצבאית בעקבות ההתפתחויות. לטענתו, ישראל ממתינה לתום התהליך בין המערב לאיראן על מנת לראות על מה ארצות הברית חותמת, ועל מנת לקבל ממנה ערבויות להבטחת יתרונה של ישראל באזור. בהתאם להסכם, אמר הגורם הביטחוני, תגיש ישראל את הדרישות המתאימות. גורמים אחרים אמרו כי ההקפאה עשויה להתמשך עד אחרי כניסתו של נשיא אמריקני חדש לבית הלבן בתחילת 2017.

הסכם הסיוע הביטחוני, שעליו חתם ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2007 היה לפרק זמן של עשר שנים ובהיקף של 30 מיליארד דולר. הסיוע אמריקני לרכש צבאי יפוג בשנת 2018, וכולו מוצה כבר בידי ישראל. עוד בתקופת שר הביטחון אהוד ברק קיוו בירושלים לקבל אישור מהאמריקנים לרכוש על חשבון תקציב הסיוע העתידי, זה שטרם אושר.

ממשל אובמה נתן אישור עקרוני לרכש של מטוסי וי-22, טילים מתקדמים, מטוסי תדלוק, מכ"מים ומערכות מתקדמות נוספות - אך בנושא היקף התקציב הצדדים לא הגיעו להבנות, כמו גם על התוספת שישראל רוצה. באוגוסט 2013 החלו שוב שיחות בין הצדדים במטרה לבקש מהממשל האמריקני להקדים את השימוש בתקציב החדש לפני שנת 2018 ולרכוש באמצעותו רכש נרחב בארצות הברית, אך שוב ישראל והאמריקנים לא הגיעו להסכמות.

רמז ברור ללחץ שהפעילה ישראל על וושינגטון במסגרת המו"מ בין הצדדים סיפק הרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי בעת ביקורו בישראל. בשיחה עם כתבים זרים בירושלים אמר הגנרל דמפסי כי לאור מה שמתרחש במזרח התיכון ישראל לא מבקשת רק כמות אלא גם איכות של אמצעי לחימה.

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
קצין בכיר: לא ניתן היה למנוע את הלינץ' - כי לא היה מודיעין
האסון בחתונה: מהנדס הבטיחות ומנהל התפעול של האולם נעצרו
"ברכה אמר לי: 'אתה יודע מי זה הרב פינטו? לא חוקרים אותו'"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הלחץ מהסכם הגרעין משפיע גם על גורמים בארה"ב. קבוצה של מומחים אמריקנים בנושאי ביטחון ומדיניות חוץ שלחו הלילה מכתב לנשיא אובמה, בו ביקשו להזהיר מפני הסכם הגרעין המתגבש. במכתב ששלחו כתבו הבכירים כי ייתכן שההסכם לא יספק אמצעי הגנה נאותים מפני איראן וכי לא יעמוד בסטנדרטים שהציבה ארצות הברית. לדבריהם, ההסכם צריך להכיל "עמדה קשוחה יותר בכל הנוגע לפיקוח על מתקני הגרעין".

בין החותמים על המסמך גם דניס רוס, שימש בשנות ה-90 שליח מיוחד של הנשיא קלינטון למזרח התיכון. לדבריו, המשא ומתן צריך להתנהל על פי "מה שנכון" ולא על פי לוחות זמנים. "האיראנים צריכים להבין שאם הם ירמו – אנחנו נתפוס אותם, והמחיר שהם ישלמו יהיה גבוה, אפילו לעומת עבירות פחותות", הוסיף רוס. על המכתב חתמו גם דיוויד פטראוס, ראש ה- CIA לשעבר והמפקד האמריקני בעיראק, רוברט איינהורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully