וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: לא ניתן היה למנוע את הלינץ' - כי לא היה מודיעין

מהתחקיר עלה שכמאה דרוזים חיכו לאמבולנס הצבאי שהוביל פצועים סורים כבר ליד הגבול. נבדק החשד שחיילים הדליפו את המידע על תנועת הכוחות באזור. נתניהו נפגש עם בכירי העדה: "לעמוד מול ניסיונות ללבות תקריות מהסוג הזה"

צילום: אדריאן הרבשטיין, לע"מ, מאיר וקנין; עריכה: שניר דבוש

"לא היה ניתן למנוע את הלינץ' בפצועים הסורים ללא מודיעין מוקדם", כך אמר היום (רביעי) לוואלה!NEWS קצין בכיר בצה"ל, שנחשף לפרטי התחקיר בעניין. לדבריו, השאלה אם התקיפה של הפצועים, שבעקבותיה מת אחד מהם, הייתה החלטה של רגע או התארגנות רחבה יותר, נמצאת בחקירת משטרה. "אין לנו עליה תשובה, לכן כל הדיבור על 'תקלות חמורות' אינו במקום, אינו רציני ואינו מקצועי". צה"ל ממשיך לבדוק את החשד שהייתה הדלפה בנוגע לעיתוי הפינוי. בסך הכול נעצרו תשעה חשודים במעורבות באירוע הלינץ' ובאירוע שקדם לו בכפר חורפיש.

מתחקיר הלינץ' שקיימה חטיבת החרמון בפיקודו של אלוף-משנה אבינועם סטולוביץ' עולה כי נהג האמבולנס הצבאי ובו הפצועים, כמו גם חיילי המשטרה הצבאית שליוו אותו, הבחינו בהתגודדות של יותר ממאה דרוזים כבר מול הש"ג בירידה מההגבול בחרמון, מרחק מאות מטרים ממג'דל שמס. החיילים הבינו שהאווירה מתוחה, אך לא העריכו שההתרחשות תוביל לאלימות קשה.

האירוע בחורפיש שעות קודם לכן, "העיר את תשומת הלב באוגדה ולכן תוגבר האמבולנס הצבאי בניידת משטרה צבאית כדי להרתיע", אמר הקצין הבכיר והוסיף כי למרות זאת, "אף אחד לא העריך בשום מצב שיהיה מרדף מהשער ועד נווה אטי"ב", שם אירע הלינץ'.

עוד בנושא
מי צריך לטפל במשבר הדרוזים בסוריה?
הלינץ' בפצועים הסורים: נעצרו 9 חשודים בתקיפות האמבולנסים
חרב פיפיות: הדרוזים רצו לעזור לאחיהם, אך "ירו להם ברגליים"

ראש הממשלה, ראשי זרועות הביטחון וראשי העדה הדרוזית במשרד רה"מ, 24 ביוני 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בפגישה עם בכירי העדה הדרוזית/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

עוד עלה מהתחקיר כי נהג האמבולנס והשוטרים הצבאיים דיווחו על המרדף ועל האלימות של הדרוזים. אל השטח הגיע קצין האג"ם של חטיבת החרמון והחפ"ק שלו ומפקד פלוגה תורן מגדוד 51 של חטיבת גולני שאחראי על גזרת החרמון.

הכוחות שהוזעקו למקום השתמשו בכוח כדי להרחיק את ההמון, כך לפי התחקיר. במהלך האירועים נפצע קל חייל. חיילים מחטיבת גולני, שלא נכחו באירוע, אולם נחשפו לעדויות חבריהם שהיו שם סיפרו: "אף אחד לא חשב שזה יכול להיות כזה חמור. הבנו שהיו שם אנשים עם טירוף בעיניים". בתגובה לביקורת על כך שצה"ל לא השכיל להכיל את האירוע ולסיים אותו ללא נפגעים אמרו: "מה ציפו מהחיילים? לתת מכות לאזרחים? אתה עסוק בלהגן, לא בלתקוף אזרחים".

הקצין הבכיר שנחשף לממצאי תחקיר הצבאי הסביר כי הטענות שעלו לגבי ציר חלופי, שבו יכול היה הצבא להשתמש בפינוי הפצועים הן חסרות משמעות. "יש ציר נוסף דרך נחל שיאון, אבל הוא ארוך מאוד ומסוכן בגלל הקרבה לגבול. הציר הבעייתי הזה לא רלוונטי בפינוי פצועים. בטח לא אם מדברים על פצועים קשה ופצועי 'שעת זהב' (פצועים שההערכות הן שיש לטפל בהם עד שעה, ושמעבר לכך הסיכוי להצילם יורד דרמטית, א"ב)". לדבריו, נכון יהיה לשקול מעתה פינוי מוסק במקרים חריגים, אולם הוא ציין כי אין החלטה בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הארכת מעצר החשודים בלינץ' הפצועים הסורים, בימ"ש השלום נצרת, 24 ביוני 2015. אדריאן הרבשטיין
אחד החשודים בבית המשפט/אדריאן הרבשטיין

בשבוע הבא יקבל לידיו מפקד עוצבת הבשן תת-אלוף אופק בוכריס את תחקיר האירוע המלא, ולאחר השלמות הוא אמור להציג אותו למפקד פיקוד הצפון אלוף אביב כוכבי. אחת המסקנות הברורות כבר בשלב הזה היא שיש צורך בהידוק הקשרים בין השב"כ, משטרת ישראל וצה"ל, בדגש על פינוי פצועים סורים מהגבול ועל הנהלים לגבי הטיפול פצועים. גורם רפואי מפיקוד צפון הסביר כי יש הנחיה מפורשת שלפיה יש להימנע מפינוי פצועים שניתן לטפל בהם בשטח לבתי החולים. לדבריו, הסוגיה החשובה ביותר היא "הכנה מנטלית של הכוחות בגזרה" לאפשרות של הפגנות אלימות של אזרחים שעשויות להתגבר בפינוי פצועים בעתיד.

בית משפט השלום בנצרת האריך היום בשישה ימים את מעצרם של חמשת החשודים במעורבות בלינץ'. השופטת לילי יונג-גפר הותירה את צו איסור הפרסום על פרטי הפרשה על כנו, אולם הסכימה לפרסם כי מדובר בתושבי רמת הגולן. כמו כן, היא ציינה: "הדרוזים חשים חרדה גדולה לשלום קרוביהם בסוריה. חרדה זו מתורגמת לניסיונות לשכנע את הנהגת המדינה לסייע. עם זאת, אחדים מבני העדה הדרוזית לא הצליחו להתגבר על רגשותיהם ופנו לשימוש באמצעים בלתי-לגיטימיים על מנת להביע את דאגתם".

עו"ד סעיד חדד, המייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אחד החשודים, אמר כי מרשו מכחיש את המיוחס לו.

לינץ' בפצועים הדרוזים במג'דל שמס - שיחת טלפון עם עדי חשמונאי. מערכת וואלה!
האמבולנס שהותקף ליד נווה אטי"ב/מערכת וואלה!

בתוך כך, גורמים בכירים בצה"ל לא פסלו את האפשרות כי מבצעי הלינץ' קיבלו מידע מחיילי צה"ל על תנועת האמבולנסים הצבאיים שמובילים פצועים סורים. החשד התעורר אחרי שבני העדה הדרוזית ארבו לשני אמבולנסים צבאיים בהפרש של כמה שעות ותקפו אותם. יחד עם זאת הדגיש, אחד הגורמים ציין כי אין כל מידע ספציפי בנושא וכי מדובר בהשערות בלבד.

בניסיון להנמיך את גובה הלבהות נפגש היום ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנהיג העדה הדרוזית בישראל, שייח מואפק טריף. במהלך הפגישה, גינו השניים את "פורעי החוק" וגיבו את פעולות האכיפה. נתניהו קרא למנהיג העדה להמשיך לעמוד מול ניסיונות של גורמים בקהילה ללבות תקריות מהסוג הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully