וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך לטפל במשבר הדרוזים בסוריה

24.6.2015 / 14:00

אחיי ואחיותיי הדרוזים, בואו נפקיד את הטיפול במשבר בסוריה בידי ההנהגה הרוחנית, ראשי הרשויות וחברי הכנסת. הלכידות שלנו חשובה ביותר, אל לנו לעשות טעויות כי ההיסטוריה תשפוט אותנו לגבי אופן ההתמודדות של כולנו אל מול המבחן ההיסטורי הזה

דרוזים ברמת הגולן צופים בלחימה בכפר חאדר, 16 ביוני 2015. AP
הדרוזים צופים על הלחימה בסוריה/AP

בדרך כלל כשאני מחליט לכתוב בעניין שהינו על הפרק, ובשפה העברית , אני מכוון לאוזניים ישראליות או ממשלתיות. הפעם אני רוצה לסטות מכלל זה ולכוון לאוזניים דרוזיות .

אחיותיי ואחי הדרוזים, המשבר שבפניו אנו ניצבים, ביחס לאחינו הדרוזים בסוריה הינו משבר בקנה מידה היסטורי, ולדעתי זהו המבחן החשוב ביותר שהעדה הדרוזית ניצבה בפניו אי פעם, הן ברמת הנהגת העדה והן ברמת העדה עצמה .

הטיפול במשבר הזה חייב להיות חכם, מקצועי, פוליטי, דיפלומטי, הפגנתי, תקשורתי, הכול ביחד, וכל אחד לחוד, ומכאן מורכבות העניין. אין לי צל של ספק שכל אחת ואחד מאתנו חפץ לתרום, לסייע, וליטול חלק במאמץ לסייע לאחינו הדרוזים בסוריה.

מטבע הדברים, מי שאמון לטפל במגה משבר זה "במונחי העדה", הינה הנהגת העדה הדרוזית, כי לא ייתכן שכל דכפין יהפוך בן רגע לאביר שבידיו הפתרון, וכל בוגר שעלה פעם על מדים, חושב שבידיו הפתרון, והוא הוא מנהיג העדה בארץ ובתפוצות. משבר היסטורי זה, מעמיד את ההנהגה בפני מבחן אמיתי, וכאן מתעוררת שאלה עתיקת יומין, מי היא בעצם הנהגת העדה. המינוח הזה מעורפל ככל שהוא נוגע לעדה הדרוזית.

לטעמי, עוד לא נולד מי שיכול לפתור את התעלומה הזאת, כי אם ייערך סקר בעניין ניתן יהיה למצוא שמחצית מבני העדה מגדירים עצמם חלק מהנהגת העדה, ולדעתי העדר הנהגה ברורה ומוגדרת יוצרת כאוס ברחוב הדרוזי, וכל אחד עושה דין לעצמו. והראיה היא ההתנהגות המבישה ביומיים האחרונים של אנשים שתקפו אמבולנסים צבאיים בטענה שהם מסיעים אנשי ג'בהתאלנוסרה. סיטואציה זו נובעת מתסכול כלשהוא ומאובדן תקווה שהמשבר מטופל בדרך הנכונה, ונובע מתוך אמונה שיש במעשה "הנתעב " הזה משום תועלת לדרוזים בסוריה .

אין לי ספק שרבים שראויים להיחשב כמנהיגי העדה, ההנהגה הרוחנית, חברי כנסת וראשי רשויות, עושים מאמצים רבים לסייע בידי אחינו הדרוזים בסוריה. אולם, מצד אחד לתפיסתי כל הפיגורות שהוזכרו, אינם מסונכרנים בינם לבין עצמם באופן הדרוש כיאה למשבר בסדר גודל כזה, ומצד שני, היעדר הסברה וקשר עם הציבור באופן רציף ושקוף מייצר בלבול ותסכול בקרב אחדים או קבוצות מבני העדה, ומכאן הדרך למעשי ונדליזם שיכולים להפריע ולפגוע במאמצים למציאת פתרון ראוי למשבר זה. ויצא שכרם בהפסדם .

אני מביט ב"קנאה חיובית" לעבר אחינו הדרוזים בלבנון . שם ישנם ראשי שלושה זרמים פוליטיים, שתהום פעורה ביניהם מבחינת תפיסת עולם פוליטית. אולם, בכל הנוגע בענייני העדה הפנימיים, ישנה מועצה עליונה המאחדת את כולם, ודנה ומטפלת בסוגיות שעל הפרק. הדבר מציף שוב את הצורך בהקמת גוף כזה, מין "מועצת על" המאגדת את נציגי כל הגופים האמונים מטבעם לטפל בענייני העדה .

כינוס חירום של הדרוזים, קבר יתרו, 23 ביוני 2015. ערן גילווארג
כנס חירום של הדרוזים בקבר יתרו/ערן גילווארג

לבסוף אני קורא לאחיי הדרוזים, בואו נפקיד את הטיפול במשבר הזה בידי ההנהגה הרוחנית, ראשי הרשויות וחברי הכנסת המכהנים מקרב העדה. בואו נגבה אותם ברגעים קריטיים אלה, ונסמוך עליהם לטפל בעניין. ולהם אני קורא לגלות אחריות עילאית, לעבוד בסנכרון ובאופן המקצועי והחכם ביותר, ולדעת כיצד להסביר את מעשיהם, ולקיים קשר חד ברור ושקוף עם הציבור .

הלכידות שלנו היום חשובה ביותר, אל לנו לעשות טעויות כיוון שההיסטוריה תשפוט אותנו לגבי אופן ההתמודדות של כולנו אל מול המבחן ההיסטורי הזה.

משפט נוסף לכלל הצעירים הדרוזיים, כל המסרים שנשמעים מהמסדרונות הגבוהים ביותר הינם מסרים מרגיעים, ועושה רושם שלעת עתה מצבם של הדרוזים בסוריה הינו טוב, וצריך לקחת את הדברים בפרופורציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • דרוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully