וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ארדואן יהפוך לנשיא כל יכול? טורקיה הולכת לקלפי

מערכת הבחירות הסוערת מגיעה היום לשיאה. לפי הסקרים האחרונים, "מפלגת הצדק והפיתוח" של הנשיא ארדואן, קרובה להשיג 330 מושבים בפרלמנט, מה שיאפשר לה לעשות שינויים בחוקה ולעבור למשטר נשיאותי. דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן, גרפיקה: אביחי ברוך

הבחירות הכלליות ה-24 בהיסטוריה של טורקיה נערכות היום (ראשון), שיאה של מערכת בחירות המוגדרת "הסוערת ביותר במדינה בשני העשורים האחרונים". המפלגה השלטת, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) שייסד הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, צפויה להישאר המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט הטורקי, אבל השאלה המרכזית היא אם היא תקבל די מנדטים לשנות את החוקה ולהפוך את המשטר לנשיאותי, ובכך להרחיב את סמכויותיו של ארדואן. לשם כך היא תזדקק ללפחות 330 מושבים מתוך 550. הסקרים האחרונים ניבאו למפלגת הצדק והפיתוח כ-40% תמיכה, אבל בשל אחוז החסימה הגבוה מאוד בטורקיה, 10%, הקלפים עדיין עשויים להיטרף.

עליית האימפריה האיסלאמית של ארדואן

אם תזכה מפלגת הצדק והפיתוח ב-330 מושבים היא תוכל להעביר שינויים בחוקה במשאל עם, ואם תזכה ב-367 מושבים - רוב של שני שלישים - היא תוכל להעביר אותם בפרלמנט. "מפלגת העם הרפובליקנית" (CHP) צפויה להיות השנייה בגודלה, אחרי שהסקרים ניבאו לה 20-25%, וגם מפלגת הימין הלאומית אמורה לעבור את אחוז החסימה ללא בעיות.

עוד בוואלה!NEWS:
"הסלפים מצפים שישראל תתקוף את חמאס, ותעשה עבורם את העבודה"
"גולדין נגד שאול": כך מפרסמים בעזה את גמר גביע הכדורגל
"שיטת הפריימריז הכי מושחתת שיש": הח"כ שמאתגר את נתניהו

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי באיסטנבול בבחירות לפרלמנט, 7 ביוני 2015. רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בקלפי, היום/רויטרס

היחסים בין ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח לבין כל המיעוטים – נשים, כורדים, קהילת הלהט"ב מתוחים מאוד, לנוכח הכיוון האיסלאמיסטי שאליו שואף המנהיג. מצד שני, התמיכה הגדולה של הציבור הטורקי בארדואן, שנבחר לנשיא בשנה שעברה לאחר שלוש כהונות כראש ממשלה, מקורה בצמיחה הכלכלית שעוברת טורקיה בעשור האחרון וגם בהתקרבותו לאיסלאם.

המפלגה המסומנת כגורם המפתח בבחירות האלה היא המפלגה הכורדית (HDP), שלפי הסקרים מתנדנדת סביב אחוז החסימה. אם היא תעבור את אחוז החסימה, זו עשויה להיות מכה לארדואן. שלשום, במהלך עצרת של המפלגה הכורדית בדיארבקיר, שבדרום-מזרח טורקיה, הופעלו פצצות מאולתרות ולפחות ארבעה נהרגו. בתגובה מתח מנהיג המפלגה הכורדית, סלאחתין דמירטאס, ביקורת על תגובתו הנרפית של ארדואן לפיגוע.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו מצביע  7 ביוני 2015. רויטרס
ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בקלפי, היום/רויטרס

טורקיה מתבססת כיום על שיטה פרלמנטרית. לפיכך, מעמדו של נשיא טורקיה על פי החוקה הוא סמלי בלבד, אך בכוונת מפלגת הצדק והפיתוח, בראשות איש אמונו של ארדואן, ראש הממשלה אחמט דאווטאולו, מתכוונת לשנות את השיטה ולהפוך את ארדואן למנהיג בעל סמכויות נרחבות יותר.

לתוצאות הבחירות יהיו השלכות לא רק על הנעשה בתוך טורקיה, אלא גם על מדיניותה במזרח התיכון וביחס לעולם. גם פרשות השחיתות שבהן היו מעורבים בכירים ממפלגת הצדק והפיתוח, לרבות בנו של ארדואן, עשויות להשפיע על הציבור הטורקי.

מצביעים בבחירות הכלליות בטורקיה, 7 ביוני 2015. רויטרס
האם הכורדים יעברו את אחוז החסימה? אזרח מצביע בעיר דיארבקיר, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully