וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טיים": נתניהו ניסה לבטל תדרוך של ראש המוסד לסנאטורים על שיחות הגרעין

על פי הדיווח במגזין האמריקני, ראש הממשלה ביטל תדרוך מודיעיני למשלחת הסנאטורים שביקרה בישראל בינואר, בו הזהיר ראש המוסד מהצעות החוק שקוראות להקשחת הסנקציות על איראן. לאחר התערבות של שגריר ישראל בוושינגטון התדרוך התקיים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(צפו בקרי תוקף את הרפובלקנים ששלחו מכתב לחמינאי והזהירו כי הממשל הבא יבטל את הסכם הגרעין, בשבוע שעבר )

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לבטל לפני כחודשיים תדרוך של ראש המוסד תמיר פרדו לסנאטורים אמריקנים בנוגע לשיחות הגרעין - כך מדווח הלילה (ראשון) המגזין האמריקני "טיים". על פי הדיווח, הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, יזם את התדרוך על מנת שהמוסד יזהיר שישה מעמיתיו מתמיכה בהצעות החוק הקוראת לממשל האמריקני להחריף את הסנקציות נגד איראן. זאת, מחשש שאם הצעת החוק תעבור היא תכשיל את שיחות הגרעין שמתקיימות בז'נבה.

משרד ראש הממשלה ביטל את התדרוך עבור משלחת הסנאטורים שביקרה בישראל, אך חזר בו לאחר שקורקר איים לקצר את הביקור המתוכנן במחאה. התערבותו של שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, מנעה את המשבר, והתדרוך התקיים כמתוכנן ב-19 בינואר.

על פי הדיווח, במהלך התדרוך אמר ראש המוסד, תמיר פרדו, כי הצעת חוק הקוראת להטיל סנקציות חדשות "תהיה כמו לזרוק רימון לתוך התהליך".

עוד בנושא:
האו"ם מתכונן להסכם: מגעים להסרת הסנקציות על איראן
קרי תקף את הרפובליקנים: הקונגרס לא יוכל לבטל הסכם עם איראן
200 אלף בני אדם: הסנאטורים המתנגדים להסכם עם איראן - "בוגדים"

כמה ימים לאחר מכן דיווחה סוכנות הידיעות "בלומברג" כי במהלך התדרוך המדובר הזהירו "בכירים במוסד" מפני החמרת העיצומים על איראן - זאת, בסתירה חדה לעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששב וקורא לקהילה הבינלאומית להטיל עיצומים שיפגעו בתכנית הגרעין של טהראן.

על פי הדיווח של "בלומברג", כשהסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז - מיוזמי הצעת החוק להטלת הסנקציות - שמע על המסרים שקיבלו המחוקקים בישראל, הוא התקשר לשגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, ודרש ממנו הבהרות. אחד מחברי המשלחת, הסנאטור הרפובליקני ג'ון בראסו, סיפר לבלומברג כי גורמים ישראלים אמרו למחוקקים דברים סותרים. "נפגשנו עם כמה חברי ממשלה מחלקים שונים", אמר, "אין להם עמדה אחידה".

הסנאטורים מארק קירק ומננדז הגישו לפני כמה חודשים הצעת חוק הקוראת להטיל עיצומים נוספים על טהראן אם שיחות הגרעין, שיסתיימו ב-30 ביוני, יתקלו במבוי סתום. הצעה נוספת, שיזם קורקר, אינה כוללת אמנם הטלת עיצומים, אך מבקשת לקבל את הסכמת הסנאט לכל הסכם שיושג בשיחות בז'נבה. בעבר איים אובמה להטיל וטו על הצעתם של קירק ומננדז אם תעבור בקונגרס.

עוד באותו נושא

כתב האישום שעשוי להפיל את הסנקציות נגד איראן

לכתבה המלאה

דובר מטעם נתניהו סירב לומר ל"טיים" מדוע ראש הממשלה ניסה למנוע את קיום התדרוך מפרדו. מאז התדרוך הצליח קורנר לגייס תמיכה בהצעת חוק מתחרה שיזם, שתקרא להטלת סנקציות רק אם איראן תיסוג מהסכם הביניים על תכנית הגרעין, שנחתם בז'נבה בנובמבר 2013.

בתחילת החודש דיווחה רשת CNN כי משרד המשפטים האמריקני צפוי להגיש כתב אישום נגד הסנאטור מננדז בגין קבלת שוחד - מה שעשוי להכשיל את הצעת החוק השנויה במחלוקת. לדברי גורמים המעורים בפרטי החקירה, התובע הכללי של ארצות הברית אריק הולדר אישר את בקשת התביעה להגיש את האישום. עם זאת, טרם יצאה הצהרה רשמית בעניין.

על פי החשד, הנחקר במשרד המשפטים ובבולשת הפדרלית (FBI), מננדז קידם אינטרסים עסקיים של תורם למפלגתו ושל חברו בתמורה למתנות. מננדז כינה את החקירה נגדו "מסע הכפשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully