וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

200 אלף בני אדם: הסנאטורים המתנגדים להסכם עם איראן - "בוגדים"

עצומה שהוגשה לבית הלבן דורשת להעמיד לדין את 47 המחוקקים הרפובליקנים, שפנו במכתב למנהיגי איראן והזהירו שהסכם הגרעין יבוטל ברגע שאובמה יעזוב את תפקידו. חמינאי: "המכתב מבטא את קריסת הפוליטיקה האמריקנית"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: הנשיא ברק אובמה מגיב למכתב הסנאטורים, השבוע)

יותר מ-200 אלף בני אדם חתמו בימים האחרונים על עצומה מקוונת באתר הבית הלבן, הדורשת להעמיד לדין את 47 הסנאטורים הרפובליקנים, שפנו במכתב פתוח למנהיגי איראן. מאז הופצה העצומה ביום שני, היא צברה פי שניים ממספר החתימות הדרוש כדי לחייב את דובר הבית הלבן להגיב פומבית לדרישה עד החודש הבא.

מומחים משפטיים בארה"ב מתחו ביקורת נוקבת על מכתב הסנאטורים מתחילת השבוע, שבו הזהירו המחוקקים את מנהיגי איראן כי "כל הסכם גרעין שייחתם עם ממשל אובמה, לא יהיה בתוקף אחרי עזיבתו את התפקיד". ואולם, רוב הפרשנים מסכימים כי המחוקקים לא עברו על העבירה המיוחסת להם בעצומה - בגידה. מנסח העצומה, שזוהה בראשי התיבות C.H, טוען כי הסנאטורים הפרו את אמנת לוגאן, חוק מ-1799 האוסר על אזרחים אמריקנים לנהל מגעים עם ממשלות זרות.

ג'רום בארון, מרצה למשפט חוקתי מאוניברסיטת וושינגטון, אמר לרשת אי-בי-סי כי מכתב הסנאטורים הוא "אמנם לא מכובד", אך אינו עולה בקנה אחד עם בגידה. לדבריו, הסנאטורים נמנים עם שלוש רשויות הממשלה, לצד הבית הלבן ובית המשפט העליון. "למרות שהם אינם מחזיקים בתפקיד עיקרי בניהול מדיניות החוץ, תפקידם, אחרי הכל, הוא לאשר אמנות", אמר בארון. לדבריו, למרות שההסכם המתגבש עם איראן איננו נחשב אמנה אלא הסכם של הרשות המבצעת, "הרי שלסנאט בכל זאת יש תפקיד מסוים".

לקריאה נוספת
קרי תוקף את הרפובליקנים: הקונגרס לא יוכל לבטל הסכם עם איראן
המניע הנסתר של מנסח מכתב הסנאטורים נגד הסכם הגרעין עם איראן
שבוע אחרי הנאום בקונגרס: ירידה של 7% בתמיכה בנתניהו בארה"ב

שר החוץ ג'ון קרי בשימוע בוועדת החוץ של הסנאט – וושינגטון, 11 במרץ 2015. GettyImages
"תקדים מסוכן לאלפי הסכמים". שר החוץ קרי, אמש בסנאט/GettyImages

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר הבוקר כי "מכתב הסנאטורים מבטא את קריסת האתיקה של הפוליטיקה בממשל האמריקני". לפי ציטוט של דבריו שפרסמה סוכנות הידיעות האירנאית "תסנים", חמינאי אמר כי "ממשלות מחויבות להסכם לפי החוק הבינלאומי, ואינן מבטלות הסכמים כאשר השלטון מתחלף".

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר אתמול כי המכתב פוגע במדיניות החוץ של הממשל, וכי מדובר במסמך בלתי-חוקי. לדבריו, הקונגרס לא יוכל לבטל הסכם שתחתום הרשות המבצעת. "המכתב מתעלם מתקדים של שתי מאות במדיניות החוץ של ארצות הברית", אמר קרי בשימוע ועדת החוץ של הסנאט. לדבריו המכתב הוא תקדים ה"מסכן את הביטחון שנתנו ממשלות זרות באלפי הסכמים חשובים שחתמו עם ארצות הברית".

קרי אמר כי "במהלך 29 שנותיי כסנאטור ממסצ'וסטס מטעם המפלגה הדמוקרטית, מעולם לא שמעתי על דבר דומה לכך". הוא הדגיש כי לסנאטורים יש את הזכות להביע את התנגדותם, אולם לעשות זאת באמצעות מכתב למנהיגים זרים זה "די חריג".

גם שרת החוץ לשעבר, הילרי קלינטון, הביעה ביקורת חריפה נגד הסנאטורים שחתמו על המכתב, ואמרה אמש כי "המכתב מערער את מעמדה של ההנהגה האמריקנית". לדבריה, על כל מי ששוקל לרוץ לנשיאות להימנע מלחתום עליו".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, בישיבת מועצת המומחים עם הנשיא חסן רוחאני והנשיא לשעבר רפסנג'אני – טהראן, 10 במרץ 2015. לשכת המנהיג העליון, אתר רשמי
מנהיג איראן חמינאי, השבוע עם הנשיא לשעבר רפסנג'אני והנשיא חסן רוחאני/אתר רשמי, לשכת המנהיג העליון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully