וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי תקף את הרפובליקנים: הקונגרס לא יוכל לבטל הסכם עם איראן

12.3.2015 / 0:16

שר החוץ האמריקני ביקר את המכתב ששלחו 47 סנאטורים למנהיג העליון חמינאי ובו הזהירו כי הממשל הבא יבטל את הסכם הגרעין המסתמן עם טהראן. לדבריו, מדובר בצעד בלתי-חוקי. "מעולם לא ראיתי דבר כזה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר אתמול (רביעי) כי הקונגרס לא יוכל לשנות את התנאים של כל הסכם שייחתם עם איראן – משום שמדובר בהליך בלתי-חוקי. דבריו של קרי מגיעים על רקע המכתב ששלחו 47 סנאטורים רפובליקנים למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ובו הזהירו כי כל הסכם על תכנית הגרעין של טהראן עשוי להתבטל בתום כהונתו של הנשיא ברק אובמה. שש המעצמות ואיראן מקוות להגיע להסכם מסגרת עד לסוף החודש הקרוב.

קרי, שהעיד בפני הוועדה ליחסי חוץ של הסנאט, טען כי המכתב פוגע במדיניות החוץ של ארצות הברית וכי הוא היה בלתי-חוקי. לדבריו, כל הסכם בין ארצות הברית לאיראן יהיה בסמכויות שבע הזרועות של הרשות המחוקקת, שמנהלות את המשא ומתן בין הצדדים. קרי הבהיר כי הקונגרס לא יוכל לשנות זאת.

"המכתב מתעלם מתקדים של שתי מאות במדיניות החוץ של ארצות הברית", טען קרי. "זה מסכן את ביטחונן של ממשלות זרות באלפי הסכמים חשובים שחתמו עם ארצות הברית". לדבריו, במהלך 29 שנותיו כסנאטור ממסצ'וסטס מטעם המפלגה הדמוקרטית, הוא "מעולם לא שמע על דבר דומה לכך". הוא הדגיש כי לסנאטורים יש את הזכות להביע את התנגדותם, אולם לעשות זאת באמצעות מכתב למנהיגים זרים זה "די חריג".

לקריאה נוספת
שבוע אחרי הנאום: ירידה של 7% בתמיכה בנתניהו בארה"ב
המניע הנסתר של מתנגדי ההסכם עם איראן

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי במהלך שימוע של הוועדה לענייני חוץ בסנאט, 11 במרץ 2015. רויטרס
"המכתב מתעלם מתקדים של שתי מאות במדיניות החוץ של ארה"ב". קרי, אמש/רויטרס

המכתב לחמינאי היה יוזמה של טום קוטון, סנאטור רפובליקני מארקנסו שהחל לכהן בקונגרס בתחילת 2013. עם זאת, ליוזמה הצטרפו גם שמות בולטים במפלגה הרפובליקנית, כולל מחוקקים העשויים להתמודד על תפקיד המועמד לנשיאות, ובהם מארקו רוביו, טד קרוז וראנד פול.

לפי כתב בלומברג שדיווח על המכתב, ג'וש רוגין, היוזמה לא נועדה רק להרתיע את השלטון באיראן מלחתום על הסכם הגרעין המתגבש, אלא גם ללחוץ על הבית הלבן לשתף את הקונגרס במשא ומתן עם טהראן. המכתב מגיע אחרי שכמה סנאטורים דמוקרטים הודיעו כי יתנגדו להצעת חוק, שתדרוש את אישור הקונגרס להסכם עם איראן.

כמו הסכם הפיוס עם קובה, גם הסכם הגרעין עם איראן מככב במסע הבחירות של המועמדים הרפובליקנים. מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש תקף בחריפות את ההסכם בנאום מדיניות החוץ הראשון שנשא בחודש שעבר, ואמר כי סוגיית הגרעין היא "בעיה שלא צריך לפתור אותה, אלא להכיל אותה". מושל טקסס לשעבר ריק פרי יצא גם הוא נגד שיחות הגרעין, וקרא לממשל לערב את הקונגרס במגעים עם איראן.

(עדכון ראשון: 20:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully