וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה לפשעי "צוק איתן" דחתה את פרסום מסקנותיה

9.3.2015 / 20:30

למרות שבאו"ם הבהירה כי התפטרותו של ראש הוועדה שייבאס לא תשפיע על מועד פרסומו של דוח החקירה, ביקשו חברי הוועדה לדחות את הפרסום בשלושה חודשים. האם ההחלטה תשפיע על פניית הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי?

צילום מסך

(צפו: שייבאס לאחר התפטרותו מראשות הוועדה)

ועדת החקירה הבינלאומית לפשעי המלחמה לכאורה שבוצעו במהלך מבצע "צוק איתן" ביקשה לדחות אם פרסום מסקנותיה מסוף החודש לחודש יוני. זאת על מנת "לשקול מידע נוסף", שככל הנראה התקבל במסגרת החקירה. בהצהרה רשמית שפרסם היום (שני) האו"ם צוין כי נשיא המועצה לזכויות אדם, יואכים ריקר, תמך בבקשת חברי הוועדה לדחות את פרסום המסקנות הסופיות לחודש יוני.

דוח הוועדה, בנוגע לפשעי מלחמה ולהפרות החוק הבינלאומי שבוצעו על פי החשד על ידי צה"ל ועל ידי הארגונים הפלסטיניים במהלך הלחימה בחודשים יולי ואוגוסט האחרונים, היה אמור להתפרסם ב-23 במרץ. לפני כחודש הודיע המשפטן הקנדי וויליאם שייבאס על התפטרותו מראשות הוועדה, עקב טענות בישראל ובקרב ארגונים פרו-ישראליים כי הוא מוטה לטובת הפלסטינים, לאחר שנתן לאש"ף ייעוץ משפטי בתשלום.

עוד בוואלה חדשות:
לקראת הכרעה בחקירת "צוק איתן": הפצ"ר ביקש להשלים מידע חסר
תחקיר: 90% מההרוגים בהפצצות בתים ב"צוק איתן" - אזרחים
מחליפתו של שייבאס: ראש ועדת המעקב לדוח גולדסטון

הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
בית שנהרס מהפצצת צה"ל בבית לאהיא/רויטרס

האמריקנית מארי מקגוואן דייויס, חברת הוועדה, מונתה במקומו לתפקיד. דייויס, שופטת לשעבר בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק וראש ועדת המעקב ליישום מסקנות דוח גולדסטון בשנת 2011, תשלים את עבודת הוועדה יחד עם המשפטן הסנגלי דודו דיינה. לאחר מינויה, הבהירו בכירים בנציבות זכויות האדם של האו"ם כי ועדת החקירה תשלים את פרסום הדוח עד המועד המקורי שנקבע.

עם זאת, דחיית הפרסום הצפוי עשויה להשפיע על הפנייה הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הפלסטינים הצהירו כי בכוונתם להגיש תביעה ראשונה לבית הדין בגין פשעי המלחמה שביצעה לכאורה ישראל במהלך המבצע כבר בתחילת אפריל, וטרם התברר כיצד ישפיע על כך העיכוב בפרסום ממצאי חקירת האו"ם.

בחודש ינואר נמסר כי התביעה בבית הדין הבינלאומי פתחה בחקירה ראשונית בנוגע לפשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בגדה המערבית וברצועת עזה, לאחר הצטרפות הרשות הפלסטינית לאמנת רומא. בפנייתם, ציינו הפלסטינים כי הם מקבלים על עצמם את סמכות השיפוט של בית הדין הבינלאומי החל מ-13 ביוני 2014, התאריך שבו החל מבצע "שובו אחים" בגדה המערבית. המשמעות מהתאריך שננקב היא שהפלסטינים מבקשים להכיל את האפשרות לחקור את ישראל על פעולותיה בשטחים ובעזה מאז מבצע "שובו אחים", וכמובן מבצע "צוק איתן" שבה בעקבותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully