וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפכתי למטרה": ראש ועדת האו"ם לחקר אירועי "צוק איתן" התפטר

3.2.2015 / 0:30

וויליאם שייבאס, שמונה באוגוסט לחקור פשעי מלחמה שבוצעו, לכאורה, על ידי ישראל ברצועת עזה בקיץ האחרון, הודיע כי יעזוב את תפקידו. לדבריו, התפטר בשל הביקורת שהופנתה כלפיו, לפיה הוא מוטה לטובת הפלסטינים

צילום מסך

המשפטן וויליאם שייבאס, ראש ועדת החקירה הבינלאומית לפשעי המלחמה לכאורה שבוצעו על ידי ישראל במהלך מבצע "צוק איתן", הודיע אמש (שני) על התפטרותו מראשות הוועדה.

לדבריו, העילה להתפטרותו היא הטענות בישראל ובקרב ארגונים פרו-ישראליים כי הוא מוטה לטובת הפלסטינים, לאחר שקרא בעבר להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין בגין פשעי מלחמה, וב-2012 נתן ייעוץ משפטי לאש"ף, עליו קיבל 1,300 דולר. מהמכתב עולה כי אותה עבודת ייעוץ הובילה גורמים באו"ם לפתוח בהליך שבמסגרתו נבחן אם הוא ראוי להמשיך ולשמש בתפקידו.

שייבאס, אזרח קנדה, מונה בחודש אוגוסט האחרון על ידי נציבות זכויות האדם של האו"ם לראשות הוועדה, המונה שלושה חברים. שייבאס העביר מכתב לנציבות, בו צוין כי התפטרותו תיכנס לתוקף באופן מידי, על מנת שלא להסיט את תשומת הלב מממצאי הדוח, שאמורים להתפרסם במרץ.

עוד בנושא:
"גולדסטון 2": "ישראל ביצעה בעבר פשעים נגד האנושות"
נתניהו: דוח האו"ם נכתב מראש, אין להם מה לחפש פה
שייבאס: "אם ישראל לא תשתף פעולה, זה יהיה מצער"

במכתבו, כתב שייבאס כי הייעוץ שנתן לאש"ף לפני כשלוש שנים לא היה שונה באופיו מכל ייעוץ שנתן בעבר לממשלות ולארגונים רבים במסגרת עבודתו. "עמדותיי על ישראל ופלסטין וכן על נושאים רבים אחרים היו ידועות", הוסיף, "נראה שעבודה זו, שעסקה בהגנה על זכויות אדם, הפכה אותי למטרה למתקפות זדוניות".

"אני מאמין שההליך שבו נבחן אם לפטר את יו"ר הוועדה מקשה עליה להמשיך לעבוד", סיכם. לדבריו, הוועדה סיימה ברובה לאסוף את חומר הראיות והחלה כבר בכתיבת הדוח.

בראיון לרשת אל-ג'זירה הוסיף שייבאס: "הוועדה צריכה לסיים את עבודתה ולהגיש את הדוח למועצת זכויות האדם של האו"ם בתחילת חודש מרץ. אני צריך פשוט לא להפריע, כדי שהיא תוכל להמשיך בעבודתה. איני רוצה שישראל תחבל בדוח כולו ולכן אני פורש".

פלסטינים מתפללים מתחת לצריח מסגד שנפל במהלך ההתקפות בעזה, אוגוסט 2014. AP
צריח מסגד שנפגע בהפגזות צה"ל בעזה במבצע צוק איתן בחודש אוגוסט/AP

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לנושא ואמר כי התפטרותו של שייבאס לא תשנה את מסקנות דו"ח הוועדה, שהן מוטות מראש, לדבריו, בהתאם לגוף שהקים אותה ושכל מטרתו היא ניגוח ופגיעה בישראל. ליברמן הוסיף כי התפטרותו היא "הישג נוסף לדיפלומטיה הישראלית ולפעילותם המסורה של אנשי משרד החוץ והיא מוכיחה שאפילו הצבועים הגדולים ביותר בגופים הבינלאומיים אינם יכולים להתעלם מכך שמינויו של שייבאס לחקור את ישראל היה משול למינויו של קין בכדי לחקור מי רצח את הבל".

ישראל ביקרה בחודשים האחרונים בחריפות את ועדת שייבאס, שזכתה לכינוי "ועדת גולדסטון 2", ברמיזה לוועדת גולדסון של האו"ם שחקרה את פעילות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה" - וסירבה לשתף עמה פעולה.

לאחר היוודע זהות העומד בראש הוועדה, אמר בנימין נתניהו: "מועצת זכויות האדם של האו"ם נותנת לגיטימציה לארגוני טרור רצחניים כמו חמאס ודאעש". בנוסף, התייחס נתניהו לכך ששייבאס סירב לכנות בראיונות לתקשורת את חמאס "ארגון טרור": "דוח הוועדה הזה כבר נכתב, העומד בראשה כבר החליט שחמאס הוא לא ארגון טרור ולכן אין להם מה לחפש פה".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה – 1 בפברואר 2015. רויטרס
"אין להם מה לחפש פה". נתניהו/רויטרס

בנובמבר האחרון מנעה ישראל את כניסתם של חברי הוועדה לארץ, בטענה ש"ועדת שייבאס איננה ועדת חקירה, אלא ועדה שתוצאותיה ידועות מראש וכל עניינה הוא העמדת פנים כאילו מתבצעת איזושהי חקירה בטרם פרסום המסקנות".

לפיכך, לדברי משרד החוץ, "הוחלט בדיונים שהתקיימו בנושא בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים כי מדינת ישראל לא תשתף פעולה עם הוועדה. ההחלטה התקבלה נוכח העוינות האובססיבית של המועצה כלפי ישראל, המנדט החד צדדי של הוועדה והעמדות המוצהרות של יו"ר הוועדה נגד ישראל ומנהיגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully