וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרעה בחקירת "צוק איתן": הפצ"ר ביקש להשלים מידע חסר

18.2.2015 / 8:50

בקרוב יידרש הפרקליט הצבאי הראשי להכריע אם לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לקרב קשה בשג'אעיה ולתקיפה המסיבית ברפיח בעקבות חטיפת קצין. הפלסטינים טוענים לחוסר מידתיות. מפקדים בפיקוד הדרום: "הפעילות הייתה מידתית ומבוקרת"

הרס בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
ההרס בעקבות הקרבות בשכונת שג'אעיה/רויטרס

כמעט חצי שנה חלפה מתום מבצע "צוק איתן", ושני קרבות עדיין עומדים בלב העיסוק המשפטי של הפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר), אלוף דני עפרוני – הקרב שניהלה חטיבת גולני בשכונת שג'אעיה בעיר עזה וזה של חטיבת גבעתי ברפיח שבדרום הרצועה. בקרוב יידרש הפצ"ר להכריע אם להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד המעורבים, אך קודם לכן הוא הורה למנגנון הבדיקה להשלים מידע חסר בחלק מהאירועים בשג'אעיה.

ארגוני זכויות אדם והפלסטינים טוענים לחוסר מידתיות בלחימה של צה"ל בשג'אעיה, שהתנהלה בין חטיבת גולני לאחד הגדודים החזקים ביותר של חמאס, שנטמע באזורי אוכלוסייה אזרחית. ביקורת דומה נמתחה על הלחימה שניהלה ברפיח חטיבת גבעתי, שנאלצה להפעיל "נוהל חניבעל" במטרה לסכל את חטיפת סגן הדר גולדין, שנגרר לתוך מנהרה במהלך פעילות של סיירת גבעתי בזמן הפסקת האש.

עוד על חקירת "צוק איתן":
תחקיר: 90% מההרוגים בהפצצות בתים ב"צוק איתן" - אזרחים
חשד: 3 לוחמי גולני בזזו כסף מבית פלסטיני ב"צוק איתן"
"הפכתי למטרה": ראש ועדת האו"ם לחקר אירועי "צוק איתן" התפטר

דני עפרוני בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
"האויב טמן לנו 'מלכודת לגיטימציה'". אלוף עפרוני/ראובן קסטרו

מפקדים בחטיבת גולני הציגו לצוותי התחקור שתי טענות מרכזיות שנועדו להעיד על כוונות צה"ל לפגוע בכמה שפחות חפים מפשע. לטענתם, כניסת לוחמי גולני לתמרון הקרקעי נדחתה ביממה בשל העבודה שהפלסטינים לא התפנו מבתיהם באזורים שבהם היו אמורים להתנהל הקרבות. לכן, לטענתם, הופעל גל הסברה נוסף כדי להרחיק את האזרחים מבתיהם ולהבהיר להם את מידת הרצינות של צה"ל בכוונתו לצאת למתקפה באזורים הללו נגד חוליות טרור ולאתר מנהרות.

הטענה השנייה נוגעת לפעילות במרכז שג'אעיה כשבוע וחצי לאחר תחילת הפעולה הקרקעית, באחד הקרבות הקשים בשכונה, שלפניו פוזרו כרוזים וניתנה הוראה לתושבים להתרחק מהאזור באמצעי התקשורת המקומיים. במהלך הקרב ספגו כוחות חטיבת גולני אבדות רבות כתוצאה מתקיפות נקודתיות של חוליות הטרור של חמאס, שהסתתרו במחילות ונעו מאזור לאזור באמצעות מנהרות. בשלב מסוים, כשהייתה סכנה ממשית לכוחות, הופעלה אש חילוץ, שכללה ירי של מאות פגזי ארטילריה לעבר האזור שבו שהו כוחות צה"ל, שהסתתרו בנגמ"שים מסוג "נמר" או נסוגו לאחור. כמו כן, תקף חיל האוויר אזורים שנחקרו מראש, ובהם אותרו מוקדי טרור. חמאס ניצל את מראות ההרס במרחב הזה וצילם באמצעות מזל"ט את החורבות כדי להראות חוסר מידתיות בתקיפות צה"ל, שגרמו לכאורה להרג אזרחים חסר פרופורציה ביחס למספר המחבלים ההרוגים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הריסות בעיר רפיח לאחר הפצצת צה"ל, 1 באוגוסט 2014. רויטרס
הפצצות ברפיח לאחר חטיפת סגן הדר גולדין/רויטרס

בנוגע לפעילות ברפיח, מפקדי חטיבת גבעתי תושאלו בדבר סדרת הפעולות שנעשו בעקבות ההכרזה על "נוהל חניבעל" וחטיפת הקצין במנהרה. מפקדי החטיבה מתעקשים שמרבית המטרות שהותקפו היו "חקורות", כלומר נבדקו על ידי המודיעין ונמצאו נגועות בטרור, והיו אמורות לשמש את החטיבה בשלב תמרון רחב יותר בהמשך המבצע. על המטרות המזדמנות שתקפו הכוחות בזמן אמת טענו מפקדים בחטיבה כי אלו היו מטרות חשודות שנעו במרחב וכללו מוקדים שאליהם הסתעפה המנהרה או כלי רכב שבאמצעותם יכלו המחבלים להבריח את גופתו של הקצין.

מפקדים בפיקוד הדרום טוענים כי "פעילות החטיבה אחרי ההבנה כי נחטף קצין הייתה מידתית ומבוקרת". כמו כן, גורמים המצויים בעבודת התחקור של צה"ל טוענים כי עד כה לא נמצאה הלימה בין היקף ההרוגים הלא מעורבים בטרור ברפיח בפועל לבין טענות הפלסטינים למאות אזרחים הרוגים.

צה"ל: האירועים עדיין נבחנים

לפני כמה שבועות התבטא אלוף עפרוני בנושא חקירות מבצע "צוק איתן" בכנס של הפורום למשפט ולחברה. "האויב טמן לנו 'מלכודת לגיטימציה' – היטמעות באוכלוסייה אזרחית. האויב יודע שצה"ל יתקוף, ואז תקום צעקה, וזה ישפיע על החופש המבצעי שלנו, על זירת הלגיטימציה", אמר אז אלוף עפרוני. "אם פוגעים באזרחים, חיילינו מחויבים לקודים. הם חייבים לטפל בהם, לפנות אותם. זה אתגר מרובע. ואם יירתעו – האויב מרוויח". הפצ"ר התייחס לעקרון המידתיות בלחימה בטרור. "זה באמת קשה ליישם", אמר והציג את השאלות שיש לבחון בהקשר לזה: "אם היה נחוץ לפגוע מבחינה צבאית, אם ניתן היה להשיג אותו יעד בפחות אובדן, אם כל התנאים התמלאו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מנגנון הבדיקה קיבל לידיו מקרים רבים שאירעו במהלך מבצע 'צוק איתן'. כפי שפורסם בעבר, חלק מהאירועים עדיין נבחנים על ידי המנגנון. אירועים אשר הושלמה בדיקתם הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית לשם קבלת החלטה בעניינם".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully