וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתבי פיטורים על דלת עובדי כיל: "כמו גנבים בלילה"

23.2.2015 / 12:15

עובדי מפעלי ים המלח מצאו הבוקר על דלת ביתם מכתבי זימון לשימוע לפני פיטורים. "זה משפיל", אמר אחד מהם. "אם רצו לפטר, שיבואו וייכנסו, שלא ישימו מכתב בלילה". מחר: עיצומים בעיריית באר שבע לאות הזדהות עם העובדים

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנת עובדי כיל בערד, היום)

למרות המחאה ההמונית נגד פיטורי העובדים במפעלים השייכים לקבוצת כיל בדרום, עשרה עובדים ממפעלי ים המלח זומנו הבוקר (שני) לשימוע לפני פיטורים. לטענת העובדים, הזימון הגיע לידיהם בצורה פוגענית ובוטה – הוא נתלה על דלת ביתם במהלך הלילה.

ארמונד לנקרי, יו"ר מועצת העובדים במפעלי ים המלח, התייחס לצורה בה התקבלו הזימונים. "כמו גנבים באמצע הלילה, כך מתנהגת הנהלת כיל תוך הפגנת זלזול עמוק באנשים העובדים ובבני משפחותיהם", אמר לנקרי. "התנהלות פחדנית זו מסמנת שיא שפל חדש אשר מעמיק את המשבר, אבל לא ישבור את רוחם של עובדי הדרום".

זו אינה הפעם הראשונה שכיל משתמשת בשיטה זו כדי להודיע לעובדים על פיטוריהם. בתחילת החודש קיבלו 140 עובדי מפעל "תרכובות ברום", גם הוא מקבוצת כיל, מכתבי פיטורים, וחלקם נשלחו לעובדים באותה הצורה. בכיל אמרו אז כי בשל סירוב העובדים להגיע לשימוע, נאלצה החברה לשלוח באמצעות שליח מיוחד מכתבים אישיים למפוטרים, ובמקרה שאיש לא היה בבית, המכתבים הודבקו על הדלתות.

עוד בוואלה! חדשות:
אל-ג'זירה: נדליף בקרוב מסמכי ריגול של המוסד הנוגעים לאיראן
ברחבי העולם מתפעלים מברקת, "הגיבור" של ירושלים
בית המשפט הורה לשחרר אסיר - בניגוד להחלטת ועדת השחרורים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב הפיטורים שנתלה לפני חודש על דלתות מפוטרי מפעל "תרכובות ברום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקסים דהן, אחד מהעובדים שזומנו לשימוע, סיפר כיצד גילה בבוקר על ההתראה לפיטורים, כאשר ראה במפתיע את המכתב מודבק לדלת ביתו. "קמתי לקחת את הילדים לבית הספר וראיתי מכתב מודבק", אמר דהן. "כמו גנבים בלילה שמו מכתב בלי בושה. ההנהלה לא שווה כלום, הם לא גברים. הם באו מאחורי הגב. זה משפיל. אם רצו לפטר, שיבואו וייכנסו, שלא ישימו מכתב בלילה".

דהן, שעובד במפעל משנת 1996, אמר כי עבד עבודה קשה במשך שנים והלין על פיטוריו הצפויים. "נתתי הכל למפעל ועכשיו אני מועמד לפיטורים. אמרו שהעבודה שלי התייקרה. ההנהלה לא שווה כלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תושבי ערד מצטרפים למחאה של עובדי כיל, פברואר 2015. שי מכלוף
מחאת עובדי כיל בערד, היום/שי מכלוף

מחאת עובדי קבוצת כיל נגד הפיטורים הגיעה היום לעיר ערד. מאות עובדים משני המפעלים, עובדי עיריית ערד ותושבי האזור הפגינו בכיכר המרכזית בעיר ומחו על פיטורי 140 מעובדי המפעל, ועל הכוונה לפטר מאות עובדים נוספים.

עקב ההפגנה נסגר לתנועה כביש 31, מתל ערד עד לים המלח וכמה כבישים נחסמו ברחבי העיר. במקביל, פעילות שירותי העירייה הושבתה עד השעה 12:00 ועובדי העירייה לא סיפקו שירותים לתושבים. מחר יתקיימו עיצומים במתכונת דומה גם בעיר באר שבע, שם ישביתו העובדים את פעילות העירייה.

מוריס מחפודה, עובד במפעלי ים המלח, סיפר על התחושות הקשות בקרב עובדי המפעל ועל אכזבת העובדים מחוסר התערבות הממשלה במצב. "אין לי איך לתאר את עומק הכאב שאנחנו מרגישים מנטישת הממשלה", אמר מחפודה והוסיף: "ראש הממשלה, תתבייש שאתה מתעלם מהבעיה, אתה הולך לשלם על זה במנדטים. אתה בושה, תעזוב אותנו כבר. כולנו מצביעי ליכוד, חברי ליכוד שנים. היום, כשאנחנו צריכים אתכם, אתה וכל השרים מתעלמים ממנו. אתם פשוט ביזיון, אני מתבייש להיות אזרח בישראל".

"התעלמות העובדים מההנהלה אילצה אותנו לשלוח את המכתבים לבתים"

הנהלת מפעלי ים המלח הגיבה לשליחת התראות הפיטורים. "לאור העובדה שהעובדים ניתקו מגע מההנהלה ומתעלמים מפניותיה, לא נותרה בידי ההנהלה ברירה אלא לזמן את העובדים לשימוע באמצעות שליחים אישיים לבתי העובדים", נכתב בהודעת ההנהלה. "ביקשנו להגיע להסכמה עם וועד העובדים בדבר יישום תוכנית התייעלות במפעל, אולם פיצוץ המו"מ על ידי הוועד והודעתו לבית הדין לעבודה כי אין עוד מקום למו"מ וכי הוא פונה לפעולה חד צדדית של שביתה, מאלצת את ההנהלה להמשיך בתהליך ללא מו"מ עם הוועד. לאחר שהודיעה מראש ליו"ר ועד העובדים על כוונתה, הנהלת מפעלי ים המלח שלחה אמש לעשרה עובדים מכתבים לשימוע לפני הפסקת עבודתם – חלקם בפרישה מוקדמת וחלקם בפיטורים. השימוע אמור להתקיים בימים הקרובים".

לדברי ההנהלה, העובדים מעל גיל 55 יכולים לפנות אליה ולקבל את חבילת הפרישה המוקדמת שהוצעה להם, הכוללת מענק פרישה מיוחד של כ-500 אלף שקלים מעבר למה שהחוק מחייב. כמו כן, הם טוענים שהעובדים שיפנו להנהלה "ימשיכו לקבל, מבלי שיצטרכו לעבוד, שכר חודשי קבוע של כ-19 אלף שקל בחודש עד הגיעם לגיל הפנסיה, ובנוסף ימשיכו ליהנות מהפקדה מלאה לקופת הפנסיה שלהם עד גיל הפנסיה. עובדים מתחת לגיל 55 יקבלו פיצויי פיטורין מוגדלים בשיעור של 200%".

עוד נמסר כי לעובדים שיפנו לקבלת חבילת הפרישה המוצעת מובטח כי הם יהיו זכאים לעדכון חבילת הפרישה אם במסגרת מו"מ עתידי עם הוועד יוסכם על חבילת פרישה טובה יותר. עם זאת, הם הזהירו כי "עובד שלא יפנה לקבלת חבילת הפרישה שמציעה ההנהלה עלול לקבל את התנאים שמחייב החוק בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully