וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הורה לשחרר אסיר - בניגוד להחלטת ועדת השחרורים

23.2.2015 / 9:09

בית המשפט המחוזי בחיפה מתח ביקורת חריפה על שירות בתי הסוהר וקבע כי נמנע מהאסיר להשתתף בקבוצה טיפולית שהייתה אמורה להוביל לשחרורו המוקדם. "התנהלות בלתי ראויה של שב"ס"

אסירים המיועדים להתשחרר במסגרת עסקת שליט מובלים מכלא דמון, אוקטובר 2011. שלומי גבאי
בית הכלא "דמון" שבו שוהה האסיר שישוחרר/שלומי גבאי

בצעד חריג ויוצא דופן הורה בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בחיפה על שחרור מוקדם של אסיר, בניגוד להחלטת ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר שקבעה כי עונשו לא יקוצר. זאת, לאחר שהרכב של שלושה שופטים, בראשות סגן נשיא בית המשפט השופט רון שפירא, מתחו ביקורת על התנהלות שירות בתי הסוהר בעניינו וקבעו כי נמנע מהאסיר להשתלב בקבוצה טיפולית בכלא – דבר המהווה תנאי הכרחי לשחרור מוקדם.

האסיר, ששירת בעבר במשטרה ובשב"ס, הקים עסק עצמאי ונקלע לקשיים. באותה תקופה הוא החל לעבור על החוק וביצע שורת עבירות מרמה, עושק, זיוף מסמכים והפצתם, ומשיכת צ'קים ללא כיסוי. נגזר עליו עונש מאסר של שלוש שנים ושמונה חודשים. במהלך המאסר הוא עבר שיחות פרטניות עם עובד סוציאלי וסיים קורס מודעות עצמית. בשלב זה ביקש להשתלב בקבוצה טיפולית לעברייני מרמה, המהווה כאמור תנאי לשחרור מוקדם. לשם כך היה על האסיר לעבור מכלא דמון, בו ריצה את עונשו, לכלא השרון.

בהגיעו לכלא השרון הוא התבקש להיכנס לאגף משתלבים במקום לאגף הנקיים מסמים, שהיה מלא באותו הזמן. האסיר עמד על זכותו כי ימצא פתרון לבקשתו. בשל סירובו להיכנס לאגף אחר נידון האסיר משמעתית ולאחר מכן הוחזר לכלא דמון ולא שולב בקבוצה הטיפולית.

עוד בוואלה חדשות:
בדיקת וואלה חדשות: הקולות הצפים שיכריעו את הבחירות
"טיסת השוקולד" נחתה בנתב"ג: "מטוס שלם של שיכורים, היה סיוט"
מתחת לאף: אלמונים חדרו מירדן ונמלטו מצה"ל לשטח ישראל

רכב של שירות בתי הסוהר בו מועבר יצחק אברג'יל שנחת בנתב"ג, ינואר 2014. יותם רונן
"התנהלות שב"ס בלתי סבירה ובלתי ראויה". רכב של שירות בתי הסוהר/יותם רונן

בתחילת החודש פורסם בוואלה חדשות כי האסיר עתר לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד החלטת שב"ס שלא לשלבו בקבוצה. שב"ס מסר אז לבית המשפט כי הקבוצה הטיפולית נפתחה כבר וכי על האסיר להמתין עד שתפתח הקבוצה הבאה בחודש מאי הקרוב. השופט רון שפירא גינה את התנהגות השב"ס והגדיר אותה כ"התנהלות שהינה בלתי סבירה ובלתי ראויה". עם זאת, קבע שפירא כי מכיוון שהקבוצה הטיפולית נפתחה כבר והיא מלאה, הוא לא יכול לקבל את עתירת האסיר.

לאחר דחיית העתירה, פנה האסיר, באמצעות עורך דינו מוחמד מסארווה מטעם הסנגוריה הציבורית, לוועדת השחרורים והציג תכנית טיפולית פרטית חלופית שגובשה עבורו ושאותה התחייב לעבור מחוץ לכותלי בית הסוהר, אולם זאת סירבה לקבל את ההצעה ודחתה את בקשתו לשחרור מוקדם.

האסיר עתר לבית המשפט המחוזי נגד החלטת ועדת השחרורים ועורך דינו טען כי שב"ס הטעה את בית המשפט כאשר טען שהקבוצה הטיפולית כבר נסגרה. "הקבוצה הטיפולית בעצם לא החלה בפגישותיה ובית המשפט לא עודכן על כך", הדגיש.

בית המשפט המחוזי בחיפה החליט כאמור לקבל את עתירת האסיר ולאפשר לו שחרור מוקדם. השופטים מתחו ביקורת על התנהלות שב"ס וכתבו: "לא ניתן לקבל את הטענה כי כאשר האסיר מבקש להשתלב בטיפול הוא אמור לוותר על תנאי הכליאה המתאימים לו. נראה כי לו היו רוצים ומשתדלים היו מצליחים הגורמים המתאימים בשב"ס למצוא את הפתרון על מנת לשלב את העותר בקבוצה הטיפולית המתאימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"החלטה יוצאת דופן של בית המשפט"

כמו כן, הצביעו השופטים על אי דיוקים בטענת שב"ס כי הקבוצה הטיפולית הייתה מלאה ולא ניתן היה לשלבו. "כעת עולה מן הנתונים שהציג בפנינו העותר כי בעת מתן פסק הדין בעתירה הנ"ל טרם החלה אותה קבוצה והיה מקום לשלבו באותה קבוצה. התנהלות המשיבים בעניינו של העותר אינה ראויה ובכך נגרם לעותר עוול".

בית המשפט סיכם את החלטתו וקבע כי "בנסיבות אלו, כאשר נמנע מהעותר להשתלב בקבוצה טיפולית מתאימה במסגרת בית הכלא בעקבות התנהלות בלתי ראויה של שב"ס, וכאשר העותר הציג תוכנית טיפולית יסודית, שנראית מקיפה וראויה יותר מהטיפול שהיה אמור לקבל בין כותלי בית הכלא, נראה כי יש מקום להתערב בהחלטת ועדת השחרורים שקבעה כי אין לשחרר את העותר שחרור מוקדם בשל אי קבלת טיפול מתאים בתחום המרמה בכלא".

לדברי עו"ד מסארווה "מדובר בהחלטה אמיצה ויוצאת דופן של בית המשפט. בית המשפט ממעט להתערב בהחלטות של ועדות שחרורים שהן החלטות מקצועיות ולכן זוכות לקרדיט מבית המשפט. התערבות שיפוטית נעשית רק במקרה של חוסר סבירות קיצונית".

לפניות לכתב אלי אשכנזי: elidanaa@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully