וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ב בוש בנאום מדיניות חוץ ראשון: "לדאעש יש 200 אלף לוחמים"

19.2.2015 / 12:00

מושל פלורידה לשעבר, המסתמן כמועמד מוביל לקראת הבחירות ב-2016, ניסה אמש לבדל את עצמו מאביו ומאחיו, ולהתרחק מזכרונות המלחמה בעיראק. הוא השתלח באובמה, שיבח את נתניהו - והתבלבל קצת במספרים

צילום: ערוץ היוטיוב של The Chicago Council, עריכה: גדי וינסטוק

ג'ב בוש, השואף להתמודד על נשיאות ארה"ב בשנה הבאה מטעם המפלגה הרפובליקנית, תקף אמש בחריפות את הנשיא ברק אובמה, את הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, את הפיוס עם קובה ואת עמדת הממשל הנוכחי כלפי ישראל וכלפי ראש הממשלה נתניהו.

בנאום בשיקגו, שהתמקד בנושאי חוץ וביטחון, ניסה מושל פלורידה לשעבר לבדל את עצמו מאחיו ומאביו, שני הנשיאים הרפובליקנים שגררו את ארה"ב למלחמות בעיראק. אלא שלפי הנתונים שסיפקה אמש לשכתו, עולה שמתוך 21 מומחים למדיניות חוץ המייעצים לו, 19 מהם שירתו תחת ג'ורג' בוש הבן וג'ורג' בוש הבן.

בנאום, אמר בוש כי ל"דאעש יש 200 אלף לוחמים" - פי שבעה יותר לוחמים ממה שהמודיעין האמריקני מעריך שהארגון גייס לשורותיו. מאוחר יותר, מסרה אחת מעוזרותיו של בוש ל"דיילי ביסט" כי הוא "טעה, והתכוון ל-20 אלף".

בוש גם התבלבל קלות בין עיראק לאיראן, ולא ידע לבטא את שם ארגון הטרור המטיל את אימתו על ניגריה, ניז'ר, צ'אד וקמרון, בוקו חראם: במקום BOKO, אמר beaucoup, במבטא צרפתי. אל מנהיג דאעש, אבו-בכר אל-בגדאדי, התייחס בוש כאל "הברנש הזה, שהוא המנהיג העליון או מה-שלא-יהיה התואר שלו, ראש הח'ליפות".

ג'ב בוש בנאום מדיניות חוץ – שיקגו, 18 בפברואר 2015. רויטרס
ג'ב בוש, אמש בבית המלון שבו נאם בשיקגו/רויטרס

"משותקק להאזין לנאום נתניהו"

בהתייחסו לבני משפחתו, אמר מושל פלורידה לשעבר: "אני אוהב את אבי ואת אחי ומעריץ את השירות שנתנו לאומה, ואת ההחלטות הקשות שהם קיבלו".

עם זאת, הוא הודה כי הממשל של אחיו, ג'ורג' ווקר בוש, "שגה" כאשר לא סיפק די ביטחון לעיראק בזמן הפלישה למדינה ב-2003, אך באותה נשימה הדגיש כי אותה פלישה הבטיחה יציבות פוליטית לעיראק - שאותה "ריסק" לאחר מכן ממשל אובמה כשהורה לסגת מעיראק. בעניין אחר, ורק בתשובה לשאלה מהקהל, בוש הודה כי "המודיעין על הימצאות נשק בלתי-קונבנציונלי בעיראק התברר כלא-מדויק".

חרף המחמאות שהרעיף על הנשיאים לשעבר ממשפחתו, דאג ג'ב בוש להדגיש שהוא "אדם העומד בפני עצמו". "אני מגבש בעצמי את השקפותיי, על בסיס הראייה והחוויות שלי", אמר.,"נסיבות חדשות דורשות גישות חדשות".

בנאומו, ציין ג'ב בוש כי הוא ביקר חמש פעמים בישראל, וסיפר כי הוא "משתוקק" להאזין לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס. "זה חשוב שהעם האמריקני ישמע מה שיש לו לומר. אני מופתע שהממשל כועס על ההזמנה הזאת", אמר.

הוא מחה בחריפות על הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, ואמר כי סוגיית הגרעין היא "בעיה שלא צריך לפתור אותה, אלא להכיל אותה". הוא גם תקף את המו"מ שהוביל לשיקום היחסים עם קובה, ואמר כי "האחים קסטרו נשארו בשלטון וארה"ב לא קיבלה דבר בתמורה". לדבריו, המתנה ממושכת וסבלנות היו מביאות, בסופו של דבר, להתמוטטות ונצואלה, וכך היה ניתן לגרום לבת-חסותה קובה להגיע למו"מ בתנאים נוחים יותר.

לקריאה נוספת
נתניהו בקונגרס ב-2002: סדאם מפתח נשק גרעיני, הדחתו תסייע לאזור

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש מוסר הודעה לאומה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, הבית הלבן. AP
ג'ורג' בוש מכריז על המלחמה בטרור אחרי פיגוע 11 בספטמבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully