וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בקונגרס ב-2002: סדאם מפתח נשק גרעיני, הדחתו תסייע לאזור

11.2.2015 / 11:36

גם לפני 13 שנה יצא נתניהו לוושינגטון כדי להזהיר מחוקקים אמריקנים מפני "נשק גרעיני שיפול לידי הטרור", והזהיר שאין ברירה אלא להפיל את המשטר בבגדאד. סדאם נתלה, דאעש השתלט, ונשק גרעיני לא נמצא מעולם

צילום: רשת C-Span, עריכה: יאיר דניאל

אתמול הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא "נחוש" לבוא לוושינגטון בחודש הבא, ולהזהיר את שני בתי הקונגרס מהסכם הגרעין המתגבש עם איראן. בנקודה זו, כדאי לחזור שוב לנאום מפורסם שנשא נתניהו בקונגרס לפני 13 שנה, ושבו קרא לארה"ב להפיל את משטר סדאם, משום שהוא "קרוב מאוד לפיתוח נשק גרעיני".

אם סדאם יסולק מהדרך, הבטיח נתניהו, שהיה אז בהפוגה מהחיים הפוליטיים, הדבר יבשר על "גל חדש". כיום כבר ברור כי המידע המוטעה שהוביל לפלישה לעיראק ב-2003, בחיפוש אחרי "אקדח מעשן", אמנם החריב חלקים נרחבים מהמדינה, אך לא הוביל לאיתור מצבורים של נשק גרעיני, ביולוגי או כימי. מנגד, הדחת משטר סדאם, והוצאתו להורג ב-2006, פינו את הדרך להתחזקות אל-קאעדה ודאעש.

בספטמבר 2002 בא נתניהו לדיון בוועדת בית הנבחרים לענייני ביקורת ורפורמה ממשלתית. את הדיון, שעסק במשבר בעיראק, הנחה חבר הקונגרס הרפובליקני בוב באר. "אם תפילו את משטרו של סדאם, אני מבטיח לכם שיהיו לכך השפעות חיובית משמעותיות על האזור", הצהיר נתניהו בפני חברי הקונגרס. "אין שום ספק שסדאם מחפש, פועל ומתקדם לפיתוח נשק גרעיני. אין בכך שום ספק", הדגיש נתניהו. "אין גם שום ספק שברגע שהוא ישיג נשק גרעיני, ההיסטוריה תשתנה מיד".

לקריאה נוספת
כך נגררה ארה"ב למלחמה המדממת בעיראק
הדילמה של אובמה: לבחור בין דאעש לאסד
אחרי 11 שנה: בבגדאד שוב מותר לצאת בלילה

צבא עיראק מחוץ לבית משפט של דאעש – סדייה, מצפון לבגדאד. עיראק, נובמבר 2014. רויטרס
"גל חדש". בית דין של דאעש בעיר סדייה, מצפון לבגדאד, בחודש נובמבר/רויטרס

"סדאם חמוש בנשק גרעיני יסכן את קיום העולם כולו", הזהיר נתניהו. "אל תטעו בכך: אם וכאשר לסדאם יהיה נשק גרעיני, גם לרשת הטרור יהיה נשק גרעיני". בנאומו הארוך בפני חברי הוועדה, התייחס נתניהו ל"מבצע אופרה", שבו הופצץ הכור הגרעיני באוסריאק ב-1981, ולמעשה אישר כי אין עוד אפשרות לצאת לפעולה צבאית נגד מדינה המפעילה תכנית גרעין מודרנית. "לפני עשרים שנה היה אפשר לסכל את שאיפותיו הגרעיניות של סדאם על ידי הפצצה של מתקן אחד. היום, אין עוד אפשרות אלא להפיל את המשטר".

"סדאם לא צריך יותר מכור אחד גדול כדי לספק את החומר הקטלני הנחוץ לפצצת אטום", הסביר נתניהו. "הוא יכול לייצר אותו בצנטריפוגות בגודל של מכונות כביסה, שיכולות להיות מוסתרת ברחבי המדינה. אני רוצה להזכיר לכם שעיראק היא מדינה גדולה מאוד".

לפי הערכת המודיעין האמריקני, המנחה את ממשל אובמה בשיחות עם טהראן, איראן חדלה ממאמציה לפתח פצצה גרעינית ב-2003.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הסנאטור הוותיק ביותר בקונגרס יחרים את נאום נתניהו

בינתיים, נמשכת הסערה בגבעת הקפיטול סביב נאומו המתוכנן של נתניהו אתמול הודיע הסנאטור הוותיק ביותר בקונגרס, פטריק ליהי, חבר המפלגה הדמוקרטית, כי יחרים את הנאום ב-3 במרץ. בכך מצטרף ליהי לסנאטור היהודי בארי סנדרס, שכבר הודיע כי יעדר מהנאום, ולכמה צירים דמוקרטים נוספים בבית הנבחרים.

הסנאטור ליהי, ממדינת ורמונט, מסר בהצהרה כי הנאום שאורגן על ידי יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר "הוא תעלול זול ומתוכנן היטב, שלא הביך רק את ישראל, אלא את הקונגרס כולו". לדבריו, ההחלטה החד-צדדית של ראשי המפלגה הרפובליקנית לקבוע את הנאום ללא תיאום עם הבית הלבן "הרסה את הפוטנציאל החיובי של הדיון בפני שני בתי הקונגרס".

האם הפעם יגובש הסכם בין איראן לשש המעצמות? פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully