וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורגל, כושר ולימודים: כך משקמת דנמרק את מחבלי הג'יהאד

17.2.2015 / 12:17

מאז 2005 הפכה דנמרק למוקד עניין עולמי עבור אל-קאעדה, ובשנתיים האחרונות - למרכז ייצוא עיקרי של לוחמי דאעש. האם מחדלי המודיעין והפיגוע בקופנהגן יגרמו למדינת הרווחה להכיר בבעיית הטרור?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

צפו: עצרת לזכר הרוגי מתקפת הטרור בקופנהגן, אמש

"המחבל לא היה חבר בתנועה קיצונית, אלא 'זאב בודד'. בחברה מתורבתת, קשה מאוד להתגונן מאיום כזה"

בניגוד למתקפת הטרור בפריז, שהובילה למצוד מסויט שארך שלושה ימים, תושבי דנמרק זכו שלשום לסיום מהיר, יחסית, של דרמת הטרור בבירת המדינה. המחבל האחראי לשני הפיגועים בקופנהגן, שזוהה בתקשורת המקומית בשם עומאר אל-חוסיין, חוסל כבר למחרת הירי בבית הקפה "קרודטנדן", אך לא לפני שהספיק לירות גם בבית הכנסת בעיר.

אמש באו כ-30 אלף איש לעצרת הזיכרון לזכר שני הקורבנות, המאבטח היהודי דן אוזן, ומפיק הקולנוע הדני פין נורגארד. גם יורש העצר, הנסיך פרדריק, כיבד את העצרת בנוכחותו. שלל הגורמים הפוליטיים בדנמרק מתאחדים מאחורי ראש הממשלה, הלה תורנינג שמידט, ודוחים את קריאתו של ראש הממשלה נתניהו, שקרא ליהודי המדינה לעלות לישראל.

הרשויות בקופנהגן פועלות בזריזות כדי להבהיר שדנמרק נותרה הארץ הפסטורלית שהייתה, וכי אירועי סוף השבוע לא ישנו את תדמיתה, גם אם היו אי-אילו מחדלים מודיעיניים קשים. שר החוץ, מרטין לידגארד, אמר אמש כי המחבל, שזוהה בשם עומאר אל-חוסיין, פעל לבדו. "זאב בודד", כלשונו. "זה לא היה לוחם זר או חבר בתנועה קיצונית", הדגיש השר, שנשלח לשורת ראיונות עם כלי התקשורת הזרים בקופנהגן, והדף את הביקורת שהוטחה בממשלתו. "בחברה מתורבתת", הדגיש השר, "קשה מאוד להתגונן מאיום שכזה".

הפיגוע בקופנהגן - כותרות אחרונות
רשימת המוות: איך חיים תחת הכוונת של אל-קאעדה?
באירופה מבהירים לנתניהו: "מקומם של היהודים - כאן"
מצרפת ועד גרמניה: מפת האנטישמיות ברחבי אירופה

תצלום ארכיון של המחבל הדני עומאר אל-חוסיין. AP
המחבל, עומאר אל-חוסיין. השתחרר ממאסר לפני שבועיים/AP

קשה או לא, המחדל היה עצום: עומאר עבד אל-חמיד אל-חוסיין, בן 22, השתחרר רק לפני שבועיים מהכלא. הוא נעצר לפני שנה ושלושה חודשים, אחרי שהתנפל בסכין על נוסעים ברכבת התחתית. במשפטו, טען חוסיין כי "נתקף חרדה מפני שעישן חשיש", ולא ידע להסביר מדוע דקר את הסטודנט בן ה-19, שישב בקרון. הוא הואשם בניסיון רצח, אך השופט - שהשתכנע מעדותו של חוסיין, ולפיה לא דקר במטרה לרצוח - הפחית את סעיף האישום לתקיפה בלבד.

בזמן המשפט, התריע קצין המודיעין של בית המעצר כי חוסיין מפגין התנהגות קיצונית, ומתקרב יותר ויותר לאיסלאם. ההתרעה הועברה ל-PET, ה-Politiets Efterretningstjeneste - שירות הביון של המשטרה הדנית. אך דבר לא נעשה: וגם אם נעשה, הרי שנעשה מעט מדי, משום שכיצד ניתן להסביר שהמחבל נסע במונית לביתו אחרי הפיגוע בבית הקפה, שהה שם פרק זמן ארוך, ולאחר מכן יצא למסע הירי בית הכנסת, מבלי שהמשטרה עצרה אותו?

"אנחנו מנסים להבין מה קרה", מסרה בלקוניות דוברת שירות הביון לסוכנות. מנהל הסוכנות, יינס מאדסן, סירב להרחיב, והסתפק באמירה כי אנשי הסוכנות "הכירו" את חוסיין, ממש כפי ששירותי הביון בצרפת "הכירו" את סעיד ושריף קואשי, המחבלים שטבחו בעיתונאי "שרלי הבדו".

עצרת בלב קופנהגן לזכר הרוגי הפיגועים - דנמרק, 16 בפברואר 2015. AP
כ-30 אלף בני אדם באו אמש לעצרת הזיכרון בקופנהגן/AP

אם לחזור לדבריו של שר החוץ לידגארד, נראה באמת שחוסיין היה "זאב בודד". אך מדוע הוא פעל דווקא בדנמרק, ומה גרם לו לבצע את שני הפיגועים בסוף השבוע האחרון? דנמרק הפכה למוקד התעניינות עיקרי של ארגוני הג'יהאד כבר ב-2005, אחרי שהעיתון הדני "יילנדס פוסטן" פרסם 12 איורים שלעגו לנביא מוחמד; בשנתיים האחרונות, דנמרק - לצד בלגיה ושוודיה - היא אחד ממוקדי השיגור העיקריים של לוחמים מערביים לעיראק ולסוריה.

מבחינת גודל האוכלוסייה הקטן שלה, דנמרק היא היצואנית השנייה בעולם של לוחמי ג'יהאד. אמנם, מדובר רק בכמה עשרות לוחמים, כמעט מאה, אבל במדינה של פחות משישה מיליון תושבים, זה הרבה מאוד. אלא שלדנמרק, המובילה מדיניות רווחה בכל תחומי הממשל, יש גישה מיוחדת לטיפול בבעיית המתגייסים לדאעש. בניגוד לבריטניה ולצרפת, שדורשות לשלול את אזרחותם של הצעירים המצטרפים לארגוני הטרור במזרח התיכון, דנמרק דווקא שואפת לקלוט אותם בחזרה, באמצעות הליך שיקום מיוחד.

"אנחנו לא פורסים עבורם שטיח אדום, אבל אנחנו מנסים לעזור להם להשתלב מחדש בחברה", סיפר בשנה שעברה יורן אילום, מפקד מחוז מזרח יוטלנד במשטרה הדנית. בראיון לרשת "צרפת 24", הסביר אילום כי "לדעתנו, זה הדבר הכי בטוח שאנחנו יכולים לעשות". צפו בכתבה המלאה:

אנדרו היגינס, כתב ה"ניו יורק טיימס", שביקר במרכז שיקום לג'יהאדיסטים בעיר אורהוס, סיפר לפני חודשיים על אחד ה"מטופלים" שפגש שם. "במדינות אחרות באירופה, האיש הזה היה עכשיו בכלא. אבל כאן, בעיר השנייה בגודלה בדנמרק, הצעיר בן ה-21 - שלחם בסוריה בשם האיסלאם במשך 13 חודשים - מעביר כעת את ימיו בכדורגל, באימונים בחדר הכושר, ובהמתנה אחוזת חשש, שבסופה יידע אם התקבל ללימודי הנדסה באוניברסיטה נחשבת".

למר אילום, מפקד המשטרה, יש תקוות גדולות עבור מרכז השיקום. לדבריו, התכנית האשפתנית ממילא תעמוד למבחן אמיתי, רק כאשר "לוחמים קיצוניים יותר" יתחילו לחזור לדנמרק מסוריה ומעיראק. "אבל אם הם יחזרו לכאן, הם לא באמת קיצוניים", אמר.

עדיין לא ברור אם המחבל שביצע את הפיגוע בקופנהגן התאמן בחו"ל: ככל הידוע, הוא לא הוכשר צבאית במזרח התיכון. יותר שמסקרן לדעת את התשובה לכך, מסקרן יהיה לראות אם תימשך התמיכה במדיניות השיקום הדנית, גם אחרי הלוויות ההרוגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully