וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרפת ועד גרמניה: מפת האנטישמיות ברחבי אירופה

16.2.2015 / 8:10

בעקבות הפיגוע מחוץ לבית הכנסת בקופנהגן, בדקנו מה המצב במדינות נוספות ביבשת. מהי המדינה המסוכנת ביותר ליהודים והיכן חלה עלייה של 233% בכמות האירועים האנטישמיים בשנה אחת?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(האם שחגגה לבתה בת מצווה בשיחה עם וואלה חדשות)

אנטישמיות בעלייה: הפיגוע אתמול (ראשון) מחוץ לבית כנסת בקופנהגן, שבו נורה למוות המאבטח היהודי דן אוזן, הוא חוליה נוספת בשרשרת פיגועים ואירועים אנטישמיים שאירעו בשנים האחרונות באירופה. וואלה חדשות מביא לכם את מפת האנטישמיות באירופה כפי שהיא מצטיירת משיחות עם מומחים וממחקר שפרסם הפורום למאבק באנטישמיות.

עוד באותו נושא:
החשוד בביצוע הפיגועים בדנמרק: בן 22 ששאב השראה מדאעש
"רקדנו ואז המאבטח נכנס וצעק 'עצרו את המוזיקה - וברחו'"
בעקבות הפיגוע בדנמרק: רבנים באירופה יוכשרו בהגנה עצמית

שוטרים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע פיגוע הירי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע הפיגוע הלילה/רויטרס

צרפת, כך עולה מהנתונים, היא המדינה המסוכנת ביותר ליהודים כיום. למרות ניסיונות מצד הממשלה בפריז להילחם בתופעה, גילויי האנטישמיות במדינה ממשיכים להתגבר. גם אכיפה מוגברת וחוקים חדשים לא הצליחו לצמצם את האירועים האנטישמיים שהופנו כלפי יהודים בשנת 2014, האחרון הזכור שבהם הוא רצח ארבעה יהודים בהיפר כשר בפריז בחודש שעבר. על פי המחקר, בשנה החולפת, עלו גילויי האנטישמיות ב-143%. ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, אמר כי מאחורי הרוב המכריע של התקיפות האנטישמיות בצרפת עומדים אזרחים מוסלמים.

זירת הפיגוע במרכול הכשר בפריז, 10 בינואר 2015. רויטרס
ארבעה יהודים נרצחו. ההיפר כשר בפריז/רויטרס

חבר הפרלמנט הצרפתי, היהודי מאיר חביב, סיפר כי רק בשבועות האחרונים קיבל איומים על חייו. "אני מקבל עשרות ומאות איומים דרך האינטרנט", ציין. "העברתי אותם לתובע הכללי בפריז. לפני שבוע עצרו בחור בן 19 ששלח לי איומים שיהרוג אותי. כשהגיעה המשטרה, היא הבינה שיש לו במחשב תמונות של עריפת ראשים. מצאו גם שהוא איים על הקונסול הישראלי בפריז. כחבר פרלמנט יהודי אני לצערי הופך למטרה ונמצא בכוונת שלהם. אני כל הזמן מסתובב תחת אבטחה".

גורם מרכזי לעלייה באנטישמיות: "צוק איתן"

מדינה נוספת שניצבת גבוה במדד האנטישמיות באירופה היא גרמניה. ב-2014 הוכפל, לכל הפחות, מספר התקריות האנטישמיות ברחבי המדינה. ההסתדרות הציונית אף טוענת כי מספר האירועים האנטישמיים שהופנו כלפי יהודים בשנת 2014 גבוה ב-63% אחוזים משנת 2013. מדיווחי הממשלה הפדרלית עולה כי בשנה החולפת התרחשו מאות אירועים אנטישמיים בגרמניה. בקיץ האחרון, במהלך מבצע "צוק איתן", התקבלו במשטרת גרמניה 133 תלונות בגין אנטישמיות ב-20 ימים. לשם השוואה, בכל השנה שעברה נרשמו כ-195 תלונות על אנטישמיות. בשונה מבעבר, רוב התלונות היו על אנטישמיות מצד מוסלמים ולא מצד פעילי ימין קיצוני.

צלב קרס. AP
צלב קרס/AP

בריטניה תופסת גם היא מקום גבוה בדירוג הלא מכובד. על פי נתוני ארגון נאמני ביטחון הקהילה היהודית בבריטניה, התקריות האנטישמיות בבריטניה הגיעו לרמת שיא בשנה האחרונה בעיקר לאור מבצע "צוק איתן". מדובר בעלייה של 122% במספר התקריות בהשוואה לאותה תקופה בשנה שלפני כן. לפי ההסתדרות הציונית העולמית, מספר האירועים האנטישמיים שהופנו כלפי יהודים בממלכה בשנת 2014 גבוה ב-93% מבשנת 2013.

גם בלגיה היא ממש לא מקום בטוח ליהודים בשנים האחרונות. האירוע האנטישמי הזכור ביותר במדינה בשנים האחרונות הוא ללא ספק פיגוע הירי במוזיאון היהודי בבריסל ב-1 במאי 2014 שבו נהרגו ארבעה בני אדם, שניים מהם ישראלים. נכון להיום, כ-32% מאזרחי המדינה מחזיקים בעמדות אנטישמיות ועל פי נתונים של ההסתדרות הציונית, האירועים האנטישמיים בבלגיה עלו בכ-233% משנת 2013. בין יתר האירועים שנרשמו, התקבלה תלונה על אישה שסולקה מחנות רק בשל היותה יהודייה. במקרה אחר, התקשרה ניצולת שואה למוקד חירום רפואי ולטענתה, כשהרופא הבין שהיא יהודייה, הוא אמר לה: "סעי לעזה. שם באמת תביני מה זה להרגיש רע".

החשוד בירי במוזיאון היהודי של בריסל – צילום ממצלמת אבטחה. רויטרס
המחבל מהפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל במהלך האירוע/רויטרס

בשוודיה סופגים חברי הקהילה היהודית איומים ואלימות שמקורם באנטישמית, בייחוד לאור העובדה כי בעיר מאלמו ישנו ריכוז מאוד גדול של מוסלמים. כתוצאה מכך, נרשמת עזיבה גדולה של יהודים מהמדינה. על פי הנתונים של ההסתדרות הציונית, האירועים האנטישמיים שהופנו כלפי יהודים בשנת 2014 בשוודיה עלו בכ-138% משנת 2013 .

מהפורום לתיאום ומאבק באנטישמיות נמסר כי ישנה עלייה גדולה במספר גילויי האנטישמיות כלפי היהודים גם בהולנד. בין השאר, רוססו צלבי קרס על מכוניות של יהודים באמסטרדם והושלכה פצצה מתוצרת עצמי על בניין מגורים שעליו התנופף דגל ישראל. כמו כן, נרגם באבנים ביתו של הרב הראשי של הולנד, בנג'מין ג'ייקובס, בעיר אמספורד - פעמיים בשבוע אחד. העלייה הלכה וגדלה בתקופת מבצע "צוק איתן" משני מקרים ל-32 אירועים בשבוע. על פי הנתונים של ההסתדרות הציונית, האירועים האנטישמיים שהופנו כלפי יהודים בשנת 2014 עלו בכ-75% משנת 2013.

"הרוע האנטישמי מרים את ראשו"

מנהל המחלקה למאבק באנטישמיות במשרד החוץ, גדעון בכר, מסביר כי ישנם שלושה מקורות עיקריים לאנטישמיות. "הראשון הוא אנטישמיות מוסלמית, שנהיית יותר ויותר אלימה, ונוקטת יותר שיטות של טרור ואנטישמיות רצחנית", הוא אומר. "החזרה של אותם ג'יהאדיסטים משדות הקטל במזרח התיכון, כמו סוריה ועיראק, באה לידי ביטוי באירועים האחרונים - בפיגוע הירי בקופנהגן, לפני כחודש בסדרת הפיגועים בפריז, בשנה שעברה במוזיאון היהודי בבלגיה ולפני שנתיים וחצי בבית הספר היהודי בטולוז".

מצעד של חברי מפלגת "השחר המוזהב" הניאו-נאצית, אתונה, יוון, 29 במאי 2012. רויטרס
אנטישמיות ממוסדת. דגל של מפלגת "השחר המוזהב" ביוון/רויטרס

המקור השני לאנטישמיות הגואה, לדברי בכר, הוא עלייתן של מפלגות ימין קיצוני באירופה ותפיסת עמדות כוח בפרלמנטים השונים, כמו מפלגת "השחר המוזהב" ביוון, מפלגת "יוביק" בהונגריה ומיליציות שונות באוקראינה. המקור השלישי הוא השימוש באינטרנט. "האנטישמיות באינטרנט הולכת ומתפשטת וצוברת תאוצה רבה, בין אם זה בפייסבוק, ביוטיוב או בגוגל. תוצאות חיפוש באינטרנט למילה 'יהודים' מראות המון אתרים אנטישמיים ואתרים שמכחישים שואה".

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות, חגואל, ממליץ לא להסתובב עם סממנים יהודיים באירופה בתקופה הנוכחית. "אני, כבחור חובש כיפה, נזהר להסתובב בגולה, קל וחומר באירופה", הוא מודה. "אפשר לראות כיצד הרוע האנטישמי מרים את ראשו. במידה רבה זה קשור לבעיות הכלכליות בעולם. בעשור האחרון, בכל שנה יש יותר מקרי אלימות אנטישמיים מהשנה שקדמה לה, וגם החוזק שלהם עולה". הוא ציין כי גם הנתונים לגבי ארה"ב אינם מעודדים והזכיר את שני אירוע הירי בקנזס סיטי באפריל האחרון, בהם נהרגו שלושה יהודים.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully