וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רקדנו ואז המאבטח נכנס וצעק 'עצרו את המוזיקה - וברחו'"

15.2.2015 / 16:35

מיטה בן טוב, שאיש הביטחון היהודי דן אוזן נורה למוות מחוץ לבת המצווה של בתה בדנמרק, משחזרת את רגעי החרדה בשיחה עם וואלה חדשות. "דן הציל את חיינו, הוא היה נס בשבילנו". האזינו לשיחה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המסיבה שהפכה לסיוט: מיטה בן טוב, האם שארגנה את אירוע בת המצווה בבית הכנסת אמש בקופנהגן שבדנמרק, אשר במהלכו נהרג המאבטח היהודי דן אוזן, משחזרת את רגעי החרדה. "באותם רגעים לא חשבנו על כלום, לא שמענו, הקשבנו למוזיקה, רקדנו", אמרה היום (ראשון) בשיחה עם וואלה חדשות, יממה לאחר הפיגוע. "לפתע, איש הביטחון נכנס ואמר 'עצרו את המוזיקה!'. אנחנו עצרנו ואמרו לנו לרדת מיד למרתף. כולנו פונינו למרתף ומשם לעוד חדר אבטחה".

בן טוב מתארת כי בעקבות הירי בכנס למען חופש הביטוי, האבטחה באירוע של בתה הוגברה. "המרכז הקהילתי הוא ממש מאחורי בית הכנסת, כלומר, זה באותו המתחם", היא מספרת. "ערכנו מסיבה נהדרת. מוקדם יותר היה כנס שלא היה לו שום קשר ליהודים, אחד המאיירים בדנמרק הגיע לדבר על חופש הביטוי והייתה מתקפה בכנס הזה, ובגלל זה היו אנשי אבטחה רבים יותר מהמשטרה ומהקהילה היהודית. בדרך כלל, באירוע כזה יש אחד או שניים. עכשיו היו שלושה והם שיתפו פעולה עם המשטרה הדנית".

טרור בדנמרק - כותרות נוספות:
הירי בבית הכנסת: ההרוג - יהודי שאבטח בת מצווה
בעקבות הפיגוע בדנמרק: רבנים באירופה יוכשרו בהגנה עצמית
האזינו: היריות לעבר הכנס למען חופש הביטוי בדנמרק

זרי פרחים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע פיגוע הירי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
זרי פרחים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע הפיגוע בקופנהגן, דנמרק/רויטרס

לדבריה, הירי אירע כ-17 דקות לפני השעה 01:00 בלילה. "המחבל ירה במאבטח בראשו, פצע שני שוטרים - אחד ברגלו, השני בידו. הם בסדר", היא מתארת בבכי. "ודן אוזן נהרג זמן קצר אחר כך מהפציעה בראשו. כשכל זה קרה, פינו את כל הנוכחים למקום מסתור שם היינו במשך שעה וחצי-שעתיים, ואז פינו אותנו מהבניין לאוטובוסים ומשם הפגישו אותנו עם משטרה, פסיכולוגים ופסיכיאטרים לילדים. היו הרבה ילדים במסיבה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"דן היה גיבור כי הוא שמר עלינו"

היא מביעה צער על מותו של אוזן והודתה כי חיי הנוכחים ניצלו בזכותו. "הוא היה גיבור כי הוא שמר עלינו", היא אומרת. "הוא הציל את חיינו. כל היום בעלי ואני אמרנו 'ברוך השם' שהוא עמד איתנו הלילה כי בזכותו אנחנו בטוחים. אמרתי לאחותו 'הוא היה נס בשבילנו'".

בן טוב מציינת כי היא ובני משפחה שוחחו עם בני משפחתו של אוזן. "אנחנו כל כך מצטערים על אובדנם, האובדן שלהם הוא האובדן שלנו כי דן היה בן אדם יוצא דופן, הוא היה לוחם גדול", היא מסכמת. "תמיד אומרים את זה. תמיד כשמשהו כזה טראגי קורה, אבל דן היה כל כך טוב ונחמד והוא תמיד היה שם כדי לגרום לך להרגיש טוב ובטוח, והוא היה כזה בן אדם טוב ואהוב".

מאבטח יהודי נהרג מירי על בית כנסת בקופנהגן. רויטרס
"תמיד היה מקבל אנשים בחיוך גדול". דן אוזן/רויטרס

מאז הפיגוע, אבל כבד ירד על הקהילה היהודית בקופנהגן בשל מותו של אוזן, שנהג לקבל את פניהם של חברי הקהילה בכל אירוע. "עצוב, יום עצוב מאוד, ברוך דיין אמת", אמר לוואלה חדשות ג'ום סילברמן, יהודי המתגורר בבירת דנמרק. "חברנו דן שילם בחייו כדי להציל חיים של 80 בני אדם. אני גאה להכיר אותך ומצטער על כך שאיבדתי אותך".

דוד לקסנר, חברו של אוזן מילדות, תיאר אותו. "היינו ביחד בגן, בבית הספר, עשר שנים ביחד. שיחקנו ביחד כדורגל בקבוצה היהודית. אני מאוד מקורב לקהילה, באופן קבוע הייתי פוגש את דן בבית הכנסת שם. כמעט בכל חג ושבת הוא היה מתייצב כשומר בהתנדבות".

זרי פרחים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע פיגוע הירי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
מאבטח מחוץ לבית הכנסת/רויטרס

לדבריו, "דן מגיע ממשפחה מאוד מרכזית בקהילה. אביו ישראלי, אחותו מאוד מעורבת בפעילות הנוער של הקהילה. היינו רואים אותו בכל מקום, תמיד הוא היה מקבל אנשים בחיוך גדול ובחיבוק ענק. בחור נורא שקט אבל מצחיק, הוא היה בחור גדול עם לב עוד יותר גדול".

הרב הראשי עונה לנתניהו: "טרור אינו סיבה לעבור לישראל"

הרב הראשי של דנמרק, יאיר מלכיאור, הגיב היום לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקרא לעליית יהודי אירופה בעקבות הפיגוע בקופנהגן. לדבריו, הוא "מאוכזב" מקריאתו של נתניהו. "טרור אינו סיבה לעבור לישראל", אמר.

דן אוזן, המאבטח היהודי שנהרג מחוץ לבית הכנסת בדנמרק. פברואר 2015. פייסבוק, אתר רשמי
"בחור נורא שקט אבל מצחיק". אוזן/אתר רשמי, פייסבוק

הרב הראשי של צרפת חיים קורסיה אמר היום כי הוא "מזועזע" מהפיגוע וקרא ל"פעולות חזקות" במלחמה בטרור, ובמאבק נגד "מי שמשתמש בדת על מנת להרוג בשם האל". לדבריו, "חודש בלבד לאחר האירועים הדרמטיים בפריז, חופש הביטוי והקהילה היהודית ספגו שוב מהלומות". הוא קרא לקהילה הבינלאומית "לפעול מעבר להצהרות כוונה, ולעבור סוף כל סוף לפעולות חזקות ולמעשים קונקרטיים, דרך פעולות מנע ופעולות חינוכיות".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

החשוד בירי על בית הקפה בדנמרק, פברואר 2015. משטרת דנמרק, צילום מסך
החשוד בירי/צילום מסך, משטרת דנמרק
חלון בית הקפה שבו אירע פיגוע במהלך כנס למען חופש הביטוי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
חלון בית הקפה שבו התקיים הכנס למען חופש הביטוי/רויטרס
זרי פרחים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע פיגוע הירי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
מחוץ לבית הכנסת, היום/רויטרס
שוטרים מחוץ לבית הכנסת שבו אירע פיגוע הירי, קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. רויטרס
שוטרים בזירה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully