וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזינו: היריות לעבר הכנס למען חופש הביטוי בדנמרק

15.2.2015 / 0:18

למרות הדמיון בין הירי בקופנהגן לטבח ב"שרלי הבדו", הפיגוע נכשל מבצעית ורעיונית: המאבטחים בלמו את המחבל, והקליעים שירה החזירו את איורי האמן לכותרות. עבור חופש הביטוי, זה ניצחון קטן במערכה ארוכה ומדממת

צילום: רויטרס, BBC, עריכה: ניב פוקס

נקודות דמיון רבות מקשרות בין הפיגוע שאירע אמש (שבת) בכינוס למען חופש הביטוי בקופנהאגן, לבין מתקפת הטרור הרצחנית במערכת העיתון "שארלי הבדו" שזעזעה את פריז בחודש שעבר. בכל זאת, התוצאה הפעם עשויה להיות שונה, ולא רק בגלל שנמנע כאן טבח גדול.

כשהאחים שריף וסעיד קואשי פרצו למערכת העיתון בפריז ב-7 בינואר, הם ידעו שהעורך, סטפן שארבונייה, מלווה במאבטח צמוד. המאבטח נורה ראשון, ואחריו נרצחו שאר המאיירים והעורכים. האלמוני לבוש השחורים שבא הערב לבית הקפה בקופנהגן, כנראה לא ציפה לנוכחות משטרתית כה גדולה: לא היו שם רק השוטרים שליוו את המאייר השוודי, לארס וילקס; מערך האבטחה עובה גם בשומרי ראשו של השגריר הצרפתי, שנאם באותו כינוס.

החשוד בירי על בית הקפה בדנמרק, פברואר 2015. משטרת דנמרק, צילום מסך
החשוד בניסיון ההתנקשות בוילקס/צילום מסך, משטרת דנמרק

קל לקפוץ למסקנות ולטעון שבניגוד לאחים-מחבלים מפריז, הרי שהפעם, היורה פעל בחובבנות, שהתכנון היה לקוי, שהביצוע היה פזיז ושאולי עדיף היה לו לבטל את הכול. כמה עיתונאים דנים כבר סיפרו בגאווה בטלוויזיה כי משטרת קופנהאגן, שלמדה ביסודיות את הלקחים ממתקפת הטרור בפריז, פרסה מחסומים בכל אזורי המילוט האפשריים. לדבריהם, "היורה יילכד במהרה".

עוד על הפיגוע בדנמרק
פורסמה תמונת החשוד בירי בדנמרק: צעיר בעל חזות ערבית
דנמרק: הרוג בניסיון התנקשות באמן שפרסם קריקטורות נגד האיסלאם

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
כנס ביריות למען חופש הדיבור בקופנהגן דנמרק, פברואר 2015. AP
זירת הירי בקופנהגן, אתמול/AP

ובכל זאת, אסור להקל ראש במה שכן קרה: אזרח, איטלקי לפי כמה דיווחים, נרצח אמש, ועוד שלושה שוטרים נפצעו. השגריר הצרפתי, פרנסואה זימראי, העיד כי 200 קליעים נורו לעבר בית הקפה, ולא 50 בלבד כפי שטענה המשטרה בתחילה. היורה, גם אם נבלם בכניסה ולא הצליח לחדור לבית הקפה, בא בכוונה לרצוח. המאייר ומארגנת הכינוס התחבאו בחדר ההקפאה, במעשה שמוכיח שסיפור הגבורה מהמרכול הכשר בפריז שכפל את עצמו גם בקופנהאגן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"רשימת החיסול" של אל-קאעדה, הכוללת את וילקס, עורך שרלי הבדו, הסופר סלמן רושדי ואחרים/מערכת וואלה, צילום מסך

וילקס, בן 68, אינו זר לסכנת חיים. ב-2007 הוא אייר את הנביא מוחמד כשחציו כלב, וזמן קצר לאחר מכן בכירי אל-קאעדה הציבו פרס של 100 אלף דולרים על ראשו. ב-2013 פורסמה תמונתו ברשימת "בני המוות" של הארגון, לצד עורך שארלי הבדו, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס, הכומר האמריקני האיסלמופוב טרי ג'ונס ומחבר "פסוקי השטן" סלמן רושדי. המפגש שנערך אמש, לא נקבע במקרה: הוא ציין 26 שנה להוצאת הפתווה שפרסם מנהיג איראן לשעבר האייתוללה רוחאללה חומייני נגד הסופר הבריטי-מוסלמי המפורסם.

לארס וילקס. AP
חוזר לכותרות אחרי שנשכח. המאייר השוודי לארס וילקס/AP

ב-2010 הורשעו שני מוסלמים אירים במזימה להתנקש בחייו של וילקס. מזימה אחרת, פרי מוחה הפורה של קולין לה-רוז, האמריקנית המכונה "ג'יהאד ג'יין", נחשפה רק שנה קודם לכן. לפני חמש שנים, הוא נפגע פיזית כאשר מפגין נגח בו בהרצאה באוניברסיטת אופסלה. כלומר, קשה להגיד שווילקס הוא אדם שאינו מודע לסכנות האורבות לו, ובוודאי בימים אלה, כאשר אירופה טרם התאוששה ממתקפת הטרור בפריז.

ובכל זאת, רק לפני שבועיים, הוא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא עומד על סירובו לרדת למחתרת. כתובתו לא תהפוך חסויה, והוא ימשיך לאייר היכן שירצה, קבע בנחרצות. "אולי הייתי מרגיש אחרת אם היו לי ילדים", אמר למראייניו. "זה יהיה טרגי אם אצטרך להתפשר עם עצמי רק בגלל נסיבות".

קריקטורה של הנביא מוחמד עם גוף של כלב, שצייר לארס וילקס. מתוך הבלוג של וילקס, צילום מסך
קריקטורה שפרס וילקס נגד הנביא מוחמד/צילום מסך, מתוך הבלוג של וילקס

אולי האמירות הללו, המגיעות מפיו של אדם שאינו חושש מהמוות, או שכבר מותש מהאיומים, הביאו אותו לפרסם בפומבי את הפרטים המדויקים של מועד ומיקום המפגש, שהערב רוסס בעשרות קליעים מנשק אוטומטי. בהזמנה, שפורסמה כבר לפני שלושה שבועות, כתב וילקס באתר הבית שלו: "שימו לב: כמו בכל אירוע שלנו, תהיה אבטחה קפדנית. אסור להביא תיקים גדולים ותיערך בדיקה ביטחונית בכניסה".

היורה, שתמונתו מופצת כעת בכלי התקשורת הדנים, ומתואר כצעיר "בעל חזות ערבית בהירה", רצה כנראה להשתיק את המאייר הפרובוקטיבי. הוא נכשל לא רק משום שלא הצליח לחדור את טבעת האבטחה ההדוקה בבית הקפה בקופנהגן, אלא מסיבה אחרת: וילקס, ששמו כבר נשכח מעט, חזר כעת לכותרות, ועמו האיורים שבזכותם התפרסם והרתיח את המוסלמים הקנאיים. האם מחבל אחר כבר שוקד על פיגוע נוסף? האם דאעש, או ארגון קיצוני אחר, כבר עושה ליטושים אחרים לסרטון המחריד הבא? ייתכן מאוד. אבל עבור חופש הביטוי, גם כשהוא מתבטא באיורים וולגריים, מטופשים ולא אינטליגנטיים במיוחד, זה ניצחון קטן במערכה ארוכה ומדממת.

(עדכון ראשון: 23:18)

זירת אירוע הירי בקופנהגן דנמרק, פברואר 2015. GOOGLE MAPS, עיבוד תמונה
זירת אירוע הירי בקופנהגן דנמרק, פברואר 2015/עיבוד תמונה, GOOGLE MAPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully