וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בבית הכנסת: ההרוג - יהודי שאבטח בת מצווה

הלם כבד מורגש בקרב חברי הקהילה היהודית בקופנהגן אחרי מותו של דן אוזן בן ה-37 מירי על בית הכנסת הגדול בעיר. המשטרה מתגברת אבטחה סביב מוסדות יהודיים: "אנשים מפחדים לצאת מהבתים". המחבל, שביצע גם את הפיגוע בבית הקפה, חוסל

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

אנשי הקהילה היהודית בקופנהגן גילו הלילה (ראשון) שהטרור באירופה הוא לא נחלתם של יהודי צרפת בלבד, כשאדם פתח בירי לעבר בית כנסת בעיר, הרג אדם אחד ופצע שניים נוספים. ההרוג הוא דן אוזן, צעיר יהודי בשנות ה-37 לחייו, שהיה אחראי על אבטחת בית הכנסת. יצחק לוונטל, שליח חב"ד בבירה הדנית, סיפר שבעת הירי (0:45 שעון מקומי) התקיימה במקום מסיבת בת מצווה, שבה נכחו כ-80 איש. "הייתי בבית הכנסת הגדול חצי שעה לפני שזה קרה, יצאתי משם והלכתי הביתה. ואז צלצלו אליי ואמרו לי שיש ירי", סיפר לוונטל. "הבנתי שזה מצב בעייתי, כי באותה שעה התקיימה שם חגיגת בת מצווה".

לדברי לוונטל, המצב בעיר "די מתוח, והתחושות קשות". הוא סיפר כי מיד לאחר האירוע הגבירה המשטרה את הכוננות סביב ריכוזי אוכלוסייה גדולים בכלל, ובקרבת מוסדות יהודיים בפרט. "אף פעם לא ראיתי את קופנהגן עם רמת אבטחה כזו", הודה. "סגרו את כל העיר. בודקים כל רכב שנכנס ויוצא, מסתכלים על כל בן אדם, סוגרים הרבה מקומות יציאה. יש גם הרבה מסוקים".

טרור בקופנהגן - כותרות נוספות:
דנמרק: הרוג בניסיון התנקשות באמן שפרסם קריקטורות נגד האיסלאם
האזינו: היריות לעבר הכנס למען חופש הביטוי בדנמרק
שעות אחרי הפיגוע: הרוג ו-2 פצועים מירי מחוץ לבית כנסת בקופנהגן

שני הרוגים בשתי תקריות ירי בקופנהגן שבדנמרק, פברואר 2015. רויטרס
שוטר עומד מחוץ למטה המשטרה בקופנהגן, הבוקר/רויטרס

הירי בית הכנסת היה חלק משרשרת של שלושה אירועי ירי ברחבי קופנהגן ביממה האחרונה, שבהם היה מעורב ככל הנראה אותו אדם. אתמול אחר הצהריים פתח החשוד בירי לעבר אזרח ושלושה שוטרים במהלך מפגש בבית קפה שעסק בנושא חופש הביטוי בקופנהגן. האירוע נערך על ידי האמן השוודי השנוי במחלוקת לארס וילקס, שפרסם בעבר קריקטורות נגד הנביא מוחמד. לדברי משטרת דנמרק, הירי מוגדר כניסיון התנקשות בחייו של וילקס. הבוקר, כמה שעות אחרי הירי בבית הכנסת, הוא פתח בירי לעבר כוחות המשטרה בסמוך לתחנת רכבת סמוכה. על פי הרשויות, הוא נהרג לאחר שהשוטרים השיבו אש ופגעו בראשו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דן אסמונס, דובר הקהילה היהודית בדנמרק, סיפר כי "כל הקהילה היהודית בהלם" מאירועי היממה האחרונה, וחשף כי הרשויות במדינה הזהירו את אנשי הקהילה מפני האפשרות של אירועי טרור נגד מוסדות יהודיים. "הוזהרנו גם אחרי טולוז (הפיגוע בבית הספר היהודי בעיר שבו נהרגו ארבעה בני אדם ב-2012 – ד"י) וגם אחרי האירועים האחרונים בפריז, שדברים כאלה יכולים לקרות בדנמרק", אמר.

לדברי אסמונס, "כל מי שהיה בבת מצווה פונה על ידי המשטרה, נחקר וקיבל טיפול פסיכולוגי. עכשיו, כמובן, משפחתו של ההרוג הם דאגתנו הראשונה. הם כואבים מאוד את מות בנם". הרב הראשי של דנמרק, בנט לקסר, ערך הבוקר ביקור ניחומים בבית משפחת אוזן, וסיפר כי "הם נשברו לגמרי. אי אפשר לקלוט דבר כזה כהורים".

בדומה לרב לוונטל, גם אסמונס סיפר על הגברה משמעותית של נוכחות אנשי המשטרה בעיר, על רקע החשש הכבד שמקנן בקרב יהודי קופנהגן. "יש פחד מאוד גדול בקהילה היהודית, אנשים מפחדים לצאת מהבתים", אמר. "אנחנו ברמת עירנות מאוד גבוה, ובזמן הקרוב ננסה להבין מה לעשות בשיתוף פעולה עם המשטרה הדנית. היום יתכנסו כל ראשי הקהילה כדי להיערך לצעדים הבאים וכמובן שמעלים את רמת הכוננות האבטחה של המוסדות היהודיים".

(עדכון ראשון: 8:19)

החשוד בירי על בית הקפה בדנמרק, פברואר 2015. משטרת דנמרק, צילום מסך
החשוד בירי בבית הקפה, כפי שצולם במצלמות אבטחה/צילום מסך, משטרת דנמרק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully