וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל המעורער בקנדה שמשחק לידי דאעש

23.10.2014 / 13:32

השבוע החולף בקנדה המנומנמת מדגים כיצד צעירים שהתאסלמו התפתו לשני פיגועים רצחניים בהשראת הג'יהאד העולמי. ל"מדינה האיסלאמית" זה יום חג, למערב זו תפנית מדאיגה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המחבל שרצח אתמול (רביעי) חייל קנדי במתחם הפרלמנט באוטווה היה עבריין ופועל קשה-יום. הוא התאסלם, ביקר במזרח התיכון, וסבל ממצב נפשי שהידרדר בהתמדה. האיש, מייקל זהאף-ביביו, נולד ב-1982. ב-2011 הוא בא ללוב, ועם שובו לקנדה החל לפקוד מסגדים. אחד מחבריו העיד כי לאחרונה, סיפר לו שהוא החל "לפחד מהשטן".

בשנים האחרונות ריצה זהאף-ביביו תקופות מאסר שונות וקצרות בגין שוד, החזקת נשק, איומים ועבירות סמים. דרכונו נשלל אחרי שהמודיעין הקנדי הגדיר אותו כ"נוסע מתמיד ברמת סיכון גבוהה". הוא התגורר במונטריאול, העיר שרק השבוע הייתה עדה לפיגוע אחר: צעיר מוסלמי יצא למסע הרס, ודרס במכוון חייל ושוטר. החייל נהרג והנהג חוסל.

לפי שעה אין ראייה לקשר בין האירועים. אך סמיכותם, ואופיים החריג ברקע של המבצע הבינלאומי נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), מחוללים סערה של ממש בקנדה. שכן, רק לאחרונה הצטרפה המדינה לקואליציה האמריקנית-סונית נגד ארגון הטרור.

*תיעוד מזעזע: דאעש סקלו למוות אישה שהואשמה בניאוף

מייקל זיהאף ביבאו – המחבל שעשה מפיגוע פרלמנט קנדה – אוטווה, 23 באוקטובר 2014. טוויטר, צילום מסך
המחבל מייקל זהאף-ביביו, בתמונות שהופצו בטוויטר ובפייסבוק/צילום מסך, טוויטר

הפיגוע אתמול הפך את הבירה המנומנמת אוטווה למחנה מבוצר. במשך שעות ארוכות הוטל על העיר עוצר מוחלט, והמשטרה פקדה על התושבים שלא לצאת מהבתים.

המחבל ירה בחיילים ששמרו על אנדרטת המלחמה הלאומית שבפאתי הפרלמנט. חייל אחד נהרג ועוד שניים נפצעו. עדי ראייה דיווחו כי היורה נמלט בריצה, וחטף מכונית, שעמה נסע לעבר הפרלמנט. בסרטון שצולם ממכונית סמוכה, נראה אדם - העונה לתיאורו של המחבל - נוהג במכונית, אחרי שלוחית הרישוי הוסרה ממנה.

כעבור כמה דקות כבר נשמעו חילופי אש בפרלמנט. צוותי ימ"מ שהגיעו למקום חיסלו את המחבל ליד ספריית בית המחוקקים. במקביל, דווח על יריות במרכז קניות גדול הסמוך לפרלמנט, אך כעבור שעה המשטרה, הודיעה שמדובר בדיווח שווא.

ראש הממשלה סטיבן הרפר, השרים וחברי פרלמנט בכירים, הובהלו מהבניין למקום מסתור. אלפי עובדים, לצד מחוקקים ומאבטחים, ננעלו בחדריהם ובמסדרונות. לצדם שהו עיתונאים שהגיעו לסקר את ישיבות הסיעה השבועיות, ולא הותר להם לצאת מהפרלמנט, כדי להתעדכן מול המשטרה בדרמה המתחוללת בחוץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פיגוע במתחם פרלמנט קנדה – אוטווה, 23 באוקטובר 2014. GettyImages
עיתונאי משדר ליד חייל שנפצע בפיגוע באנדרטת המלחמה/GettyImages

בארה"ב, הבית הלבן עבר למצב כוננות מיוחד. ג'וש ארנסט, דוברו של הנשיא אובמה, נראה מבולבל כאשר התבקש להתייחס למצור המתחולל במדינה השכנה. במקביל, הוטל עוצר על השגרירות הקנדית בוושינגטון מחשש לפיגוע נוסף, הפעם בשטח ארה"ב. הפנטגון הודיע כי NORAD (פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה) העלה את רמת המוכנות "לכל מקרה שיידרש".

החייל שנרצח, רב-טוראי נייתן סירילו, היה בן 24 ושירת בגדוד מילואים. דודו, ג'ים, סיפר לערוץ טלוויזיה מקומי כי בני המשפחה "נשברו" למשמע הבשורה המרה על מותו. "אמו, קתי, עדיין מסרבת להאמין", אמר. "היא קראה על הפיגוע באינטרנט והיא עדיין בהלם". סירילו היה מאמן כושר ובלילות עבד כשומר בבאר. בתמונות שהעלה לאינסטגרם טרם מותו הוא נראה מחייך, מנגן בגיטרה ומשחק עם שני הכלבים שגידל.

נייתן סיריליו, חייל קנדי שנהרג בפיגוע במתחם הפרלמנט בבירה אוטווה – אוקטובר 2014. אינסטגרם, צילום מסך
החייל נייתן סירילו, שנרצח בפיגוע, בתמונה שהעלה לאחרונה לאינסטגרם./צילום מסך, אינסטגרם

דאעש קרא לאחרונה לתומכיו להרוג "כופרים קנדיים"

מדוע הפעם היכה הטרור דווקא בקנדה, מדינה שבה שיעור הפשיעה נמוך יחסית, ושבה אירועי ירי המוניים הם נדירים מאוד (בניגוד לשכנתה מדרום, חובבת כלי-הירייה)? מדי כמה ימים מתפרסמים סרטונים, שבהם קוראים אנשי "דאעש" למאמיניהם ברחבי העולם לפגוע במדינות מערביות. בסרטון שעלה לרשת בשבוע שעבר, אמר אחד מדוברי הארגון: "אם אפשר להרוג כופר אמריקני, אירופי, אוסטרלי או קנדי - או כל אזרח ממדינה שהצטרפה לקואליציה - שימו את מבטחכם באללה, ועשו זאת".

ועדיין, עד עכשיו, אנשי הארגון לא הוציאו לפועל פיגוע מעבר לים, וזאת חרף איומיהם הנועזים "לכבוש את אירופה ולהשמיד את הבית הלבן". מוקדם לדעת האם המחבל הקנדי פעל מתוך הזדהות עם דאעש, או אפילו חמור מזה, בשליחות הארגון. כך או כך, תמונתו הופצה אמש ברשתות חברתיות המזוהות עם "המדינה האיסלאמית", וציוצי טוויטר בשלל שפות.

נראה כי לאחרונה, מחבלים הפועלים בחו"ל במסגרת תאים קטנים (או מה שמכונה "זאבים בודדים") מזהים את עצמם עם דאעש כדי לעורר תשומת לב גדולה יותר למעשיהם. לחלקם אין כל קשר לדאעש, אך המילה המפחידה הזו מצלצלת היטב בתקשורת. הארגון עצמו ממילא לא יטרח להכחיש אחריות לפיגוע בבירה שקטה, לחטיפה שהניבה כופר גדול, או לכל פעולה אחרת שתערער על שיגרת המערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully