וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשימת המוות של הג'יהאד: איך חיים תחת הכוונת של אל-קאעדה?

15.2.2015 / 15:23

11 גברים ונשים מופיעים ב"רשימת המבוקשים" שפרסם הארגון. עיתונאי אחד חוסל, מאייר אחר הותקף בגרזן ועל עמיתו הציב חיזבאללה כופר ענק. מאיירת נוספת נעלמה ב-2010. המאייר השוודי שהותקף אמש: "לא ארד למחתרת"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

המאייר השוודי לארס וילקס, שניצל אתמול מהתנקשות בקופנהאן בירת דנמרק, הוא אחד מ-11 בני אדם שהופיעו ברשימת החיסול שהפיץ ארגון אל-קאעדה כבר ב-2013. תשעה גברים ונשים מופיעים ברשימה, אך הגברים זכו שפניהם "יככבו" בה.

אחד מיעדי החיסול, סטפן שארבונייה, הוא עורך המגזין "שרלי הבדו". בחודש שעבר הוא נרצח במתקפת הטרור בפריז, שכוונה נגד העיתון הסאטירי המפורסם, שנהג ללעוג לנביא מוחמד. אחרים המופיעים ברשימה כבר הותקפו פיזית, וכמה מהם אפילו שרדו ניסיונות רצח. אמש הותקף המאייר וילקס, שנודע בשל איורים שצייר ב-2007, שבהם דימה את מוחמד לכלב משוטט.

כדי להבהיר עד כמה מפורש האיום בכרזה שפרסם אל-קאעדה, הכומר האמריקני טרי ג'ונס מאויר בה כשאקדח מוצמד לראשו. "כן, אנחנו יכולים", נכתב באנגלית לצד האיור, "כדור ביום מרחיק את הכופרים".

הכרזה התפרסמה בחודש מרץ 2013, אך רבים מהאישים המופיעים בה "מבוקשים" בשל מעשים מהעשור הקודם. המכנה המשותף לכולם הוא פגיעה רוחנית בנביא מוחמד או באיסלאם, בין היתר באמצעות איורים, סרטונים או פובליציסטיקה. איש מהם לא פגע פיזית במוסלמים.

רשימת חיסול עדכנית של אל-קאעדה נגד "אויבי האיסלאם". מגזין אינספייר, סריקה
רשימת החיסול שהפיץ אל-קאעדה במגזין "אינספייר" במרץ 2013./סריקה, מגזין אינספייר

הכומר האוונגליסט טרי ג'ונס, המאויר בכרזה כשקליע מפלח את ראשו, התפרסם לפני ארבע שנים, כשהכריז על כוונתו להצית 3,000 ספרי קוראן ביום השנה לפיגוע במגדלי התאומים. "ספר אחד על כל קורבן של המוסלמים", ביקש אז להצית. לחץ ציבורי גדול, לצד אזהרות מצד רשויות האכיפה, אילצו אותו לו לסגת מכוונתו. חצי שנה לאחר מכן מימש ג'ונס את איומו בחצר כנסייתו בפלורידה, ועשה זאת שוב ב-2012. לדברי האף-בי-איי, חיזבאללה הציב לאחר מכן פרס בגובה 2.4 מיליון דולר על ראשו של הכומר המפורסם.

שם בולט נוסף ברשימה הוא זה של חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד. חירט, יו"ר "מפלגת החירות", עומד לדין בגין הסתה נגד אוכלוסיית המוסלמים במדינה, אחרי שקרא לגרש את המהגרים המוסלמים מהולנד. הוא ביקר בישראל במבצע "צוק איתן" וסיפר כי "התרבות שלנו טובה מתרבות האיסלאם. זה אפילו לא ניגוד תרבויות אלא ניגוד בין ברבריות לנאורות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

השם הידוע ביותר ברשימה הוא זה של סלמן רושדי, הסופר המוסלמי בריטי שאיראן דורשת להוציאו להורג בשל ספרו, "פסוקי השטן". האייתוללה חומייני - שפרסם את הפתווה שקוראת למותו לפני 26 שנה בדיוק - כבר מת. רושדי, שכבר אינו חי במחתרת כפי שנהג בעבר, סירב אתמול להגיב לפיגוע בקופנהגן, שהתרחש בכנס שציין את יום השנה להוצאת הפתווה שקראה לרציחתו.

ברשימה מופיעים שמותיהם של קארסטן יוסט ופלמינג רוז, שני העורכים של העיתון הדני "יילנדס פוסטן", שחולל סערה ב-2005 כאשר פרסם 12 איורים שלעגו למוחמד. האיור המפורסם ביותר שפרסם העיתון היה "טורבן הפצצה". גם המאייר האחראי לקריקטורה המפורסמת, קורט ווסטרגראאד, מופיע ב"רשימת החיסול". הוא עצמו ניצל מרצח לפחות פעמיים, כשבאחד המקרים פרץ לביתו צעיר חמוש בגרזן, ונורה בידי שוטרים שאבטחו מראש את ווסטרגראדד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוחמד עם טורבן הפצצה. מתוך העיתון הדני "יילנדס פוסטן", 2005/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברשימה מופיעות שתי נשים, ששמן, ללא דיוקניהן, מוזכר רק בתחתית הרשימה: איאן חירסי עלי, ומוריס נוריס. חירסי עלי היא פעילת זכויות אדם אמריקנית ילידת סומליה, שכיהנה בעבר בפרלמנט של הולנד. בילדותה עברה ניתוח מילה, וכיום היא מהמתנגדות הבולטות ביותר להליך השנוי במחלוקת, שעדיין נהוג בחלקים גדולים באפריקה.

נוריס, מאיירת אמריקנית, יזמה באפריל 2010 את "יום איורי הנביא מוחמד". תוך ימים ספורים, אל-קאעדה הוציא נגדה פתווה וקרא לחיסולה. בעצת האף-בי-איי היא שינתה את זהותה וירדה למחתרת. יותר מארבע שנים וחצי חלפו מאז, ואיש לא שמע ממנה. אנוואר אל-אוולקי, אמריקני שהפך לבכיר אל-קאעדה ושהורה לחסלה, חוסל בעצמו בתימן ב-2011 .

המאייר השוודי וילקס, שניצל אתמול מרצח בקופנהגן, סיפר לפני שבועיים ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא עומד על סירובו לרדת למחתרת. לדבריו, כתובתו לא תהפוך חסויה, והוא ימשיך לאייר היכן שירצה. "אולי הייתי מרגיש אחרת אם היו לי ילדים", אמר, אבל "זה יהיה טרגי אם אצטרך להתפשר עם עצמי רק בגלל הנסיבות".

בית הכנסת שבו אירע הפיגוע – קופנהגן, דנמרק, 15 בפברואר 2015. AP
אבטחה מחוץ לבית הכנסת בקופנהגן, שבו נהרג היהודי דן אוזן, הבוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully