וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות מתגברת: מטען חבלה ובקבוקי תבערה על שוטרים ברהט

21.1.2015 / 0:21

המטען הושלך לעבר שוטרים שמנסים לפזר מאות צעירים בדואים שמתפרעים מחוץ לתחנת המשטרה בעיר. לא היו נפגעים. 4 נעצרו בחשד לידוי אבנים. המשטרה פרסמה תיעוד של מפגינים צרים על ניידת: "הם היו בסכנת חיים"

צילום: זוהר גואטה, עריכה: שניר דבוש

המהומות ברהט: מטען חבלה הושלך אמש (שלישי) לעבר שוטרים שמנסים לפזר את מאות המתפרעים שמפגינים סמוך לתחנת המשטרה בעיר הבדואית. המתפרעים מיידים אבנים ומשליכים בקבוקי תבערה לעבר הכוחות, וזאת במחאה על מות שני צעירים בעימותים עם כוחות הביטחון בימים האחרונים. עד כה נעצרו ארבעה קטינים בחשד שיידו אבנים. אחד מהם נפצע במהלך ההתפרעויות ונזקק לטיפול רפואי, שלאחריו הועבר לחקירה.

ההפגנות האלימות נמשכות וזאת בתום יום של שביתה במגזר, ועל אף הניסיון להרגיע את הרוחות ברהט שסוערת כבר כמה ימים. מוקדם יותר, בעקבות מות תושב העיר סמי איבראהים א-זידאנה מאש שוטר ביום ראשון, פרסמה המשטרה תיעוד וידאו של האירוע. בסרטון, שצולם ממסוק משטרתי, ניתן לראות תושבים צרים על ניידת משטרה שהגיעה בטעות לאזור שבו נערכה הלווייתו של סמי אל-ג'אער, שנהרג במהלך פשיטה משטרתית אחרת ברביעי שעבר. בתיעוד רואים אזרחים רבים צרים על הניידת ומיידים אבנים על השוטרים, מה שהוביל בסופו של דבר לירי לעברם. התיעוד נועד להשיב לטענות ברהט שלפיהן המשטרה היא שדרדרה את המצב.

הניידת האמורה התקדמה על כביש מספר 264 בעיר, לאחר שנכנסה בטעות אל האזור שעל פי הסיכומים בין המשטרה לבין ראש עיריית רהט טלאל אל-קרנאווי היה אמור להיות סטרילי לחלוטין, גם משוטרים. מאות ממשתתפי ההלוויה של א-זידאנה, זיהו את הרכב המשטרתי והתקרבו אליו במהירות תוך שהם מיידים אבנים. השוטר שנהג ניסה להסתובב אך הוא נתקע בין כלי הרכב החונים. לדברי גורמים במשטרה, השוטרים חשו שהיו בסכנת חיים ממשית.

עוד בנושא
בעקבות אירועי רהט: אחוז המצביעים בציבור הערבי בירידה
ההתפרעויות אחרי ההלוויה: שישה נעצרו
זעם ברהט: "אדם חף מפשע הולך להלוויה וחוזר הרוג"

"מדובר בלוחמים מיומנים שמנוסים בהתמודדות במצבי קיצון", אמרו במשטרה והוסיפו: "הודות לאיפוק יוצא הדופן שלהם, תוך שהם בסכנת חיים, נמנע ירי לעבר ההמון שצר עליהם ונמנע הרג ואסון כבד". כמו כן, ציינו במשטרה, ההגעה המהירה של כוח החילוץ אף היא מנעה פגיעה "קשה וחמורה יותר" בשוטרים.

מהומות ברהט בעקבות הרג שני תושבי העיר על ידי כוחות משטרה, ינואר 2015. חטיבת דובר המשטרה
המהומות אמש ברהט/חטיבת דובר המשטרה
מטען הצינור שהושלך לעבר שוטרים ברהט. חטיבת דובר המשטרה
מטען הצינור שהושלך אמש/חטיבת דובר המשטרה

לצד זאת - במשטרה הודו כי הייתה טעות של השוטר שירה בסופו של דבר במפגין והרג אותו, וכי הוא בכלל היה במקום במסגרת אימונים. בנוסף נבדק איך הוא לא נעצר במחסומים שהוצבו מחוץ לאזור המדובר.

"הגזמה וטיוח של המציאות"

בתוך כך, אלפי תושבי רהט השתתפו אתמול בצעדה שיצאה מביתו של אל-ג'אער בן ה-21, שנהרג בשבוע שעבר, לעבר ביתו של א-זידאנה, שנהרג כאמור בהלווייתו של הראשון שלשום. המפגינים מחו נגד התנהלות המשטרה וטענו כי ידה קלה על ההדק בכל הנוגע לבדואים. כמו כן, המפגינים נשאו לפידים לזכרם של ההרוגים וחלקם הניפו דגלי פלסטין.

ראש העירייה אל-קרנאווי טען כי המשטרה חייבת להוציא את הבדיקה לאירועים מידיה, ולהעבירה לגורם משפטי מוסמך. "לא יכול להיות שהמשטרה תבדוק את עצמה. מישהו חיצוני חייב לבדוק איך נהרגו שני אנשים בתוך שבוע ברהט", אמר.

הוא ציין שטענות המשטרה, שלפיהן כמעט נעשה לינץ' בשוטרים, הן משוללות יסוד. "זו הגזמה וזה טיוח של המציאות ושל האמת. השוטרים כמעט ביצעו לינץ' ב-20 אלף משתתפי ההפגנה. הם אומרים שהשוטר נכנס בטעות לאזור הלוויה, ואני אומר לכם שהם צריכים להפסיק לשקר ולהגיד את האמת ולא לטייח. היה ביננו הסכם שהם לא מגיעים להלוויה והם לא עמדו בו. יש זעם גדול ואבל גדול ברהט. אני קורא גם לתושבים שלי לא להתלהם ולא להיאבק בשוטרים. אנחנו ניאבק בדרכים המשפטיות במה שקורה ברהט".

ניידת ברהט לאחר תקיפה של תושבי רהט במהלך ההלוויה שהתקיימה ביום ראשון. ינואר 2015. חטיבת דובר המשטרה
הניידת שהושחתה ברהט/חטיבת דובר המשטרה

אמש התקיימה מסיבת עיתונאים בתחנת משטרת רהט במעמד מפקד מחוז דרום ניצב יורם הלוי. הוא התייחס לפשיטה נגד סוחרי הסמים, שבמהלכה נהרג אל-ג'אער, וסיפר כי כמה מעורבים קראו לתושבים להפריע למעצר. "בין היתר, הגיע אדם, שהתברר מאוחר יותר כי הוא אביו של מי שנהרג, כשהוא עם מוטות ברזל. אותו אדם התחיל להכות את השוטרים. הוא אמר שהוא החליט לשחרר את בנו תוך פגיעה בשוטרים. ההמון ביקש אף הוא לשחרר את העצורים, סוחרי הסמים", אמר. לדבריו, השוטרים שהרגישו מאוימים, שמעו ירי ופתחו בנוהל חילוץ. כמה שוטרים נפצעו ופונו לבית החולים, והעצורים שוחררו על ידי ההמון. אל-ג'אער נהרג, לטענת משפחתו, מירי המשטרה.

לגבי ההלוויה שלו, אמר כי המשטרה נערכה בתיאום עם המשפחה. "הרכב המשטרתי נקלע לזירה. זה נס שלא היו חמישה שוטרים הרוגים, כשאלפי מיידי אבנים פוגעים ברכב. ההמון פוזר אחרי מספר דקות, והשוטרים חולצו ברגע האחרון, אבל באותה מידה הם היו יכולים להיהרג. אנחנו יודעים מי פגע בשוטרים ומי התסיס את כל ההמון לפגוע בהם. נבוא חשבון עם כל מי שהשתתף ורצה לפגוע בשוטרים".

לשאלה אם צריך להרחיק את ראש הפלג הצפוני של התנועה איסלאמית, השייח ראאד סלאח, אמר מפקד המחוז כי צריך להרחיק את המנהיגים המתסיסים בפעילות של גורמי המשפט והאכיפה.

(עדכון ראשון: 19:12)

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

ניידת ברהט לאחר תקיפה של תושבי רהט במהלך ההלוויה שהתקיימה ביום ראשון. ינואר 2015. חטיבת דובר המשטרה
ניידת ברהט לאחר תקיפה של תושבי רהט במהלך ההלוויה שהתקיימה ביום ראשון. ינואר 2015/חטיבת דובר המשטרה
תיעוד: עשרות תוקפים ניידת משטרה אחרי הלוויית הצעיר. צילום מסך
המפגינים צובאים על הניידת/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully