וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם ברהט: "אדם חף מפשע הולך להלוויה וחוזר הרוג"

19.1.2015 / 11:43

ראש העיר תוקף את המשטרה וטוען כי הפרה את ההסכמות בנוגע לשמירת הסדר בהלוויה, שבמהלכה נהרג אתמול תושב העיר. "סיכמנו שהעירייה תהיה אחראית על הסדר, פתאום הגיעה ניידת משטרה והחלה המהומה". המגזר הערבי בישראל ישבות מחר כמחאה על האירועים.

צילום: אחמד אבו סויס, שי מכלוף, דוברות המשטרה; עריכה: יאיר דניאל

יום לאחר מותו של סמי איבראהים א-זידאנה מרהט, שנהרג במהלך המהומות האלימות שפרצו בעת הלווייתו של סמי אל-ג'אער, תושב העיר שנורה למוות ביום רביעי האחרון בעת פשיטה משטרתית בעיר, מגיבים תושבי העיר בזעם ומאשימים את המשטרה כאחראים למותם של השניים.

ראש העיר טלאל אל-קרנאווי וגורמים בכירים נוספים הכריזו היום (שני) על שביתה כללית במחאה על האירועים האלימים, שקטעו את הלווייתו של אל-ג'אער. בין היתר, הושבתו הלימודים ונסגרו החנויות במקום.

"ההלוויה עברה בשקט מופתי, 20 אלף איש שהתקהלו למופת", אמר ראש העיר אל-קרנאווי. "לצערי הרב, המשטרה אתמול פישלה פשלה מאוד גדולה. סיכמתי עם המשטרה שאנחנו, עיריית רהט, נהיה אחראים על הסדר וכי שוטרים לא יגיעו למתחם בית העלמין. פתאום הגיעה ניידת משטרה והחלה כל המהומה".

ראש העיר הדגיש כי הוא קורא לתושבי העיר ולציבור הבדואי בישראל להתנהג באיפוק ולא להיגרר לאלימות. "נטפל באמצעים משפטיים נגד מי שאחראי לאסון הזה. אני חושב שבמשטרה וגם בממשלת ישראל צריכים להבין שהיד לא צריכה להיות על ההדק בקלות כזאת", אמר.

עוד בוואלה! חדשות:
חיזבאללה: "נגיב בעוצמה לחיסול ג'יהאד מורנייה"
פוענחו שני פיגועי דקירה בירושלים בחודשיים האחרונים
התובע שהאשים את נשיאת ארגנטינה בסיוע לאיראן נמצא ירוי בביתו

סמי איברהים אל זידאנה', שנהרג במהלך המהומות ברהט. באדיבות המשפחה
"אדם חף מפשע נהרג על לא עוול בכפו". סמי איברהים א-זידאנה, שמת במהלך ההלוויה/באדיבות המשפחה

ועדת המעקב של ערביי ישראל הגיעה היום לרהט וקבעה כי המגזר הערבי ישבות מחר כמחאה על האירועים. במסגרת השביתה, בתי העסק, המוסדות הציבוריים ומוסדות החינוך של המגזר יהיו סגורים.

בהמשך היום תתקיים הלווייתו של סמי איברהים אל-זידאנה ובני משפחתו הקימו בביתם סוכת אבלים. סאג'ר, אחיו של סמי איברהים, סיפר על שאירע אתמול במהלך ההלוויה. "היינו בההלוויה, ופתאום ניידת משטרה נכנסה ולא הבנו מה קורה. אדם חף מפשע שהולך להלוויה חוזר הרוג. אנו כועסים וזועמים על המשטרה, לא ייתכן שדבר כזה יקרה, זו פשוט בושה שאדם חף מפשע נהרג על לא עוול בכפו", אמר.

ראש העירייה, שנכח גם הוא בהלוויה, סיפר כי "לקראת סיום ההלוויה עבר GMC של משטרת ישראל את המחסום בכניסה לעיר, ונכנס לאזור שהיה הסכם שהוא לא ייכנס אליו. מישהו זרק אבן וזה גרם למהומה". לדבריו, דקות לאחר מכן הגיעו התגבורות של המשטרה והחלו לירות גז מדמיע לעבר באי הלוויה. "גם אני נפגעתי מהגז. השתמשו גם בכדורי גומי, ואמצעים מאוד קשים. היו אלפים בשטח מאוד צפוף ויכלו להיהרג מאות צעירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מהומות ברהט בעקבות מות הצעיר הבדואי על ידי כוחות משטרה, ינואר 2015. חטיבת דובר המשטרה
"מישהו זרק אבן וזה גרם למהומה". האזור שבו אירעו העימותים במהלך הלוויתו של אל-ג'אער, אתמול/חטיבת דובר המשטרה

אל-קרנאווי ציין כי הוא שוחח עם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'. "נעניתי לפנייתו של השר הבוקר ודיברתי איתו. אני רוצה בדק בית. אני רוצה לראות מה קרה, לשמוע מה קרה ומדוע?".

הוא תיאר את הזעם השרוי בקרב התושבים ואמר: "חלק מהתושבים אומרים לי שזה יזום, מישהו מלמעלה יזם את זה כדי לפוצץ את העניין הזה ולהראות לבדואים מי בעל הבית. אני מסכים. אני לא מצפה משוטר שיפר את החוק ויפרוץ מחסום משטרה. אם היינו אני ואתה פורצים מחסום משטרה היינו חוטפים".

"אנחנו עוברים תקופה לא קלה", סיכם אל-קרנאווי. "יש משבר אמון במיוחד ביני לבין המשטרה, שאני מאוד הערכתי. מאוד רציתי שהמשטרה תילחם בפשיעה ומאוד חיזקתי אותם להילחם בפשיעה, אבל האירוע הזה שבר כמעט כל חלקה טובה".

"חייו של אזרח ערבי אינם שווים כחייו של אזרח יהודי"

חבר הכנסת עיסאוי פריג' (מרצ) התייחס הבוקר למהומות ברהט ואמר כי יש אפליה בין אזרחים יהודים לערבים בכל הקשור ליחס המשטרתי. "למרבה הצער, היום הוא עוד יום שבו החדשות ממחישות עד כמה מדינת ישראל רחוקה מלהיות מדינה דמוקרטית באמת. עד כמה חייו של אזרח ערבי במדינה אינם שווים כחייו של אזרח יהודי", אמר. הוא דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו וממפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו "לפעול מידית כדי לחקור את האירועים ולתת תשובות לתושבים, לפני שלא ניתן יהיה לעצור את מעגל האלימות".

"אנחנו מודאגים מאוד מהידרדרות היחסים בין המדינה ובין החברה הערבית הבדואית בדרום", אמר חיר אל-בז, מנכ"ל משותף של אג'יק, מכון יהודי-ערבי לשיתוף פעולה, שהשתתף בהלוויה. "לצד החובה לבדוק כיצד התפתח האירוע עד לתוצאותיו הקשות, צריכה לצאת מכאן קריאה ברורה לממשלת ישראל ולמנהיגי החברה הבדואית לפעול להרגעת הרוחות וחיזוק הקשרים החשובים בין יהודים ובין ערבים בנגב".

הרוג ופצועים בעימותים עם המשטרה במהלך הלוויית הנער ברהט. צילום מסך
העימותים שפרצו במהלך הלוויתו של סמי אל-ג'אער ברהט, אתמול/צילום מסך

תחילת האירועים האלימים ביום רביעי האחרון, אז נהרג תושב העיר אל-ג'אער, בן 21, במהלך מבצע משטרתי לאיתור סוחרי סמים. לפי טענת משפחתו, הוא נהרג מירי המשטרה. במהלך הלוויתו של אל-ג'אער פרצו אמש עימותים אלימים, שבמהלכם יידו המשתתפים אבנים לעבר ניידת המשטרה שהייתה במקום וכן נשמעו קולות נפץ, ככל הנראה מחזיזים. בשלב מסוים ההלוויה הופסקה בשל המהומה שפרצה עם הגעתה של ניידת למקום.

כתוצאה מההתפרעויות נהרג כאמור א-זידאנה ונפצעו 22 נוספים, בהם אחד באורח קשה ואחד באורח בינוני. נער בן 16 נפצע באורח קל-בינוני ושאר הנפגעים במצב קל. כל הנפגעים פונו לבית החולים סורוקה שבבאר שבע לקבלת טיפול רפואי. מבית החולים נמסר כי שלושה בני אדם עדיין מאושפזים וכי מצבו של הפצוע שהוגדר קשה השתפר לאחר שעבר ניתוח בעינו במהלך הלילה, ומוגדר עתה במצב בינוני. כמו כן, מצבו של הפצוע שהוגדר אתמול בינוני השתפר וכעת מוגדר קל. עוד נמסר מבית החולים כי ככל הנראה א-זידאנה מת כתוצאה מאירוע לב.

בתום הערכת מצב של מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב יורם הלוי, הוחלט למנות ועדת בדיקה לאירועי אתמול. בראש הוועדה יעמוד מפקד מרחב לכיש ניצב-משנה אלי כזרי. עוד נמסר כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לא תחקור את התנהלות השוטרים. המשטרה דיווחה כי כמה שוטרים בתחנת רהט קיבלו איומים על חייהם והם יאובטחו בהתאם. מרחב נגב יתוגבר בימים הקרובים בכוחות גדולים על מנת למנוע הפרות סדר וחסימת כבישים באזור.

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully