וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ו-22 פצועים במהומות שקטעו את הלוויית הצעיר ברהט

19.1.2015 / 0:44

במהלך הלוויית סמי אל-ג'אער, שמשפחתו טוענת כי נורה למוות על ידי שוטרים, התפתחו עימותים עם המשטרה, שבמהלכם נהרג אדם. לטענת בית החולים סורוקה, הוא מת מאירוע לב. הוקמה ועדת בדיקה, אך מח"ש לא תבדוק התנהלות השוטרים

צילום: אחמד אבו סוויס, דוברות המשטרה; עריכה: גדי וינסטוק

עימותים אלימים פרצו אמש (ראשון) ברהט, במהלך הלווייתו של סמי אל-ג'אער, תושב העיר בן 21 שנורה למוות ביום רביעי האחרון במהלך פעולה של המשטרה לתפיסת סוחרי סמים. במהלך ההלוויה, שבה השתתפו אלפי בני אדם, יידו המשתתפים אבנים לעבר ניידת המשטרה שהייתה במקום וכן נשמעו קולות נפץ, ככל הנראה מחזיזים. בשלב מסוים ההלוויה הופסקה בשל המהומה שפרצה עם הגעתה של ניידת למקום.

כתוצאה מההתפרעויות נהרג אדם אחד ונפצעו 22 נוספים, בהם אחד באורח קשה ואחד באורח בינוני. נער בן 16 נפצע באורח קל-בינוני ושאר הנפגעים במצב קל. כל הנפגעים פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע לקבלת טיפול רפואי. מהמשטרה נמסר כי שוטר אחד נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. מבית החולים סורוקה נמסר כי ההרוג מת כתוצאה מאירוע לב.

בתום הערכת מצב של מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב יורם הלוי, הוחלט למנות ועדת בדיקה לאירועי אתמול. בראש הוועדה יעמוד מפקד מרחב לכיש ניצב-משנה אלי כזרי. עוד נמסר כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לא תחקור את התנהלות השוטרים. כמו כן, המשטרה דיווחה כי כמה שוטרים בתחנת רהט קיבלו איומים על חייהם והם יאובטחו בהתאם. מרחב נגב יתוגבר בימים הקרובים בכוחות גדולים על מנת למנוע הפרות סדר וחסימת צירים באזור.

עוד בוואלה! חדשות:
גנץ החליט: מפקד חדש לפיקוד מרכז - אלוף רוני נומה
השר אורי אורבך אושפז בבית חולים; "לא יצא מכלל סכנה"
שילם לאם כדי לאנוס את בתה - והורשע בסחר בבני אדם

"מטר של אבנים וסלעים יודו לעבר כוח משטרתי שנכנס לאזור בית העלמין ,כשההמון מיידה אבנים ללא הפסקה ולא מאפשר להם לצאת מבית העלמין", נמסר בהודעת המשטרה. כוח משטרתי גדול הוקפץ למקום וחילץ את הכוח המשטרתי תוך שימוש באמצעים". עוד נמסר מהמשטרה כי ייבדק כיצד הגיעה ניידת למקום.

אביו של סמי אל-ג'אער  שנהרג מירי כוחות משטרה,רהט , ינואר 2015. שי מכלוף
"פתאום הבן שלי אומר לי 'אבא, הרגו אותי'". האב חאלד אל-ג'אער, היום/שי מכלוף

לטענת משפחתו של אל-ג'אער, הוא נהרג מירי של שוטרים. מנגד, במשטרה טוענים כי השוטרים שהגיעו למקום הותקפו באבנים ובאלות וכי לא ברור מי ירה בצעיר. החקירה במחלקה לחקירות שוטרים עדיין נמשכת.

מאז האירוע תחושת אבל גדולה מלווה את תושבי העיר. בכבישים מסתובבים מאות כלי רכב עם תמונותיו של אל-ג'אער ואלפי בני אדם אף לובשים חולצות שעליהן הודפס הכיתוב "כולנו סמי". כל החנויות נסגרו, בניין העירייה הושבת ואפילו התלמידים לא הלכו לבית הספר.

אביו של סמי, חאלד אל-ג'אער, הפנה היום אצבע מאשימה לעבר השוטרים וכינה אותם "פושעים". לטענתו, הוא עצמו גם הותקף על ידם. "הם הגיעו פה מול הבית לחניה של בית הספר שיושבים שם צעירים ושמעתי רעש. גם הבן שלי שמע רעש ויצא החוצה", שחזר. "התחילו אצלם צעקות והתחילו להרביץ לילדים עם האקדחים שלהם. פניתי אליהם, תאמין לי בלי שום אלימות. אמרתי לו בסך הכול 'זה לא חוקי. אתם רוצים לעצור בן אדם, אתם אוזקים אותו, תיקח אותו לתחנה. למה אתה מרביץ?'. הוא אמר לי 'מה אכפת לך?' ונתן לי מכה על הלסת. דחפתי אותו, הוא נפל, כנראה נעלב, קם, שלף את האקדח, כיוון על הראש שלי ואמר לי 'תלך מהמקום'. הלכתי".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

לדברי האב, במהלך האירוע בנו היה קרוב אליו. "שמו לסמי גז בעיניים", תיאר, "ואז היה ירי מסיבי. היינו על יד הבית, ממש על יד הרכבים שלי. פתאום הבן שלי אומר לי 'אבא, הרגו אותי'. מרים את החולצה, עדיין מדבר, אני רואה סימנים של ירי. יש כניסה של כדור". בשלב זה, לדבריו, הסיעו בני המשפחה את סמי לקבלת טיפול בקופת החולים הקרובה.

הוא טען כי השוטרים התעלמו מהמצב של בנו והגיעו לעצור אותו. "אחרי שהבן שלי נרצח, אזקו אותי בידיים וברגליים, שמו אותי בתחנת משטרה ובמקום להגן עליי, שזה התפקיד שלהם, הם הרביצו לי מכות רצח", תיאר. "... מכות על הראש, על הגב, ושוקרים חשמליים". בתשובה לשאלה באילו חלקים בגוף הרביצו לו, השיב: "באשכים, ברגליים, תאמין לי - עד שהתעלפתי. ביד זה שבר".

"מצטער ששירתי את המדינה"

האב הזועם הביע צער על שירותו בשורות כוחות הביטחון. "אני מצטער ששירתי את המדינה", אמר. "אני אומר את זה לביבי נתניהו ולכולם - אני מצטער ששירתי במשטרת ישראל, במשמר הגבול. אני מצטער היום. אני אומר את זה ואני אומר לכל בדואי וערבי שמתנדב היום - שיחשוב מיליון פעם לפני שהוא הולך. אני אומר להם - אם בני נרצח, מה יקרה להם מחר? מה יעשו להם?"

רהט הבוקר, ינואר 2015. שי מכלוף
כלי רכב עם תמונתו של אל-ג'אער/שי מכלוף

במועצת העיר רהט גם כן בטוחים שהשוטרים אחראים למותו של אל-ג'אער. "אין ספק שרצחו את הבן אדם הזה", אמר סגן ראש העיר, אחמד נאססרה. "הבן אדם הזה נרצח בדם קר. זה קשה מאוד, צריכה לקום ועדת חקירה ניטרלית שיעמוד בראשותה שופט בדימוס. אני קורא למפכ"ל מכאן, לראש הממשלה, במקום לשמור על הסדר ועל חיי אדם, מפקירים אותנו לעבריינות ופשע". חבר המועצה יוסף אל-רומלי הוסיף: "יש לנו טענות קשות כלפי המשטרה. יש יד קלה על ההדק כלפי הבדואים. מדובר ברצח, לא בטוח שבכוונה תחילה, אבל זה רצח של צעיר". מפקד מחוז הדרוב, ניצב יהורם הלוי, קיים הערכת מצב בעניין הערב.

מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל דרש אתמול להוציא את כוחות המשטרה מרהט. "ליברמן ואהרונוביץ' מנסים להבעיר את היישובים הערבים בשירות ישראל ביתנו לקראת הבחירות. מספר ההרוגים הערבים מאלימות גזענית כבר מגיע ל-50. אלימות משטרתית מביישת כל דמוקרטיה", נמסר מהמרכז.

(עדכון ראשון: 19:40)

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

רהט הבוקר, ינואר 2015. שי מכלוף
תושבי העיר באבל/שי מכלוף
  • עוד באותו נושא:
  • רהט
  • ירי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully