וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמך הפלסטיני מבהיר: המטרה - תביעה על פשעי "צוק איתן"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג חשף את ההצהרה הרשמית שהגישו הפלסטינים. "פלסטין מקבלת את סמכות השיפוט של בית הדין החל מ-13 ביוני 2014", עת פתיחת מבצע "שובו אחים". עם זאת, הבקשה טעונה אישור מזכ"ל האו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(אבו מאזן ביום ראשון: "מועצת הביטחון הכשילה אותנו, נפנה שוב")

הפלסטינים הכריזו כי הם מקבלים על עצמם את סמכות השיפוט של בית הדין הפלילי הבינלאומי החל מ-13 ביוני 2014, היום בו החל מבצע "שובו אחים" בגדה המערבית – כך נמסר הערב (שני) באופן רשמי מבית הדין בהאג. הבקשה הרשמית הוגשה ביום חמישי, ובימים האחרונים דווח מפי גורמים שונים כי התביעות הראשונות שיבקשו הפלסטינים להגיש יגעו בפעולות ישראל במבצע "צוק איתן".

כעת, כאמור, הדיווחים מקבלים אישור רשמי מהאג. "ב-1 בינואר 2015, רשם בית הדין הפלילי הבינלאומי, הרמן פון הבל, קיבל מסמך שהוגש במסגרת סעיף 12(3) של אמנת רומא, על ידי הממשלה הפלסטינית, המצהיר כי פלסטין מקבלת את סמכות השיפוט של בית הדין החל מה-13 ביוני 2014", נמסר בהודעה רשמית. המשמעות מהתאריך שננקב היא שהפלסטינים מבקשים להכיל את האפשרות לחקור את ישראל על פעולותיה בשטחים ובעזה מאז מבצע "שובו אחים", וכמובן מבצע "צוק איתן" שבה בעקבותיו.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו: "הרשות בחרה בעימות - לא נשב בחיבוק ידיים"
ארה"ב על הפנייה להאג: "יהיו השלכות, זה לא אמור להפתיע"
מיוחד | כל הדרכים מובילות להאג

בקשת ההצטרפות הפלסטינית לאמנת רומא. בית הדין הפלילי הבינלאומי, צילום מסך
ההצהרה הפלסטינית הרשמית, כפי שהוגשה לבית הדין בהאג/צילום מסך, בית הדין הפלילי הבינלאומי

עם זאת, ההצהרה הרשמית של הפלסטינים תקבל משנה תוקף רק כשהרשות תתקבל לאמנת רומא, באמצעות בקשה שהוגשה ביום שישי למזכ"ל האו"ם באן קי מון, המופקד על האמנה. מבית הדין נמסר כי "האו"ם החל בבחינת המסמכים האלה".

עוד הובהר בהודעה מבית הדין כי "קבלת סמכות השיפוט אינה מובילה באופן אוטומטי לחקירה. על התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי לקבוע אם הבקשה עומדת בקריטריונים לפתיחת חקירה לפי אמנת רומא, ולפנות לשופטי בית הדין לאישור". לכן, גם אם תתקבל הבקשה הפלסטינית, בסיום תהליך שעשוי לקחת כמה חודשים, כלל לא בטוח שתיפתח חקירה פלילית בגין פשעי מלחמה ישראליים.

לפי הבקשה הפלסטינית, עליה חתום "נשיא מדינת פלסטין" אבו מאזן, הצטרפות הפלסטינים היא לטובת "זיהוי, העמדה לדין ושפיטת האחראים לפשעים בינלאומיים בשטחים הפלסטיניים הכבושים, כולל מזרח ירושלים". עוד נמסר כי הפלסטינים מוכנים "לשתף פעולה באופן מלא" עם בית הדין – גם במקרה של תביעה נגדית מצד ישראל, כפי שאיימו לא פעם בירושלים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן חותם על אמנת רומא – רמאללה, דצמבר 2014. רויטרס
"נשיא מדינת פלסטין" אבו מאזן חותם על בקשת ההצטרפות, רמאללה/רויטרס

ביום ראשון, הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה לבקשה הפלסטינית, וטען כי "הרשות בחרה לצאת לעימות עם מדינת ישראל, ואנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים". בתגובה להגשת הבקשה, הוקפאה העברה של כחצי מיליארד שקלים במסים שגובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית.

ביקורת קשה הוטחה בצעד הישראלי, מצד הרשות הפלסטינית, הנשיא ראובן ריבלין, והממשל האמריקני. דוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית, ג'ן סאקי, אמרה היום כי "ההחלטה הישראלית מחריפה את המתיחות". עם זאת, הוסיפה סאקי כי הרשות "פגעה קשות באווירת השלום הנחוצה על מנת להגיע לשיח עם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully