וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב על הפנייה להאג: "יהיו השלכות, זה לא אמור להפתיע"

גורם במחלקת המדינה הבהיר כי הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית יושפע, אם ברמאללה ינקטו צעדים נוספים לקראת הצטרפות לבית הדין הבינלאומי. בתוך כך, הפלסטינים "בוחנים פנייה מחודשת למועצת הביטחון"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אבו מאזן חתם על הבקשה הפלסטינית להצטרפות לאמנת רומא, יום רביעי)

צעדים נוספים שתנקוט הרשות הפלסטינית לקראת הצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יגררו השלכות על הסיוע האמריקני – כך מסר אמש (שישי) גורם בכיר במחלקת המדינה. "זה לא אמור להפתיע שיהיו השלכות לצעד הזה, אולם אנחנו ממשיכים לבחון זאת", מסר הגורם. "הסיוע מצד ארצות הברית לרשות הפלסטינית מילא תפקיד חשוב בקידום היציבות והשגשוג, לא רק עבור הפלסטינים, אלא גם עבור ישראל".

אתמול הגיש השגריר הפלסטיני לאו"ם, ריאד מנסור, את מסמכי הבקשה הרשמיים להצטרפות לאמנת רומא, אשר סוללת את הדרך להצטרפות לבית הדין הבינלאומי, ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות. מנסור אישר לעיתונאים כי המסמכים, החתומים על ידי יו"ר הרשות אבו מאזן הוגשו. אם תאושר ההצטרפות, המשמעות היא שהפלסטינים יוכלו להגיש תביעות נגד ישראל.

עוד בוואלה! חדשות:
רשמית: הרשות הפלסטינית ביקשה להצטרף לבית הדין בהאג
מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את ההצעה הפלסטינית
מימש את האיום: אבו מאזן ביקש להצטרף לבית הדין בהאג

ג'ון קרי ואבו מאזן במהלך הוועידה של המדינות התרומות לשיקום רצועת עזה המתקיימת בקהיר 12 באוקטובר 2014. רויטרס
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ואבו מאזן/רויטרס

בכיר הרשות וראש צוות המשא ומתן עם ישראל, סאיב עריקאת, אמר בריאיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כי פלסטין תהפוך לחברה בבית הדין עד מרץ 2015. לדבריו, איש אינו יכול למנוע מפלסטין להצטרף לאמנות. "ההנהגה בחרה ארגונים בינלאומיים שבהם אין צורך בהצבעה על מנת לצרף מדינות, זאת כדי למנוע מישראל לטרפד את התהליך", אמר.

הוא ציין כי הכיבוש של הגדה המערבית והמתקפה מצד ישראל במבצע "צוק איתן" הם הנושאים המרכזיים שברצונם להעלות בפני בית הדין. כמו כן, הוא הוסיף כי החוקים ברשות הפלסטינית ישונו על מנת להתאים לדרישות הארגונים הבינלאומיים.

על פי אמנת רומא, פשע מלחמה מוגדר בין היתר כ"העברה, ישירה או לא-ישירה, של אוכלוסייה אזרחית על ידי הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש". ישראל חתמה על אמנת רומא, אך לא אשררה את חתימתה. הפלסטינים, שכבר הצטרפו כמדינה לכמה ארגונים בינלאומיים, יוכלו לטעון כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בשטחם, ולקרוא לחקור גורמים ישראליים בבית הדין בהאג.

השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור – מועצת הביטחון, 30 בדצמבר 2014. AP
השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור/AP

מנגד, חקירה שכזו, אם תצא לפועל, תבדוק לעומק גם את מעשיהם של הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה, ובראשם חמאס, אך היא עשויה גם לכלול חקירה בנוגע לחוקיות ההתנחלויות בגדה המערבית. הצטרפות הפלסטינים לבית הדין בהאג אינה מבטיחה פתיחה במשפט, ועל בית הדין לאשר את בקשתם של התובעים. בקשות רבות המוגשות מדי שנה אינן מאושרות.

הצעד הפלסטיני מגיע לאחר שמוקדם יותר השבוע, דחתה מועצת הביטחון של האו"ם את הצעת ההחלטה הפלסטינית להגעה להסכם ישראלי-פלסטיני תוך שנה, ולסיום הנוכחות הישראלית בגדה המערבית עד סוף שנת 2017. דובר הרשות, נביל אבו רודיינה, מסר אמש לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי "ההנהגה הפלסטינית בוחנת פנייה מחודשת למועצת הביטחון של האו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully