וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמית: הרשות הפלסטינית ביקשה להצטרף לבית הדין בהאג

3.1.2015 / 0:23

יומיים לאחר שיו"ר הרשות אבו מאזן חתם על מסמכים להצטרפות לבית הדין הבינלאומי ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות, הם הוגשו רשמית. אם הבקשה תאושר, יוכלו הפלסטינים להגיש תביעות נגד ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

משלחת הרשות הפלסטינית לאו"ם הגישה אמש (שישי) רשמית מסמכים חתומים בבקשה להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות. נציג הרשות באו"ם, ריאד מנסור, אישר לעיתונאים כי המסמכים הועברו, לאחר שיו"ר הרשות אבו מאזן חתם עליהם שלשום. אם תאושר ההצטרפות, המשמעות היא שהפלסטינים יוכלו להגיש תביעות נגד ישראל.

בכיר הרשות סאיב עריקאת אמר בריאיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כי פלסטין תהפוך לחברה בבית הדין עד מרץ 2015. לדבריו, איש אינו יכול למנוע מפלסטין להצטרף לאמנות. "ההנהגה בחרה ארגונים בינלאומיים שבהם אין צורך בהצבעה על מנת לצרף מדינות, זאת כדי למנוע מישראל לטרפד את התהליך", אמר.

הוא ציין כי הכיבוש של הגדה המערבית והמתקפה מצד ישראל במבצע "צוק איתן" הם הנושאים המרכזיים שברצונם להעלות בפני בית הדין. כמו כן, הוא הוסיף כי החוקים ברשות הפלסטינית ישונו על מנת להתאים לדרישות הארגונים הבינלאומיים.

בית הדין הפלילי בהאג מסתמך על אמנת רומא, שאליה ביקש אבו מאזן להצטרף, ושהגדירה בין היתר פשע מלחמה כ"העברה, ישירה או לא-ישירה, של אוכלוסייה אזרחית על ידי הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש". ישראל חתמה על אמנת רומא, אך טרם אישררה את חתימתה. הפלסטינים, שכבר הצטרפו כמדינה לכמה ארגונים בינלאומיים, יוכלו לטעון כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בשטחם, ולקרוא לחקור גורמים ישראליים בבית הדין בהאג. מנגד, חקירה שכזו, אם תצא לפועל, תבדוק לעומק גם את מעשיהם של הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה, ובראשם חמאס, אך היא עשויה גם לכלול חקירה בנוגע לחוקיות ההתנחלויות בגדה המערבית.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך מסיבת עיתונאים באלג'יריה, 23 בדצמבר 2014. AP
"אם ניכשל, נעצור את כל שיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל". אבו מאזן/AP

עוד בטרם הגישו הפלסטינים רשמית את הבקשה, בישראל תקפו את ההחלטה של ההנהגה הפלסטינית ברמאללה בנושא. "מי שצריך לחשוש מבית הדין הבינלאומי בהאג זאת הרשות הפלסטינית, שנמצאת בממשלת אחדות עם חמאס, ארגון טרור מוצהר שכמו דאעש, מבצע פשעי מלחמה", נכתב בהודעה שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ננקוט צעדי תגובה ונגן על חיילי צה"ל - הצבא המוסרי בעולם. גם את הניסיון הנוסף הזה לכפות עלינו תכתיבים נהדוף כפי שהדפנו את הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם".

שר החוץ אביגדור ליברמן כתב בפייסבוק: "אבו מאזן יכול לחתום על איזו אמנה שהוא רוצה. היחידים שמבצעים פשעי מלחמה בסכסוך כאן הם הפלסטינים עצמם, שאחראים לטרור רצחני נגד תינוקות, ילדים, נשים וגברים, ללא אבחנה, במשך מאה השנים האחרונות". עוד אמר שר החוץ: "את זה גם שופט חירש, עיוור ואילם יודע. לכן, שאבו מאזן לא יאיים עלינו, על המדינה עם הצבא המוסרי ביותר בעולם".

לקריאה נוספת:
אחרי הכישלון באו"ם, הפלסטינים מצהירים: נצטרף להאג
אבו מאזן: נפסיק התיאום עם ישראל אם הפניה לאו"ם תיכשל
קרי ינסה לתאם את העמדות האירופאיות לגבי הכרה בפלסטין

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור בדיון מועצת הביטחון. רויטרס
אישר את דבר הפנייה הרשמית. הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור/רויטרס

הפנייה באה לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם דחתה השבוע הצעה להכיר במדינה פלסטינית. שמונה מתוך 15 חברות המועצה הצביעו בעד ההצעה, ובהן צרפת ורוסיה. עם זאת, נדרש רוב של תשע מדינות כדי להעביר הצעה במועצה. שתי חברות במועצה התנגדו וחמש נמנעו, ובכך נחסך מארצות הברית הצורך להשתמש בזכות הווטו שלה כדי למנוע את המהלך, כפי שהיא נוהגת לעשות בהצבעות בנושאים הפועלים בישראל.

עריקאת התייחס בריאיון היום גם לבקשת הרשות להכרה במדינה פלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם ואמר כי ההנהגה הפלסטינית ידעה שהפנייה תיכשל, אך התעקשה להמשיך במהלך כדי להעביר מסר לארצות הברית. "וושינגטון ידעה שאם תפעל להבטיח שההחלטה תידחה נחתום על מכתבים להצטרפות לארגונים בינלאומיים, וכך קרה", אמר.

יחד עם הפניות לגופים הבינלאומיים, שבאמצעותם מבקש יו"ר הרשות לסלול את הדרך להכרה בפלסטין, איים אבו מאזן בשבוע שעבר כי עם כישלון המאמצים באו"ם - הוא צפוי להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. "אנחנו נחושים לזכות בזכויות המגיעות לנו", אמר אבו מאזן במהלך ביקור באלג'יריה. "אנחנו דורשים את זכות השיבה וכן את שחרור האסירים מבתי הכלא בישראל. לא ניכנע למדיניות הכיבוש והרודנות של ישראל". לדבריו, "חייבת לקום מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים".

אבו מאזן הדגיש כי הסוגיה הפלסטינית היא המפתח לשלום ולמלחמה במזרח התיכון בו זמנית, ופתרונה יסייע לשלום. "אם ניכשל, נעצור את כל שיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל, ונדרוש ממנה לשאת בכל האחריות הכרוכה בכיבוש השטחים", הוסיף יו"ר הרשות הפלסטינית.

(עדכון ראשון: 18:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully