וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממוסול עד חברון: כך חדר דאעש למוחם של רבבות צעירים

5.1.2015 / 0:20

הארגון הסוני הקיצוני מבין היטב כיצד המדיה החברתית עובדת ומנצל אותה לצרכיו. מעצרם של שלושת הפלסטינים החשודים בהזדהות עמו הוא רק דוגמה למאמץ העולמי למנוע את התפשטות התופעה. פרשנות

אחמד שחאדה קצאי מסוודה  מחמד זרו. תקשורת שב"כ, צילום מסך
אחמד שחאדה, מוחמד זרו וקוסאי מסוודה, הפלסטינים שנעצרו בחשד להזדהות עם דאעש/צילום מסך, תקשורת שב"כ

מעצרם של שלושת הפלסטינים החשודים בהזדהות עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שהותר אתמול (ראשון) לפרסום, הוא רק דוגמה למאמץ חובק העולם של קהילות המודיעין במערב לעצור את התפשטות התופעה שנקראת דאעש. ארגון שבתוך שנה וחצי, באמצעות סכין ובד כתום, הצליח לחדור למוחם של כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם. ההערכה במערב היא שנכון לחודשים האחרונים, הארגון מונה עשרות אלפי פעילים.

דאעש מבין היטב כיצד המדיה החברתית עובדת ומנצל אותה לצרכיו. הוא מבטל את ממד הזמן והמרחב ומצליח לאסוף מאמינים ותומכים ברחבי העולם בקצב מדהים. חלקם תומך ברעיונותיו המזוויעים מרחוק במילים או בכסף וחלקם מצטרף ללחימה במקומות השונים ברחבי המזרח התיכון. המערב, יחד עם מדינות ערביות מתונות, משלב זרועות ותוקף את הארגון במטרה לגדוע את רצף הפעילות שלו בריכוזי אוכלוסייה. יש מי שטוען כי התקיפות הללו מסייעות לו לעודד גיוס גדול יותר של פעילים ברחבי העולם.

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד:
שבוי דאעש שוב "מדווח": העסקים במוסול נמשכים כרגיל
עיראק: דאעש חטף 170 תושבי כפרים בהם הוצתו דגלי הארגון
דיווח: כשלו שני ניסיונות לחילוץ הטייס הירדני משבי דאעש

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
העיתונאי האמריקני סטיבן סוטלוף לפני שהוצא להורג בידי פעיל דאעש/צילום מסך, יוטיוב

לארגון הסוני הקיצוני, שהשתלט על בארות נפט וגובה מסים מאזרחי השטחים הכבושים, מודל כלכלי עצמאי. הוא גם גובה דמי כופר מבעלי ממון תמורת שקט תעשייתי. באמצעות הכסף הרב שהוא הצליח לצבור תוך זמן קצר, הוא מפעיל קשת רחבה של פעילים, לא רק מהמזרח התיכון אלא מרחבי העולם כולו. כך למשל, אוסטרליה, שחוששת מאוד מפעילים קיצוניים שיוצאים משטחה למלחמה בשורות דאעש, הגדילה באופן דרמטי את גופי המודיעין בשנים האחרונות כדי לסכל כוונות כאלו מבעוד מועד.

ולא רק פעילים מרחבי העולם הולכים שבי אחרי הרעיון האיסלאמי הקיצוני של דאעש. גם ארגוני ג'יהאד עולמי בעלי אידאולוגיה זהה, נשבים בקסמיו. הבולט שבהם הוא ארגון "אנסאר בית אל-מקדס" הפועל בסיני שנשבע אמונים לדאעש תמורת הבטחה לסכום כסף לא מבוטל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אידיאולוגיה שמתפשטת כמו אש בשדה קוצים

העולם החופשי בהחלט עסוק באיום שנקרא דאעש. בניסיון לקרקע את הארגון, במערב מנסים לתקוע חיץ ברור בינו לבין האוכלוסייה, לפגוע בגופים הכלכליים שלו, למנוע גיוסים גדולים לשורותיו ולסכל את כוונותיו להניע כוחות חמושים ממקום למקום. תקיפות ונחישות לאורך זמן יפגעו בו אנושות למרות שקשה מאוד לפגוע באידיאולוגיה שבאמצעות טוויטר, פייסבוק ויוטיוב מתפשטת כמו אש בשדה קוצים.

השאלה הגדולה סביב דאעש היא אם יהפוך הארגון הקיצוני לבועת ההיי-טק של שנות התשעים. אם ברגע שהוא יפגוש חרב מספיק חדה מולו, הוא יתכווץ לממדיו האמיתיים. כל המדינות שפועלות נגדו, ובראשן ארצות הברית, עושות זאת מאינטרס אישי. ארה"ב חוששת מאוד להשאיר את הזירה הזו לטיפול רוסיה שעשויה לצבור כוח והשפעה כמעצמה. גם לטורקיה, שמהווה ארץ מעבר לפעילי דאעש בין סוריה לעיראק, יש חלק לא מבוטל במאמץ למנוע את פעילות הארגון משטחה.

חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
תומכי דאעש חוגגים עם כיבוש שדה התעופה הסמוך לעיר טבקה, סוריה, בחודש אוקטובר/רויטרס

דאעש הוא איננו איום מדי על מדינת ישראל למרות שאין הוא רואה בגבולות שנקבעו בהסכמי סייקס פיקו גבולות קבע. אלא שכפי שנחשף, ולא בפעם הראשונה, ניתן לראות ניצני תמיכה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל וברשות הפלסטינית בארגון הקיצוני. הקלות הבלתי נסבלת של אדם שמסוגל לעבור שטיפת מוח אידיאולוגית, לקבל סיוע באמצעות רשת האינטרנט לפני ביצוע פיגוע ובמקרים מסוימים גם תמורה כספית היא אם כל הפחדים של המערב. מפחידה שבעתיים העובדה שלא כל מי שלוקח חלק ברעיון של המדינה האיסלאמית הם אנשים רפי שכל ובעלי עבר עברייני -בישראל יצאו גם רופא ומורה להשתתף במאמץ הלחימה של דאעש.

בשירות הביטחון עסוקים בבניית פרופיל לפעיליו של הארגון וניטור היכולות שלו בתוך רצועת עזה, בסיני, בגדה המערבית ובעורף ישראל. זאת, כדי לזהות תהליכים גדולים יותר מאימוץ רעיון אידאולוגי של ארגון קיצוני. במערכת הביטחון נערכים ליום שבו דאעש יחוש שמה שעשה עד כה מהווה עבורו אוכל צמחוני וכדי להשיג הישגים גדולים עליו להסתער על ישראל.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:03)

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully