וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הר הרצל: אחת החשודות מקודמת במשרד ראש הממשלה

30.12.2014 / 16:41

מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי חנה הכהן, מנהלת במשרד שאפשרה את הקמת הגשר שהביא למותה של סגן הילה בצלאלי, מקבלת לידיה סמכויות נוספות. זאת, למרות האפשרות שתואשם בגרימת מוות ברשלנות. כתבי אישום יוגשו נגד 5 מהחשודים

בוטלה החזרה הגנרלית לטקס הדלקת המשואות. דניאל בוק
שנתיים לאחר האסון, הכהן ממשיכה לקבל סמכויות במשרד ראש הממשלה/דניאל בוק

יותר משנתיים אחרי האסון בהר הרצל, שבו נהרגה קצינת צה"ל סגן הילה בצלאלי, עולה מבדיקת וואלה! חדשות כי חנה הכהן, מנהלת מרכז ההסברה במשרד ההסברה והתפוצות בעת האירוע, מקבלת יותר ויותר סמכויות לידיה במשרד ראש הממשלה – זאת על אף שבימים אלו שוקלת פרקליטות מחוז ירושלים להגיש נגדה כתב אישום.

לידי הכהן הועברו בשנה האחרונה סמכויות רבות, שבמסגרתן היא אמונה על תקציבים של מיליוני שקלים. כך, קיבלה כהן לידיה ניהול פרויקטים שתקציבם מוערך בכתשעה מיליון שקלים, אחריות על הקמת מרכז מבקרים ניידים בערים בולטות ואחריות על הכשרת סטודנטים לפעילות חוץ. כמו כן, אמונה כהן על ארגון מצעד בניו יורק, שבו ישתתפו שורה של חברי כנסת ושרים.

הכהן שימשה מנהלת מרכז ההסברה שנים רבות. באפריל 2012, בעודה בתפקיד, קרס גשר התאורה בהר בהרצל במהלך חזרות של חיילי צה"ל לקראת טקס יום העצמאות באותה שנה, שפגע בסגן בצלאלי והרגה. המשטרה פתחה בחקירת המקרה, ובין היתר עלה החשד כי הכהן גרמה למוות ברשלנות. במשטרה חשדו כי הכהן, שהייתה האחראית המרכזית לפיקוח על ההכנות לקראת הטקס, אפשרה ליועצי הבטיחות להקים גשר תאורה על אף שלא עמד בתנאים הנדרשים. בימים אלו שוקלת הפרקליטות אם להעמיד את הכהן לדין בגין סעיפים פליליים אחרים.

לקריאה נוספת:
טרגדיה נוספת: התאבד סבה של הקצינה הילה בצלאלי
הילה בצלאלי לפני מותה: "מחכה להצדיע בטקס כקצינה"
האסון בהר הרצל: "החשודים התרשלו גם באירועים נוספים"
הרמטכ"ל הניח זר על קברה של סגן הילה בצלאלי

חזרות ובדיקות הבמה בהר הרצל, אפריל 2012. עומר מירון
בדיקות מומחים לאחר האסון בהר הרצל, אפריל 2012/עומר מירון

לפי הבדיקה, בניגוד לתפקידה כמנהלת מרכז ההסברה, שם האחריות המרכזית שלה הייתה בעיקר ארגון טקס יום העצמאות, הכהן קיבלה בדרך עקיפה אחריות על שורה של פרויקטים גדולים אף יותר. ממסמך שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה כי בין היתר אחראית הכהן על שישה פרויקטים חדשים בתחום ההסברה מטעם משרד ראש הממשלה, בסכום המוערך ב-8.7 מיליון שקלים. כך, למשל, מקדמת הכהן מול משרד האוצר פרויקט "מציגים את ישראל בעולם", על מנת להקים מרכזי מבקרים ניידים בערים מרכזיות ברחבי תבל. אותו פרויקט משוער בסכום של כ-4.5 מיליון שקלים, והוא נעשה בשיתוף עם משרד החוץ.

אמה של בצלאלי: "למה מאשימים טכנאים ולא מנהלים?"

פרויקט נוסף הוא מצעד ההצדעה לישראל בניו יורק המתקיים כבר כמה שנים. תקציבו, הנאמד ב-500 אלף שקלים, כולל הטסת חברי כנסת, סגני שרים ובכירים נוספים לניו יורק. במסגרת תפקידה, אחראית הכהן על אירוע תקשורתי מרכזי בעת השהות בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חנה הכהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, אחראית הכהן על פרויקט "מסבירים ישראל" להקניית כלים הסברתיים ליוצאים במשלחות לחו"ל. נוסף על כך, אמונה הכהן על תקציב של שני מיליון שקלים הנועד להכשרת סטודנטים ישראלים, מאוניברסיטאות בארץ ובחו"ל, לפעילות הסברתית בינלאומית.

שנה וחצי לאחר האסון, הודיעה הפרקליטות על הגשת כתבי אישום נגד ארבעה מהמעורבים בגין מוות ברשלנות. נציבות שירות המדינה ממתינה בימים אלה להחלטת הפרקליטות אם להעמיד את הכהן לדין או לא, וזאת כדי לדעת איך לטפל בה בפן המשמעתי. בסיום חקירת המשטרה, החליטה נציבות שירות המדינה להוציא את הכהן לחופשה. בסיומה, פרסמה הנציבות כי היא חוזרת ל"תפקיד מטה בלבד".

משרד ראש הממשלה: "הכול בהתאם להנחיות"

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "מאגף המשמעת של הנציבות נמסר כי למיטב ידיעתם טרם נתקבלה בפרקליטות המדינה החלטה סופית בעניינה של העובדת, בנושאים שונים שבהם נחקרה (למעט גרימת מוות ברשלנות). אגף המשמעת מצוי בקשר עם הפרקליטות. עם זאת, כבר עם פתיחת החקירה הפלילית נגדה, הועברה העובדת בהחלטת נציב שירות המדינה לתפקיד אחר - העברה שעדיין תקפה".

במשרד ראש הממשלה אישרו כי עם סגירת משרד ההסברה והתפוצות, חזרה הכהן לעבוד במשרד. "הכהן מרכזת ומובילה פרויקטים שונים, כגון ארגון ביקורי אנשי תקשורת מחו"ל בישראל, הנעת סטודנטים מהארץ ומחו"ל לפעילות פרו-ישראלית, קידום פרויקטים למיתוג ישראל ועוד", נמסר.

עם זאת, ממשרד ראש הממשלה נמסר כי נציבות המדינה ביקשה שהכהן לא תועסק בתחומים הקשורים לענייני כספים. לטענת גורם במשרד, רוב הפרויקטים שעליהם אחראית הכהן הם ירושה ממשרד ההסברה, והממונים עליה שבעי רצון מתפקודה. בנוגע להעסקתה במשרד וקבלת הסמכויות, נמסר ממשרד ראש הממשלה כי "פעילותה של הכהן נעשית בהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה שהתקבלו בעניינה".

התיק נגד מפיק האירוע נסגר

בתוך כך, היום הודיעה פרקליטות מחוז ירושלים לעורכי דינם של חמישה מהחשודים בפרשה כי החליטה להגיש נגד מרשיהם כתבי אישום. חמשת החשודים שיואשמו בעבירות של גרימת מוות ברשלנות וגרימת חבלה ברשלנות הם: בעלי חברת "עיצוב במה" שהקימה את הגשר, אלעד ודורון לביא; מנהל התפעול בחברה, טאימורז לאונידזה; יועץ הבטיחות באירוע, יצחק צוקר; ומהנדס המבנה, אורן ורשבסקי. ההודעה נמסרה גם לאימה של סגן בצלאלי. התיק נגד מפיק האירוע, אלכס סלע, נסגר מחוסר ראיות ובפרקליטות ממשיכים לבחון את החשדות נגד חנה הכהן וטרם הוחלט אם להעמידה לדין פלילי.

עורכי דינו של ורשבסקי, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, מסרו בתגובה להחלטה להגיש נגדו כתב אישום, כי מרשם "נפל קורבן להחלטה צינית למדר אותו מהפיקוח על מגדל התאורה. מנגד, הוא האדם שהתריע בפני כל הגורמים הרלוונטיים כי המגדל שהתמוטט מסוכן".

בהכנת הידיעה השתתף יאיר אלטמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully