וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט בצרפת בעד הכרה בפלסטין: "חלק מתנועה בינלאומית"

339 מחוקקים הצביעו בעד הצעת החוק הקוראת לממשלה להכיר במדינה הפלסטינית, ורק 151 התנגדו. "לפלסטינים יש זכות לעצמאות, בסביבה שנוצרה הקיצוניות משגשגת". חבר פרלמנט שדיבר על "פשעי הכיבוש" עורר סערה

האסיפה הלאומית בפריז - הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתיץ. אוקטובר, 2011. AP
האסיפה הלאומית בפרלמנט בפריז/AP

האסיפה הלאומית של צרפת, המורכבת מחברי הבית התחתון של הפרלמנט, הצביעה היום (שלישי) בעד הכרה במדינה פלסטינית, ברוב של 339 קולות, מול 151 מתנגדים. 16 מחוקקים נמנעו. ההחלטה אינה מחייבת, בדומה להחלטות מקבילות שהתקבלו בבריטניה, אירלנד וספרד, אולם בשבוע הבא תתקיים הצבעה דומה בבית העליון, הסנאט, שעשויה להגביר את הלחץ על שר החוץ, לורן פביוס.

במהלך הדיון המקדים, הסביר פרנסואה לונקל ממפלגת השמאל הסוציאליסטית שהעלתה את הצעת החוק לדיון: "לפלסטינים יש זכות לעצמאות. היוזמה שלנו היא חלק מתנועה בינלאומית". עם זאת, הדגיש לונקל את "החברות האמיצה ורבת השנים" בין צרפת לבין לישראל. הוא התייחס לכך שהמשך הסכסוך מוביל ל"תסכול" בקרב האוכלוסייה האזרחית, "שהיא הראשונה שסובלת".

אירופה מכירה בפלסטין - עוד בוואלה! חדשות:
אחרי בריטניה ושוודיה: "צרפת תצביע על הכרה בפלסטין"
זעם בהתנחלויות על החרם השוודי: "האנטישמים החדשים"
סחף באירופה? הפרלמנט באירלנד הכיר במדינה הפלסטינית

הפגנה של הקהילה היהודית בפריז נגד הכרה במדינה פלסטינית. AP
הפגנה של הקהילה היהודית בפריז נגד ההחלטה, היום/AP
"הצעת החוק שלנו קוראת לחידוש מידי של המשא ומתן, וקוראת לישראלים ולפלסטינים להגיע לפשרה היסטורית"

"הסביבה שנוצרה, של שיתוק התהליך המדיני, היא כזו שבה הקיצוניות משגשגת", הוסיף לונקל, והדגיש כי צרפת הייתה ועודנה מחויבת לפתרון שתי המדינות. "הקהילה הבינלאומית חייבת לפעול", הבהיר, "הצעת החוק שלנו קוראת לחידוש מידי של המשא ומתן, וקוראת לישראלים ולפלסטינים להגיע לפשרה היסטורית".

כריסטיאן ז'קוב, נציג מפלגת האופוזיציה UMP, שקרא להצביע נגד ההחלטה, טען כי היא "לועגת למציאות". הוא הוסיף: "כן למדינה פלסטינית, אך לא לכזו שתסכן את ביטחונה של ישראל, שתמיד היה בראש מעייניה של צרפת. היוזמה פוגעת בצרפת, ובידידינו הישראלים והפלסטינים. זה יהיה אסון ליחסי החוץ".

נציג מפלגת הירוקים, פרנסואה דה רוז'י, נימק את קריאתו להצביע בעד הכרה במדינה הפלסטינית: "נצביע בעד, בגאווה ובתחושת אחריות. לכבוד הוא לנו ללכת באורן של זכויות האדם". הוא הבהיר כי ההחלטה היא "הזמנה לדיאלוג", והוסיף כי חמאס חייב לוותר על המאבק המזוין ולהכיר בישראל.

מרבית הנאומים עברו ללא אירועים חריגים, מלבד דבריו של נציג מפלגת השמאל הדמוקרטי GDR, פרנסואה אסנסי, שזכה לקריאות ביניים רבות, לאחר התייחס בדבריו למערכות החוק הנפרדות הקיימות לטענתו לישראלים ולפלסטינים ועל "פשעי הכיבוש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפרלמנט הצרפתי, 28 בנובמבר 2014. רויטרס
"אם המאמץ הסופי להשגת הסכם ייכשל, צרפת תצטרך להכיר ללא דיחוי במדינה פלסטינית". פביוס/רויטרס
"מדינות אירופה חושבות כי ניתן לפתור סכסוך מורכב באמצעות הצהרות בבתי פרלמנט הנמצאים אלפי קילומטרים מהמזרח התיכון"

חבר הפרלמנט היהודי מאיר חביב, ממפלגת הימין UDI, מסר בתגובה: "למרות שזה היה צפוי, תוצאות ההצבעה היום מאכזבות ומצערות. צרפת בפרט ומדינות אירופה בכלל חושבות כי ניתן לפתור סכסוך מורכב בן עשרות שנים באמצעות הצהרות בבתי פרלמנט הנמצאים אלפי קילומטרים מהמזרח התיכון. הליך חד צדדי לא יועיל לסכסוך - הוא רק יחזק את הטרור וירחיק את השלום".

בסוף השבוע אמר שר החוץ פביוס כי צרפת תכיר במדינה פלסטינית אם ייכשלו הניסיונות הבינלאומיים להשגת הסכם בין ישראל לבין הפלסטינים. כמו כן, הוא התווה מסגרת זמן של שנתיים לסיום הסכסוך, במסלול שיעבור דרך האו"ם.

"אם המאמץ הסופי להשגת הסכם ייכשל, צרפת תצטרך להכיר ללא דיחוי במדינה פלסטינית", הצהיר פביוס בנאום שנשא בפני הפרלמנט. הוא הבהיר למחוקקים כי גם אם יאשרו הכרה בפלסטין, הדבר לא ישפיע על צעדי הממשלה בפריז. עם זאת, הוא אמר כי לאחר שבריטניה, אירלנד, ספרד ושוודיה הכירו בצורה כזאת או אחרת במדינה פלסטינית, "צרפת לא יכולה להתעלם מהסכסוך הבלתי-נגמר הזה שמשחק לידיהם של הקיצוניים".

הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי קרא לחברי המפלגה השמרנית להתנגד בהצבעה. "אלחם עבור כך שלפלסטינים תהיה מדינה משלהם, אולם הכרה חד-צדדית כמה ימים לאחר מתקפה קטלנית בזמן שאין תהליך שלום – לא!", אמר. "לא אסכים לעולם שנזנח את ביטחונה של ישראל", הוסיף, "זו המלחמה של חיי".

ממשרד החוץ בירושלים נמסר בתגובה להחלטה: "ישראל סבורה שההצבעה באסיפה הלאומית, התומכת בהכרה במדינת פלסטין, רק תרחיק את הסיכוי להגיע להסדר בין ישראל לפלסטינים. החלטות מעין אלה רק מקצינות את העמדות הפלסטיניות ושולחות מסר שגוי למנהיגי ולעמי האזור.
פתרון לסכסוך יושג רק במשא ומתן ישיר וכן בין שני הצדדים, ולא באמצעות מהלכים חד-צדדיים של אחד הצדדים או של צד שלישי".

ממחלקת המדינה בוושינגטון נמסר הלילה כי ההחלטה של הפרלמנט בצרפת להכיר במדינה הפלסטינית אינה משנה את עמדתה של ארצות הברית בנושא. הדוברת מארי הארף מסרה כי "אנו תומכים בעצמאות הפלסטינים, אך סבורים כי ניתן להשיגה רק במשא ומתן ישיר בין הצדדים". עם זאת, היא הדגישה כי המהלך הצרפתי הוא סממן נוסף לכך ש"הסטטוס-קוו הוא בלתי נסבל, וברחבי העולם אומרים זאת יותר ויותר".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון

(עדכון ראשון: 15:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully