וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים הבריטי הצביע בעד הכרה בפלסטין

הפרלמנט הבריטי אישר ברוב של 274 קולות קריאה לממשלת בריטניה להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית. קמרון נמנע מההצבעה שהגישה המפלגה היריבה. "לא ישפיע על מדיניותה של לונדון"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

חברי הפרלמנט הבריטי הצביעו הלילה (שלישי) בבית הנבחרים בעד הכרה בפלסטין כמדינה עצמאית. 274 חברי פרלמנט הצביעו בעד ההצעה בעוד 12 הצביעו נגד. ראש הממשלה דיוויד קמרון נמנע. דוברו של קמרון הדגיש כי ההצבעה לא תשפיע על מדיניותה של לונדון.

משרד החוץ הישראלי התייחס להצבעת הפרלמנט הבריטי: "הדרך למדינה פלסטינית עוברת בחדר המשא ומתן", נכתב בהודעה שפרסמה שגרירות ישראל לונדון. "הכרה בינלאומית שולחת מסר מדאיג להנהגה הפלסטינית, לפיו הם יכולים לחמוק מההחלטות הקשות שעל שני הצדדים לבצע, ולמעשה פוגעת בסיכויים להגיע לשלום אמיתי. הכרה במדינה פלסטינית חייבת להיות התוצאה הסופית של שיחות שלום ישירות בין ישראל לרשות הפלסטינית".

הצבעה בפרלמנט הבריטי בעד הכרה בפלסטין. רויטרס
מפגין מחוץ לפרלמנט הבריטי לקראת ההצבעה על ההכרה בפלסטין כמדינה עצמאית/רויטרס

חברת הועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראווי, בירכה על הצבעת הפרלמנט. "בשם העם הפלסטיני והנהגתו", מסרה עשראווי, "ברצוני להודות לכל מי שפעל כדי להוציא את הצבעה זו אל הפועל. ההכרה בפלסטין ובעם הפלסטיני היא החלטה עקרונית וצעד יוצא דופן לעבר השלום והצדק". היא הדגישה כי הזכות הפלסטינית להגדרה עצמית איננה עומדת למשא ומתן ואמרה כי היא מאמינה שההצבעה בפרלמנט הבריטי תגדיל את מספר התומכים ברחבי אירופה בהכרה בפלסטין כמדינה עצמאית.

עוד בוואלה! חדשות:
ביקורת במשטרה על השר והמפכ"ל: "המלחמה מיותרת"
הפלסטינים התלוננו, אך 96% מהתיקים על השחתת עצי זית נסגרו
"דם הג'יהאד": דאעש חושף מחנה אימונים בעיראק

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפרלמנט הבריטי בדיון על אישור מבצע נגד דאעש, יוני 2014. AP
ישיבת הפרלמנט הבריטי, יוני 2014/AP

יוזם הצעת החוק, גרהאם מוריס, אמר במהלך הדיון כי ל"בריטניה יש מחויבות מוסרית" לפעול בנושא בשל עברה כמעצמה קולוניאלית במזרח התיכון. "זה ברור שהיחסים בין ישראל לפלסטיינים נמצאים במבוי סתום, כמו מדיניות החוץ שלנו", טען מוריס. "יש לשבור את המבוי הסתום. לחברי הבית תהיה היום הזדמנות לתרגם את כל הדיבורים על פתרון שתי המדינות למעשים".

ב-2012, בריטניה הייתה אחת מ-40 מדינות שנמנעו בהצבעה בעצרת הכללית של האו"ם שבה הוכרה פלסטין כמדינה לא-חברה. ההצבעה מתקיימת אחרי שהממשלה החדשה בשבדיה הודיעה כי בכוונתה להכיר רשמית בפלסטין, בצעד שגרר ביקורת חריפה מישראל והביא לנזיפה בשגריר.

ההצבעה נתפשת כניסיון של מפלגת הלייבור לחדד את ההבדלים בינה לבין מפלגת השמרנים של קמרון, ולקרוץ לקהל גדול יותר של בוחרים לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בשנה הבאה. היא מתקיימת זמן קצר אחרי משאל העם בסקוטלנד, שגרם לזעזוע במעמדו של ראש הממשלה קמרון, ונערכת ברקע הזינוק בכוחה של מפלגת הבדלנים (UKIP).

ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, במהלך דיון בפרלמנט על הצטרפות לקואליציה נגד דאעש, 26 בספטמבר 2014. רויטרס
משאל העם בסקוטלנד גרם לזעזוע במעמדו. ראש הממשלה דייוויד קמרון/רויטרס

במסגרת ניסיונה של מפלגת הלייבור להפגין אופוזיציה לוחמנית יותר כלפי ממשלתו של קמרון, בתחילת החודש אף הודיע שר האוצר בממשלת הצללים שלה, אד בולס, כי משפחת המלוכה הבריטית תיאלץ לשלם מסים על הארמונות שהיא מחזיקה. כמו ההכרה בפלסטין, מדובר ברעיון בלבד, שינוסח כהצעת חוק רק אם הלייבור יעלו לשלטון.

עם זאת, בלייבור לא קיבלו בברכה את דרישתו של יו"ר המפלגה אד מיליבנד לכפות משמעת סיעתית וחובת הצבעה בנושא ההכרה בפלסטין. העיתון "אינדיפנדט" ציטט כמה "חברי מפלגה פרו-ישראלים" שאמרו כי הם "זועמים" על מיליבנד ועל מצליפי המפלגה, שדרשו מהם לתמוך בהצעה.

מנהיג הלייבור אד מיליבנד עם בני הזוג נתניהו בהלוויה של מרגרט תאצ'ר – לונדון, אפריל 2013. GettyImages
יו"ר מפלגת הלייבור, אד מיליבנד, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה/GettyImages

מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ חיליק בר, פנה בשבוע שעבר לנציגי מפלגת הלייבור, וביקש מהם לסכל את ההצבעה. בר הוא יושב-ראש השדולה למען פתרון שתי המדינות בכנסת, ונמצא בקשר קרוב יחסית עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הוא כתב לחברי הפרלמנט הבריטיים כי ההצבעה היא צעד חד-צדדי בדרך לקידום המטרות המשותפות, ועלולה דווקא להביא ל"תוצאות ההפוכות".

חנן עשרוואי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, אמרה לרשת סקיי ניוז כי הסוגיה הפלסטינית חייבת להיות "מחולצת" על מנת למנוע מארגוני הטרור באזור, בהם ארגון "המדינה האיסלאמית", להשתמש בסכסוך כדי לעודד קיצוניות.

(עדכון ראשון: 17:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully