וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים התלוננו, אך 96% מהתיקים על השחתת עצי זית נסגרו

13.10.2014 / 21:47

מדוח של ארגון "יש דין" עולה כי בין השנים 2014-2005, הוגשו רק ארבעה כתבי אישום נגד מתנחלים שפגעו בעצי זית של חקלאים פלסטינים בשומרון. המשטרה: "נגיב כשנקבל את הדוח לידינו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעולת "תג מחיר" בכפר בורין: עצי זית כרותים וכתובות נאצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תקופת המסיק החלה לפני שבוע וכבר בימיה הראשונים נרשמו כמה אירועי השחתת עצי זית של חקלאים פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון. מנתונים של ארגון "יש דין" עולה כי מלבד הנזקים, הפלסטינים נאלצים להתמודד עם אוזלת היד המשטרתית. כך, 96% מהתלונות שהוגשו בנושא בין השנים 2014-2005 נסגרו בשל כישלון המשטרה. "רק בארבעה תיקים הוגשו כתבי אישום נגד החשודים", נמסר מהארגון.

ביום שני שעבר החלה עונת המסיק בגדה המערבית. עוד באותו היום נרשמו אירועי השחתה בכפרים הפלסטינים בורין, עקרבה ויאסוף שבשומרון. בשלושת המקומות הושחתו קרוב למאה עצי זית. בסוף השבוע האחרון יצאו מתנחלים רעולי פנים, ככל הנראה, מהמאחז הבלתי חוקי תפוח מערב, ותקפו משפחה פלסטינית שעסקה במסיק. במהלך התקיפה הוכו במקלות גבר ואישה, שאף נזקקה לטיפול רפואי ולפינוי לבית חולים. במהלך האירוע נופצה שמשת מכוניתם, ולדברי המותקפים אחד התוקפים אף ירה לכיוונם. נוסף על כך, התקבלו דיווחים על אירועי השחתה נוספים והם נמצאים בבדיקה.

ארגון יש דין העוקב ומטפל בחלק מהתלונות מסר כי לאור הנתונים שנמצאים בידם, משטרת מחוז יהודה ושומרון אינה יכולה להתמודד עם תלונות אלו וברוב מוחלט של האירועים התיקים נסגרים. "מ-2005 ועד ספטמבר 2014 עקב יש דין אחר חקירת המשטרה ב-246 אירועים של פגיעה מכוונת בעצים בגדה המערבית, מתוכם רק ארבעה הניבו כתבי אישום. ב-96.6% מהמקרים, קרי 223 תיקים, שבהם הסתיים טיפול גורמי החקירה והתביעה ותוצאתם ידועה לארגון, נסגרו התיקים בנסיבות המעידות על כישלון החקירה. רובם המכריע נסגר בעילות של 'עבריין לא נודע' ו'חוסר ראיות מספיקות'. משמעות נתונים אלה היא כי בתחום של פגיעה בעצי פלסטינים, יכולתה של משטרת מחוז ש"י לאתר עבריינים ולהעמידם לדין נמוכה במיוחד, וכמעט שאינה קיימת".

עוד בוואלה! חדשות:
לאחר תפילת הבוקר: המשטרה פרצה להר הבית וסיכלה הפרות סדר
חשש במערכת הביטחון: הכסף לעזה ישמש לשיקום המנהרות
מודעות נגד חרדים בצה"ל: חיילים מוצגים כחזירים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
246 אירועים של פגיעה מכוונת בעצים בתוך פחות מעשור. עץ זיתים שהושחת בשומרון, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארגון מדגיש כי אלו רק האירועים ש"יש דין" עסק בהם, אולם בפועל ישנם אירועים נוספים. מהנתונים עולה כי הכפר הפלסטיני שבו תועד המספר הגבוה ביותר של אירועי פגיעה בעצים - הכוללים כריתה, שריפה וגניבת הזיתים - הוא בורין הסמוך ליצהר ולגבעת רונן. כמו כן, לאורך השנים עקב "יש דין" אחר חקירת המשטרה ב-35 אירועי פגיעה בעצים באדמות הכפר, אך בפועל רק בגין אירוע אחד הוגש כתב אישום.

בארגון מוסיפים כי גם הקמתו של מפלג הפשיעה הלאומנית החדש במחוז ש"י לא הניבה תוצאות. "בשנה החולפת תיעד 'יש דין' 35 מקרי פגיעה בעצים שבעקבותיהם נפתחה חקירת משטרה. בתיקים אלה לא הוגש אף כתב אישום. ב-23 מתוך 24 תיקים שהטיפול בהם הסתיים, נסגר התיק בנסיבות המעידות על כישלון החקירה", טוענים בארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"ענף הזיתים מספק הכנסה למאה אלף בתי אב"

כמדי שנה, גם לקראת עונת מסיק זו התקיימה פגישה של ארגוני זכויות אדם עם גורמי הצבא הרלוונטיים, שבמהלכה ביקשו הארגונים מצה"ל להיערך לכך שזמני הקטיף יעברו ללא אירועים חריגים ולהבטיח את שלום המוסקים, בעיקר באזורי החיכוך המועדים. "כבר בימי המסיק הראשונים תועדו אירועי אלימות ותקיפה של מוסקים פלסטינים על ידי אזרחים ישראלים וכן פגיעות בעשרות רבות של עצים. באירוע הראשון פגעו בצורה חמורה בעשרה עצים ונגנב יבול ממאות עצים, ובשני הותקפו מוסקים בידי רעולי פנים. אירוע תקיפה נוסף תועד ביום שבת באדמות הכפר יאסוף הסמוך להתנחלות תפוח ולמאחזיה", נמסר מהארגון.

תושבי הכפר הפלסטיני בורקה שבצפון השומרון קיבלו בחזרה את אדמתם, עליה הוקם היישוב חומש.. יותם רונן באדיבות יש דין,
נגנב יבול ממאות עצים. חקלאי פלסטיני בשומרון/יותם רונן באדיבות יש דין

עוד נמסר מארגון "יש דין" כי תקיפות אלו מהוות מכה משמעותית למקור הפרנסה היחיד של החקלאים באזור. "השחתה של עצי זית ועצים אחרים השייכים לפלסטינים היא פגיעה קשה ברכושם ופוגעת באופן ישיר ברווחתם, שכן רבים מהתושבים הפלסטינים בגדה המערבית נסמכים על חקלאות כמקור הכנסה משמעותי - ובראש ובראשונה על ענף הזיתים, המספק הכנסה ותעסוקה לכמאה אלף בתי אב", נמסר.

ממשטרת מחוז ש"י נמסר בתגובה: "דוח 'יש דין' טרם התקבל במחוז ולכן לא ניתן להתייחס לנתונים שפורסמו. כאשר הדוח יגיע, יבדקו הנתונים ומחוז ש"י יגיב בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully