וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת מסיק הזיתים החלה - ואיתה עונת "תג מחיר"

8.10.2014 / 12:30

כמדי שנה, עם תחילת עונת המסיק החלו גם פעולות השחתת מטעי הזית על ידי המתנחלים. השבוע נכרתו עשרות עצי זית בשומרון. המתנחלים טוענים כי הפלסטינים הם שעומדים מאחורי הפעולות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עץ זית שנכרת שלשום בפעולת "תג מחיר" בשומרון/מערכת וואלה, צילום מסך

השבוע החלה עונת המסיק, שהוקדמה השנה בכמה ימים, וכמדי שנה מתלווים אליה אירועי "תג מחיר", שכתוצאה מהם נפגעים מאות עצי זית הסמוכים להתנחלויות. שלשום (שני) נכרתו כ-16 עצי זית בחלקה של תושב בורין, הסמוכה למאחז הבלתי חוקי גבעת רונן, שליד הר ברכה. זמן קצר לאחר מכן התגלו כשישים עצי זית כרותים בכפר יאסוף הסמוך למאחז הבלתי חוקי תפוח מערב. אתמול דווח על כריתה של 16 עצי זית באחת החלקות של תושב הכפר הפלסטיני עקרבה, הסמוך להתנחלות איתמר. משטרת מחוז ש"י פתחה בחקירת המקרה, וכל כיווני החקירה נבדקים.

עוד בוואלה! חדשות:
טורקיה: מפגינים כורדים נהרגו בעימותים עם המשטרה
הונג קונג: מנהיגי המפגינים ונציגי הממשל ייפגשו
פרו: חולצו שישה מהמטיילים, שניים עדיין נעדרים

מחמוד ראג'ה מחמוד איד, תושב בורין המחזיק בשטח חקלאי סמוך לגבעת רונן, טוען כי מדובר באירועים שחוזרים על עצמם מדי קיץ. "היו לי שלוש מאות עצים וכיום נשארו רק כמה עשרות", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
כתובת "תג מחיר" שרוססה שלשום בשומרון/מערכת וואלה, צילום מסך
"כוחות צבא ומשטרה הגיעו למקום והתחילו לשכנע את המתנחל לאפשר לי להיכנס לחלקה שלי"

אתמול הגיע מחמוד כדי למסוק את הזיתים שבחלקתו. "כאשר התקרבתי לחלקה שלי ראיתי מתנחלים מסתובבים והם לא נתנו לי להיכנס למקום", תיאר מחמוד. "לאחר כמה זמן הגיעו למקום כוחות צבא ומשטרה והתחילו לשכנע את המתנחל לאפשר לי להיכנס לחלקה שלי".

"לאחר שנכנסתי לחלקה שמעתי את אחד הילדים של המתנחל אומר לאבא שלו 'למה אתה נותן לפלסטינים להיכנס לאדמה שלנו ולמסוק את הזיתים שלנו?'" סיפר מחמוד. "האבא ענה לו – 'השנה הזו הם באו כבר, שנה הבאה אולי יבואו ושנה אחרי זה אולי לא יבואו בכלל והאדמה תהיה שלנו'".

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

"סבא שלי נטע את העצים הללו, היום אסור לי לטפל בהם"

מחמוד יצא נגד ההגבלות המוטלות עליו בכל הנוגע לטיפול בחלקה שברשותו. "בפועל אני מגיע לחלקה רק לחריש במרץ ולמסיק, פעמיים בשנה בלבד", אמר, "חוץ מזה אסור לי להגיע לפה למרות שזו האדמה שלי ושמדובר בשטח B. זה לא הגיוני בכלל. סבא שלי נטע את העצים הללו ועכשיו אני לא יכול לבוא לכאן כדי לטפל בעצים. בגלל ההזנחה העצים מתייבשים והפרי לא גדל או נגנב. בעבר מסקנו במשך חודש שלם וכל יום מילאתי שמונה שקים עם זיתים והיום אני מצליח להוציא אולי חצי שק ביום כזה. אם אבוא בזמן אחר בלי תיאום הצבא והמתנחלים יעשו לי בלגן ואין לי איך להתמודד עם זה".

לדברי מחמוד, האישור שקיבלו אפשר להם למסוק עד השעה ארבע אך בפועל בשעה שתיים כבר החיילים התחילו לומר להם לעזוב את המקום. "אני נשארתי להמשיך למסוק ובשלוש וחצי החיילים עזבו. לאחר מספר דקות עזבתי כי פחדתי שהמתנחלים ירדו ויתקפו אותי כמו שקורה פעמים רבות".

מחמוד טוען כי ההגבלות נועדו כדי לסייע למתנחלים להשתלט על אדמות הפלסטינים במקום. "הכל מתוכנן, במשך הזמן אנחנו כבר באים פחות ופחות ובסוף המתנחלים ייקחו את כל האדמות שלנו".

התנחלות איתמר, פברואר 2012. נמרוד סונדרס
בכפר הסמוך לה נכרתו עצי זית. ההתנחלות איתמר, פברואר 2012/נמרוד סונדרס
"המצב רק ילך ויחמיר, אני מסוגל גם לאבד את כל האדמות"

בעקבות הדרדרות המצב של עצי הזית שבמטעו, החל מחמוד לעבוד לפני מספר שנים בצפון. לדבריו כבר אין לו יכולת להתפרנס מהמטעים שלו. "פעם יכולתי להתפרנס מהזיתים אבל במצב הנוכחי אני חייב ללכת לעבוד בעבודה נוספת כדי להביא אוכל לילדים".

"אני לא אופטימי", סיכם, "המצב רק ילך ויחמיר. לדעתי אני מסוגל גם לאבד את כל האדמות. מספר המתנחלים גדל משנה לשנה ומספר תושבי בורין יורד כיוון שהילדים לא מצליחים למצוא עבודה ועוזבים".

כמה שעות לאחר השיחה עם מחמוד, דיווחו תושבי הכפר כי רעולי פנים ירדו מגבעת רונן והחלו לזרוק אבנים לעבר מחמוד, אשתו וילדיו שעסקו במסיק. בעקבות זריקות האבנים מחמוד נפצע באורח קל ברגלו ונזקק לטיפול.

"מערכת הביטחון נכשלת בהגנה על עצי הזית"

עמותת "יש דין", המטפלת בין השאר באירועים מסוג זה, פנתה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרת מרחב שומרון בעקבות אירועי כריתת העצים וגניבת הזיתים, בבקשה לפתוח בחקירת האירועים. לדברי הארגון, לאור העובדה שצה"ל נמצא במקום עליו לדאוג שאירועים אלו לא יישנו ושהעבריינים, כהגדרתם, יתפסו.

"למרות שמערכת הביטחון שוב התחייבה שהכוחות ערוכים ומתוגברים לקראת המסיק, בדגש על אזורי החיכוך המוכרים, כבר ביום הראשון למסיק דווחו שני אירועי פגיעה חמורים בעצים - ובדיוק באותם מקומות ידועים מראש." אמרה מנכ"לית הארגון, נטע פטריק. "מערכת הביטחון נכשלת שנה אחר שנה בהגנה על עצי הזית של פלסטינים ובמציאת האחראים על כריתת העצים וגניבת היבול. אנחנו קוראים למערכת הביטחון להפיק לקחים מאירועי היום כך שבהמשך עונת המסיק תספק הגנה ראויה לפלסטינים מפני תקיפות וונדליזם של אזרחים ישראלים".

"עונת המסיק הפכה לעונת המסית"

"השמאל הקיצוני מעליל עלילות דם מודרניות. הוא שולח את תושבי הכפרים הערבים לחתוך את ענפי עצי הזית באישון לילה"

מנגד, במועצה האזורית שומרון טוענים כי הפלסטינים הם אלו שפוגעים בעצים שלהם כדי להעליל עלילות דם על המתנחלים. מהמועצה נמסר: "הלילה הגיעו ערבים מהכפר בורין הסמוך לישוב גבעת רונן וערכו גיזום בעצי הזית כחלק מעונת המסיק שהחלה בימים אלו. כהרגלם ארגוני השמאל הקיצוני השתמשו באותו גיזום בכדי לטעון שתושבי האזור היהודים הם שערכו את הגיזום בכדי לפגוע בשכניהם הערבים".

גורמים במועצה הוסיפו כי "ארגוני השמאל כבר הוכיחו בעבר שהם עוסקים בהסתה כנגד ההתיישבות היהודית בשומרון. בשנה שעברה בעונה זו נחשף סרטון שבו נראו ערביי בורין גוזמים את עציהם תוך שהם מסמנים לתושבי הסביבה היהודים סימן של סכין על הצוואר כאיום. שנה קודם לכן נתפסו ערבים בעדשות המצלמה באלון מורה כשהם גוזמים לעצמם את העצים. זמן קצר לאחר מכן הוציאו ארגוני השמאל הודעה על כך שיהודים גזמו את העצים בכדי לפגוע בערבים. היום שוב הוכיחו ארגוני השמאל כי הם אינם בוחלים בעלילות דם חוזרות ונשנות כנגד יהודים וזאת ללא כל הוכחה לטענתם".

"עונת המסיק הפכה לעונת המסית", אמר ראש המועצה גרשון מסיקה. "ארגוני השמאל הקיצוני הפכו את עלילות הדם שהיו נהוגות באירופה כנגד היהודים מדי פסח לעלילות דם מודרניות. כל שנה לפני חג הסוכות הם שולחים את תושבי כפר בורין והסביבה באישון לילה לחתוך את ענפי עצי הזית באזור ובבוקר טוענים שהדבר נעשה על ידי יהודים מהסביבה". מסיקה קרא למשטרה לחקור את העניין עד תום וקרא למערכת החקיקה להמציא עונשים כבדים לאלו "העומדים מאחורי הפרובוקציות האלו מדי שנה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully