וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק החדש: מבקשי מקלט יוחזקו ב"חולות" עד 20 חודשים

19.11.2014 / 16:35

לאחר שבג"ץ פסל את התיקון הקודם לחוק למניעת הסתננות שאפשר להחזיק זרים במתקן ללא הגבלת זמן, הפיץ משרד הפנים את תזכיר התיקון חדש. ארגוני זכויות אדם: "הממשלה מתעקשת לחזור על טעויות העבר"

צילום: שי מכלוף, בני ואינר,יוסי ציפקיס; עריכה: ניב פוקס; קריינות: אביב אברמוביץ'

שהותם של מבקשי מקלט במתקן "חולות" בנגב תוגבל לשנה ושמונה חודשים – כך עולה מתזכיר החוק למניעת הסתננות שהפיץ הבוקר (רביעי) משרד הפנים. זאת, במקום שהות בלתי מוגבלת כפי שהיה עד כה. עוד מוצע כי מסתננים חדשים שייכנסו לישראל יוחזקו במעצר בכלא סהרונים לתקופה של שלושה חודשים, במקום שנה כיום, ואחריה יועברו ל"חולות".

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
הפגנת מבקשי מקלט ב"חולות", פברואר 2014/יותם רונן

תזכיר החוק הופץ היום אחרי חודשיים של דיונים אינטנסיביים בין כמה גורמים, בהם ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד הפנים, בעקבות ביטול תיקון החוק הקודם על ידי בג"ץ בחודש ספטמבר. במהלך הדיונים, נרשמו מחלוקות קשות בין שר הפנים דאז, גדעון סער ונציגי משרד המשפטים, מפני שסער דרש להחזיק את מבקשי המקלט לתקופה של שנתיים לפחות בעוד שבמשרד הפנים סברו כי הדבר לא יעמוד במבחן בג"ץ. כמו כן דרש סער כי מסתננים חדשים ייכלאו לפרק זמן של עשרה חודשים לפחות.

עוד בוואלה! חדשות:
"חיקוי של דאעש": כך השפיע הארגון הקיצוני על המחבלים מהבירה
"איבדנו נשמה": אלפים השתתפו בהלוויית השוטר הדרוזי
השופט החשוד בעבירות מין הודיע על פרישה מתפקידו

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מבקשי המקלט יידרשו להירשם פעם ביום - במקום פעמיים/יותם רונן

משהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, עברה ההכרעה בנושא לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שהכריע שמבקשי מקלט ישהו במתקן לתקופה של עד עשרים חודשים. עוד הוחלט כי מבקשי המקלט יידרשו להירשם פעם אחת ביום, טרם סגירת המתקן ללילה, במקום פעמיים כפי שהם נדרשים היום, גם זאת בעקבות הוראת בג"ץ.

התזכיר מציע גם כי מעסיקי זרים יחויבו להפקיד פיקדון חודשי עבור העובד, על חשבון פיצויי הפיטורים. בנוסף, יחויב כל עובד להפקיד פיקדון שיקבל לידיו בעת יציאתו מישראל, מה שיבטיח או לפחות יעודד את מבקש המקלט לעזוב את ישראל. כיום, מותר להעסיק מבקשי מקלט כל עוד אשרת השהייה שלהם בתוקף והם טרם זומנו למתקן "חולות". על מנת למנוע העסקת מבקשי מקלט אחרים, ייקבעו קנסות מנהליים גבוהים יותר מהקבועים היום. כמו כן, תפעל רשות האוכלוסין וההגירה לתיקון חוק העסקת עובדים זרים על ידי קבלני כוח אדם, כך שחברות שיפרו את החוק לא יוכלו להעסיק עובדים למשך שלוש שנים.

"ההסדר בלתי חוקי"

רשות האוכלוסין וההגירה הסבירה כי התיקון לחוק "נועד בראש ובראשונה למצוא הסדר להתמודדות עם תופעת ההסתננות לישראל, שיאפשר את עצירת התופעה ועם זאת יעמוד במבחנים אותם קבע בג"ץ בפסיקתו האחרונה בנושא".

בארגוני זכויות האדם, המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח, אס"ף, רופאים לזכויות אדם ועוד, שעתירתם לבג"ץ הובילה לביטול תיקון החוק הקודם טוענים כי המדינה מתחמקת ממציאת פתרונות אמתיים לבעיה. עוד הם מעריכים כי תיקון זה יבוטל כמו שני קודמיו. "על אף שבית המשפט העליון ומבקר המדינה הבהירו שוב ושוב כי כליאה היא לא הפתרון למי שאינם יכולים לשוב לארצם, הממשלה מתעקשת לחזור על טעויות העבר, ומציגה בפעם השלישית הסדר בלתי חוקתי, שמטרתו המוצהרת היא ללחוץ על מבקשי המקלט ולגרום להם לעזוב למקומות שבהם נשקפת להם סכנה", אמרו.

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
מאות מבקשי מקלט בצעדת מחאה ל"חולות", יוני 2014/יותם רונן

הארגונים הפנו אצבע מאשימה לשר הפנים החדש, גלעד ארדן, והוסיפו: "חבל ששר הפנים החדש ממשיך את המדיניות שנכשלה ולא מנצל את ההזדמנות לפעול לפתרון אמתי: השקעת הכספים שיועדו לכליאה בשיפור התשתיות והשירותים בשכונות, ויצירת פיזור טבעי של מבקשי המקלט באמצעות רישיונות עבודה מוסדרים והענקת תמריצים למעסיקים ברחבי הארץ. אנחנו קוראים לממשלה לנצל את ההזדמנות הזו - ולא להמשיך לקדם חקיקה מהסוג שכבר נפסל פעמיים על ידי בג"ץ".

מתקן "חולות" נפתח בדצמבר 2013 וכולל היום כ-2,200 שוהים. על פי הוראת בג"ץ, על המדינה לסגור את המתקן תוך 90 יום ממתן פסק הדין, קרי עד סוף דצמבר. על מנת שלא לשחרר את השוהים, על המדינה יהיה לאשר את תיקון החוק בהליך בזק. אם אכן יאושר התיקון לפני סוף השנה, ראשוני מבקשי המקלט שנכלאו בו ישוחררו רק במחצית שנת 2015.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully