וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: מקווה שנמצא פשרה, לא הייתי ממליץ על בחירות

17.11.2014 / 15:02

שר החוץ ניסה בישיבת סיעה להרגיע את הרוחות סביב המשבר בקואליציה, וקרא להגיע להסכם. "מנסה להגיע לעמק השווה". לפיד: "זה לא הזמן לבחירות. כל הדיבורים על ממשלה חלופית - קשקושים"

מערכת וואלה!

מנסים להנמיך את הלהבות: לאחר שביממה האחרונה איים המשבר בקואליציה לפרק את הממשלה, ניסו היום (שני) שר החוץ אביגדור ליברמן; שר האוצר, יאיר לפיד; ושרת המשפטים, ציפי לבני, לצנן את האווירה ולהבהיר שפניהם לא למשבר. ליברמן הרבה להתבדח בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, ואמר בין היתר כי צפה אתמול במשחק של נבחרת ישראל בכדורגל בטלוויזיה ולא במגרש, "כי אני לא חושב שיש בחירות". בנימה יותר רצינית הוסיף שר החוץ: "אין קואליציה נגד ביבי. אני לא חבר בקואליציה אנטי ביבי".

לדבריו, קיימות שתי אופציות: להישאר בקואליציה הנוכחית או ללכת לבחירות. "אנחנו מקווים שהקואליציה וראש הממשלה ידעו להסתדר, ידעו למצוא את הפשרה, כי כרגע ההסלמה בהתבטאויות לא מוסיפה", אמר ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו. "בסופו של דבר, לנוכח האתגרים הביטחוניים והכלכליים אצלנו ובאזור כולו, גם בעבור יתרון אלקטורלי לא הייתי ממליץ להכניס את המדינה לקלחת של בחירות".

ליברמן התייחס גם לתקציב המדינה, הנמצא בלב המחלוקת בקואליציה, ואמר כי האווירה בוויכוחים על סעיפי התקציב אינה טובה. "תקציב זה דבר שלם, צריך לוודא שיש הסכמות", הוא הסביר. "אני לא פוסל אף אחד ומשתדל לא להתנגח. משתדל להיות ענייני גם כשיש ויכוח". לדבריו, אין לו בעיה עם מפלגה כזו או אחרת. "אני לא פוסל לא את בנט ולא את הרצוג ולא את לבני, גם לא את החרדים", אמר. "אנחנו המפלגה היחידה שאין לה אולטימטומים ואנחנו לא מאיימים ומשתדלים לא לריב עם אף אחד. אני מנסה להגיע לעמק השווה, מדברים עם כולם, מנסים לגבש משהו הגיוני. אני מקווה שזה יסתדר".

עוד על המשבר בקואליציה:
סערה בממשלה בעקבות פיזור הדיון על "חוק הלאום"
דעה | להשתחרר מהדיקטטורה של נתניהו
השר עמיר פרץ מתפטר: תחילת הסוף של ממשלת נתניהו?

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת הליכוד. עומר מירון
"משתדלים לא לריב עם אף אחד". ליברמן/עומר מירון

שר האוצר יאיר לפיד ניסה גם הוא בישיבה של סיעת יש עתיד לשגר מסרים מרגיעים, ואמר שהדיבורים על החלפת נתניהו באמצעות הקמת קואליציה חלופית הם "קשקוש". הוא העריך כי "ניתן לפתור את המשבר בתוך שעתיים". "זה לא הזמן לבחירות", אמר. "זה לא הזמן לתרגילים קואליציוניים. אין שום סיבה אמיתית להקדמת הבחירות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"ניתן לפתור את המשבר בתוך שעתיים". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

יו"ר התנועה, שרת המשפטים ציפי לבני, דיברה בישיבת סיעתה על החלטתה לפזר את הדיון על "חוק הלאום" אתמול. "מגילת העצמאות כבר קבעה שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי, שבה הוא מממש את שאיפותיו הלאומיות, ומדינת ישראל, מדינת העם היהודי, היא מדינה שיש בה שוויון לכל אזרחיה", אמרה לבני. "אני מתנגדת, וכולנו נתנגד, למדינה דמוקרטית בלי יהודית ולמדינה יהודית בלי דמוקרטית".

לבני הוסיפה שהיא שמחה לשמוע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר השבוע על תמיכתו בשוויון זכויות. "זה אכן מרכיב חשוב בכל חוק שיבקש להגן על ולעגן את זהותה של מדינת ישראל, אבל החוקים של אלקין ושל הבית היהודי לא כוללים את הערך הזה ואת המילה הזאת. לכן, בין היתר, דחיתי את הדיון בהם". היא הסבירה כי "חלק מהשותפים בממשלה אכן דוחים את הרעיון הדמוקרטיה והשוויון כחלק מהחקיקה". השרה ביקשה להדגיש כי איננה מתנגדת לחוק לאום, אלא לחוק לאום הפוגע במגילת העצמאות.

ישיבת סיעה של מפלגת התנועה. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
"מתנגדת לחוק לאום הפוגע במגילת העצמאות". לבני/יואב דודקביץ'

מאמציהם של השותפים הקואליציוניים לסיים את המשבר מגיעה דווקא אחרי בוקר מתוח, שבו מנעה ישראל ביתנו את ההצבעה בוועדת הכספים סביב "חוק מע"מ אפס". נוסף על כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זימן את בכירי סיעת הליכוד לדיון חירום "על תגובה לצעדיו החתרניים של לפיד, שרצה להקים קואליציה חלופית", כפי שהאשים בכיר בסיעה, אולם התחרט וביטל אותו, לאחר שחברי הסיעה העריכו כי מטרת הכינוס היא התייעצות על הקדמת הבחירות.

בהמשך היום הבהיר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד כי ביום ראשון יביא את "חוק הלאום" לאישור הממשלה, חרף התנגדותיו כמה משותפיו הקואליציוניים. "נביא את חוק הלאום כדי לענות לכל אלה שמפקפקים בזכות היהודים למדינה משלהם ואעמוד על כך שהוא יעבור", אמר.

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ביטל את דיון החירום עם בכירי הליכוד. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

אלא שלמרות כל ניסיונות ההרגעה, מפלס החשדנות בקואליציה גבוה מאי פעם. "לפיד שלח את מקורביו לאיים בהקמת קואליציה חלופית. הוא לא יכול להיתמם כשנתניהו מפרש זאת כניסיון להדיח אותו", אמר גורם בליכוד. מנגד, דחה שר בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות את הדברים ואמר: "נתניהו כל הזמן מאשים את לפיד שהוא רוצה קואליציה חלופית, אבל זה בדיוק מה שהוא עושה: מנסה להקים קואליציה חלופית יחד עם החרדים".

קשה היה למצוא היום בכנסת מי שיסכים להמר האם המשבר הנוכחי ייגמר בפיזור של הכנסת ובחירות קרובות כבר בחורף 2015, או שמא מדובר בעוד מהמורה אחת מיני רבות בממשלה שרכיביה לא הסתדרו האחד עם השני מן היום הראשון לכינונה.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

עוד במהדורה:

ראש הממשלה במשחק הנבחרת? סימן שבאמת יש משבר: בניגוד לפוליטיקאים ישראלים כמו אהוד אולמרט או אביגדור ליברמן, ואפילו בניגוד לשר האוצר לפיד - שגם הוא נכח במשחק אתמול מול בוסניה - בנימין נתניהו אינו ידוע כחובב ספורט, וכראש ממשלה הוא אינו נוהג לפקוד אירועים המוניים, בין היתר בגלל סידורי האבטחה הכבדים הכרוכים בכך. והנה, במשחק החשוב אתמול במוקדמות היורו, הגיע אתמול ראש הממשלה עם בנו לצפות במשחק, ואף חגג עם השחקנים בחדר ההלבשה. עד כמה זה קשור למתיחות בקואליציה?

אמא יש רק שתיים - גם בתעודת זהות: משרד הפנים הודיע שינפיק תעודות זהות המותאמות גם לזוגות חד-מיניים ויציינו את שמות שני האבות או שתי האמהות. מדובר במהלך משמעותי של המדינה כלפי הקהילה הגאה אבל הם מצידם עוד לא יוצאים במחולות ורואים בזה כצעד ראשוני בלבד. אודי לדרגור, יו"ר עמותת "אבות גאים" אמר שזהו אכן תיקון סמלי חשוב אבל בהחלט יש עוד דרך מאוד מאוד ארוכה. לדבריו, צריך להגיע למצב גנרי שבו לילד יש יותר משני הורים והמדינה לא נכנסת לזה.

האחוזה מ"הסנדק" עומדת למכירה: אמנם עם המשפחה של דון קורליאונה כבר לא נוכל לבלות, אבל מסתבר שבתמורה לשלושה מיליון דולרים, אפשר לעבור לגור אצלם בבית. האחוזה בסטטן איילנד מהווה פיסת היסטוריה קולנועית - היא חולשת על 600 מטר מרובע וצולמה בה סצינות מוכרות מהסרט, כמו חתונתה של בתו של הסנדק והמשרד שלו. מאז הצילומים בשנות השבעים עבר שופץ, אבל המאפיינים העיצוביים שלו, הסגנון האנגלי-גותי והאלמנטיים המרכזיים מהסרט - נשמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully