וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בממשלה בעקבות פיזור הדיון על "חוק הלאום"

16.11.2014 / 15:09

קרב סמכויות: לבני החליטה להפסיק את הדיון בוועדת השרים, שבראשה היא עומדת, בחוק השנוי במחלוקת שעלה לאישורה. נתניהו: "אעלה את ההצעה להצבעה בממשלה". בנט: "הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים"

צילום: עפר מאיר, עריכה: יאיר דניאל

שרת המשפטים, ציפי לבני, פיזרה בצהריים (ראשון) את הדיון ב"חוק הלאום" רגע לפני שעלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, זאת שעות ספורות בלבד לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את תמיכתו בחוק. לבני אמרה לשרים: "בסמכותי להחליט אם להצביע או לדחות את הדיון. החלטתי לדחות את הדיון בשבוע", וקמה מהשולחן. מאוחר יותר הוסיפה: "לא אוותר על הדמוקרטיה. אמשיך להילחם שישראל תהיה גם מדינת העם היהודי וגם דמוקרטית. זה הבסיס של הציונות, כך נקבע במגילת העצמאות וכך יהיה".

בתגובה לצעד של לבני, הודיע ראש הממשלה כי ישתמש בסמכותו על מנת לעקוף את לבני, העומדת בראשות הוועדה. נתניהו החליט כי הצעת החוק תעלה לדיון במליאת הממשלה בשבוע הבא, ולא בוועדה של לבני, כך ששרת המשפטים לא תוכל יותר לעכב את החוק. לדברי נתניהו, "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. זהו נושא עקרוני וחשוב לעתידו של העם היהודי במדינת ישראל".

השר נפתלי בנט אמר לוואלה! חדשות כי "זו הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציונים וכל עוד זה לא עובד אנחנו לא מחויבים לקואליציה. נחסום את החקיקה של לבני ולפיד". בכירים בקואליציה האשימו כי "היה כאן תרגיל מסריח של לבני ולפיד".

עוד בנושא פוליטיקה וממשל:
עקב איומים על חייו: אבטחה תוצמד לשר אורי אריאל
הרצוג: הפתרון - ירושלים מאוחדת עם בירה פלסטינית במזרחה
חוק ישראל היום: כשליברמן וטיבי התאחדו נגד נתניהו וגלאון

שר המדע יעקב פרי, שיזם יחד עם לבני את דחיית הדיון, אמר לאחר פיזור הישיבה כי "המצב הנפיץ הקיים היום במדינה בקרב המגזר הערבי הוביל כבר לאירועים אלימים ולפגיעות בנפש. דיון בחוק הלאום בעת הזאת הוא חוסר אחריות ועל כן אני מבקש לדחות את הדיון".

בתגובה להחלטת שרת המשפטים אמר שר הפנים הנכנס גלעד ארדן: "גם אם זה בסמכותך, תראי לנו איפה זה מופיע בתקנון הוועדה". לבני חזרה והקריאה את הסעיף, ואז יצאה מהחדר. לדברי הנוכחים בדיון, ארדן אמר: "מה זה הדבר ההזוי הזה". שר הבינוי אורי אריאל אמר: "זה סבוטאג'".במהלך הישיבה, לפני שפיזרה את הדיון, אמרה לבני כי "יש עוד הצעות חוק בנושא, ויש ועדה והליך שמתקיים, מתוך הבנה שכל החלטה תתקבל פה אחד בין כל מרכיבי הקואליציה". בכך התייחסה לבני לצוות שמינה ראש הממשלה נתניהו בהשתתפות נציגי כל הסיעות, ואשר היה אמור לגבש יחד את החוק, אולם ח"כ זאב אלקין החליט שלא להמתין ולהעלות את ההצעה בנוסח שלו, בטענה כי "לבני מורחת את הזמן".

יוזם ההצעה, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (הליכוד), אמר בתגובה לצעד של לבני: "אני מצר על כך שהשרה ציפי לבני לא בוחלת בשום תרגיל מסריח כדי לעצור את חוק היסוד: מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. לבני ידעה היטב שיש רוב ברור בוועדת שרים לחקיקה בעד החוק ולכן, בצעד דורסני, בחרה לפוצץ את הדיון ולמנוע הצבעה. שום תרגיל לא יעזור, בממשלה, בכנסת ובציבור עדיין קיים רוב מובהק שלא מתבייש בציונות ומוכן להגן על הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

לדברי אלקין, "בהתנהלות שלה היום, לבני חשפה את פרצופה האמיתי, שכל נאומיה על חשיבות שמירה של האופי היהודי של מדינת ישראל כנימוקי סרק בנסיון להצדיק נסיגות וויתורים לפלסטינים, הם מן השפה אל החוץ בלבד. בפועל השרה לבני מוכנה לשכב על הגדר כדי למנוע את קביעתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

הצעת החוק שרויה במחלוקת חריפה בין סיעות הכנסת. ניסיונות עבר לאשר את החוק, בין היתר על ידי אבי דיכטר בכנסת ה-18 נחסמו. בחודשים האחרונים פעל הצוות מטעם שרת המשפטים, ציפי לבני, ונציגים מכל סיעות הקואליציה על מנת לגבש נוסח מוסכם.

שרת המשפטים ציפי לבני, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
דחתה את הדיון בשבוע. שרת המשפטים ציפי לבני/אדריאן הרבשטיין

על פי ההצעה, ייווצר מדרג בין הזהות היהודית והדמוקרטית של המדינה, כך שהזהות היהודית תגבר על הזהות הדמוקרטית. בפסקת הפתיחה של החוק נכתב כי "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי. האמור בסעיף זה ובכל דבר חקיקה אחר יפורש לאור סעיף זה". רק בסעיף הבא נכתב כי "מדינת ישראל היא בעלת משטר דמוקרטי".

עוד יעוגן בחוק יסוד, כי העברית היא שפה רשמית במדינה, ואילו הערבית היא "שפה במעמד מיוחד". ב"חוק הלאום" גם יעוגן לראשונה "חוק השבות" במעמד של חוק יסוד, ויוגדר כי "המדינה תפעל לחיזוק הזיקה בין ישראל לבין הקהילות היהודיות בתפוצות, ותושיט יד לבני העם היהודי הנתונים בצרה ובשבי בשל יהדותם. החוק גם ייעגן בחוק יסוד כי יום העצמאות הוא החג הלאומי של המדינה, וכי לוח השנה העברי הוא לוח השנה הרשמי בישראל. עוד מבקש אלקין לעגן באמצעות החוק כי המשפט העברי ישמש מקור השראה למחוקק, ומציע כי "המדינה תפעל להתיישבות יהודית בתחומיה". הצעת חוק דומה הונחה בכנסת הנוכחית על ידי חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) ויריב לוין (ליכוד).

הצעת החוק מעוררת סערה גדולה בין סיעות הכנסת, ועלולה להרחיב עוד יותר את הסדקים בתוך קואליציית נתניהו, בין הליכוד להבית היהודי ובין יש עתיד והתנועה. בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הצד היהודי של המדינה בא לידי ביטוי בהיותנו מדינת הלאום האחת והיחידה של העם היהודי, בדגל, בהמנון, בזכותו של כל יהודי לבוא הנה". הוא הוסיף כי "האיזון בין שני הדברים הללו הוא דבר שמתבקש, גם כדי לאזן את מערכת המשפט שלנו, שמכירה בהחלט בצד הדמוקרטי, ועכשיו תצטרך גם להכיר בצד של היותנו מדינת הלאום של העם היהודי". לדבריו, "חוק הלאום אמור להביא לאיזון הזה. הוא יעבור עוד הרבה שינויים והרבה דיונים, אבל ביסודו של דבר, נבהיר שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, בצד מתן שוויון זכויות והבטחת שוויון זכויות לכל אזרחיה".

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"נושא עקרוני וחשוב לעתידו של העם היהודי". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי
"לפי נתניהו, המשמעות של מדינה יהודית היא מדינה שהלאומנות והגזענות בה לא רק שאינן תופעות מגונות, אלא שהן זוכות למעמד חוקתי"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בתגובה לדברי נתניהו כי "הצעת חוק הלאום מכפיפה את המשטר הדמוקרטי ואת מערכת המשפט ללאומנות היהודית מבית מדרשו של אלקין, כאשר היא קובעת שהערבית לא תוגדר כשפה רשמית, שחקיקה חדשה תהיה ברוח 'המשפט העברי' ושהמדינה תפעל להתיישבות יהודית אך לא תתחייב לבנות עבור לאומים אחרים שחיים כאן". לדבריה, "הרבה חוקים איומים כבר יצאו תחת ידיה של ועדת השרים הזאת, אבל המשמעות של אישור השרץ הזה היא אחת: הפיכת אזרחי ישראל הערבים לאזרחים סוג ב'.

"לפי נתניהו, המשמעות של מדינה יהודית היא מדינה שהלאומנות והגזענות בה לא רק שאינן תופעות מגונות, אלא שהן זוכות למעמד חוקתי". הוסיפה גלאון. "התמיכה של ראש הממשלה בחוק כזה חמורה במיוחד בימים אלה, בהם כל מנהיג אחראי היה פועל להרגעת הרוחות ולא להלהטתן. אך נתניהו, שעסוק בבחירות על חשבון טובת המדינה, בוחר להתחנף לאגף הימני בליכוד לקראת הפריימריז".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully