וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו זימן את בכירי סיעתו לדיון חירום - וביטל אותו

17.11.2014 / 12:27

ראש הממשלה תכנן לכנס את חבריו לסיעה לדון במשבר בקואליציה, אך כעבור זמן קצר ביטל את הדיון. מוקדם יותר התפזר דיון ב"חוק מע"מ אפס". בנט: "אם 'חוק הלאום' לא יעבור – אין קואליציה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

(לפיד הציג את התקציב בוועדת הכספים: "אל תתנו יד לסחטנות פוליטית")

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זימן הבוקר (שני) את בכירי סיעתו לדיון חירום בעקבות המשבר המתמשך בקואליציה. הדיון, שתוכנן ל-14:00 בצהריים בלשכת ראש הממשלה, היה צפוי לכלול דיון בכלל התרחישים הפוליטיים שעומדים על הפרק, לרבות האפשרות של הקדמת הבחירות. עם זאת, כעבור זמן קצר ביטל נתניהו את הדיון.

אחד הנושאים שבלב המשבר בין סיעות הקואליציה הוא תקציב המדינה לשנת 2015. שר האוצר יאיר לפיד הציג הבוקר את התקציב לחברי ועדת הכספים של הכנסת ואמר: "אל תתנו יד לסחטנות פוליטית. חוק ההסדרים הוא חוק רזה ללא 'עזים', ואנחנו עומדים מאחורי כל הסעיפים בו". לדבריו, הוא לא יסכים לכך ששינויים בתקציב יובילו לקיצוצים במשרדים החברתיים. "לא נסיים את התקציב בקיצוץ רוחבי בבריאות בחינוך וברווחה. אני אעדיף לא להעביר תקציב מלפגוע במה שחשוב לכל אזרחי ישראל. עם זאת, אני מאמין שהממשלה והכנסת שותפה לדעה שאסור לפגוע בתקציבים החברתיים", אמר.

משבר קואליציוני - כותרות נוספות:
סערה בממשלה בעקבות פיזור הדיון על "חוק הלאום"
להשתחרר מהדיקטטורה של נתניהו | דעה
השר עמיר פרץ מתפטר: תחילת הסוף של ממשלת נתניהו?

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
קואליציה על כרעי תרנגולת. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

סוגיה בולטת נוספת במחלוקת בקואליציה היא הצעת "חוק מע"מ אפס" של לפיד. היום החל בוועדת הכספים דיון חוזר בהצעה, אולם כעבור זמן קצר התפזרה הוועדה מבלי לאשר את החוק, לאחר שסיעת ישראל ביתנו ביקשה להתייעץ בנוגע להצבעה. הדיון צפוי להתחדש בימים הקרובים.

הצעת החוק אושרה בשבוע שעבר בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, אולם חברי הכנסת מהאופוזיציה החברים בוועדה הגישו בקשות לערוך הצבעה חוזרת על כל סעיפי החוק שאושרו. החוק מציע פטור ממע"מ על דירה ראשונה עבור זוגות או עבור רווקים מעל גיל 35, הרוכשים דירה ראשונה, אשר עלותה היא עד סכום של 1.6 מיליון שקלים. אחד הסעיפים המרכזיים והשנויים במחלוקת בחוק הוא ההעדפה הברורה שהוא מעניק לאזרחים יוצאי צבא או שירות לאומי. זאת לצד הביקורת שנשמעה נגד הצעת החוק מצד כלכלנים רבים, הטוענים כי היא לא תביא לירידה המיוחלת במחירי הדיור – ואולי אף להיפך.

גורמים בישראל ביתנו הבהירו בשיחה עם וואלה! חדשות כי עיכוב ההצבעה על "חוק מע"מ אפס" נובע מהמחלוקת בין סיעתו של ליברמן לבין לפיד סביב הרפומה בבריאות. בישראל ביתנו דורשים לבטל את המיסוי על תיירות מרפא וכן מעוניינים למסמס את מסקנות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. ביש עתיד מאותתים כי יסכימו להתפשר על עניין תיירות המרפא, אך לא יוותרו בשום אופן על הרפורמה של גרמן.

שר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"אל תתנו יד לסחטנות פוליטית". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

המשבר החריף בין סיעות הקואליציה נסוב גם סביב "חוק הלאום" השנוי במחלוקת. הבוקר איים שר הכלכלה נפתלי בנט בפירוק הקואליציה אם החוק לא יעבור בהצבעה שתתקיים ביום ראשון הקרוב. "אם החוק לא יעבור אין לנו קואליציה. הכול יתפרק. קיום הסכמים זה ערך חשוב ואני אעמוד על זה", אמר בנט בכנס המוסד לבטיחות ולגהות.

"כשנכנסנו לממשלה חתמנו שמעבירים את 'חוק הלאום'. בלי שנקבע את המעמד של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית יבואו עוד כמה שנים לבג"ץ ויבקשו להחיל את חוק השבות גם על מי שאינו יהודי, בג"ץ יקבל את זה כי מעולם לא קבענו בחוק אחרת", הסביר בנט. "חתמנו על הסכם, וכולם חתומים עליו. אני מצפה מכולם לקיים את ההתחייבות". הוא התייחס לפיזור הדיון בחוק אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה בידי יו"ר הוועדה, שרת המשפטים ציפי לבני, רגע לפני ההצבעה על החוק, ואמר: "אתמול נעשה מעשה חד-צדדי ולא מקובל. הפעולה שנקטתי כבר פעלה ולהערכתי ביום ראשון חוק הלאום יעבור".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט וח"כ יוני שטבון בוועידת הבית היהודי, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
"מצפה מכולם לקיים את ההתחייבות". בנט/ראובן קסטרו

פיזור הדיון בא שעות ספורות בלבד לאחר שנתניהו הביע את תמיכתו בחוק, האמור ליצור מדרג בין הזהות היהודית והדמוקרטית של המדינה, כך שהזהות היהודית תגבר על זו הדמוקרטית. לבני אמרה לשרים: "בסמכותי להחליט אם להצביע או לדחות את הדיון. החלטתי לדחות את הדיון בשבוע", וקמה מהשולחן. מאוחר יותר הוסיפה: "לא אוותר על הדמוקרטיה. אמשיך להילחם שישראל תהיה גם מדינת העם היהודי וגם דמוקרטית. זה הבסיס של הציונות, כך נקבע במגילת העצמאות וכך יהיה".

בתגובה על הצעד של לבני הודיע נתניהו כי הוא ישתמש בסמכותו על מנת לעקוף אותה. נתניהו החליט כי הצעת החוק תעלה לדיון במליאת הממשלה בשבוע הבא, ולא בוועדה של לבני, כך ששרת המשפטים לא תוכל עוד לעכב את החוק. "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. זהו נושא עקרוני וחשוב לעתידו של העם היהודי במדינת ישראל", אמר נתניהו.

(עדכון ראשון: 10:01)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully