וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהשב"כ חצה את הקו האדום של גנץ

13.11.2014 / 0:14

הוויכוח בין צה"ל לשב"כ על ההתרעה מפני מלחמה בקיץ כבר פורסם בפומבי, אך הראיונות שהעניקו אנשי שירות הביטחון לתכנית "עובדה" הצליחו להוציא את הרמטכ"ל משלוותו. פרשנות

צילום: דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

מלחמת הגרסאות בין השב"כ לצה"ל, או יותר נכון לאגף המודיעין בצבא (אמ"ן), בנוגע להתרעה מפני מלחמה בקיץ האחרון, אינה חדשה. היא אף נותחה ופורסמה כמה פעמים בפומבי. ואולם, רק אתמול – כמעט שלושה חודשים מסוף מבצע "צוק איתן" - שלח הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מכתב תלונה נגד ראש השב"כ יורם כהן, לראש הממשלה בנימין נתניהו.

קצינים בכירים בצה"ל מסבירים כי מה ששבר את גב הגמל מבחינת גנץ וגרם לו לאבד את ארשת הפנים הנינוחה שלו הייתה הכתבה שפורסמה מוקדם יותר השבוע בתכנית "עובדה עם אילנה דיין" בערוץ 2. בתכנית חזרו אנשי השב"כ (בפנים מטושטשות) על טענתם שהועבר מידע על כך כוונות חמאס לבצע פיגוע שעשוי להביא להתלקחות. עד התכנית הזו, הכתבות שפורסמו בכלי התקשורת בנושא היו מטרידות, אך מבחינת הרמטכ"ל ואנשיו הדברים שנאמרו בתכנית היו גסים, בוטים ופוגעים באופן אישי.

עוד בוואלה! חדשות:
ישראל מנעה מחברי ועדת "גולדסטון 2" להיכנס לשטחה
אבנים נזרקו על כיתה שטיילה בגליל התחתון; המורה נפצעה קל
מאבק בפשעי השנאה? "85% מתלונות הפלסטינים נגנזו"

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו והרמטכ"ל בני גנץ בטקס אזכרה ליצחק רבין בהר הרצל. נועם מושקוביץ
עימות פומבי. ראש השב"כ יורם כהן/נועם מושקוביץ

השב"כ מבחינתו שיתף פעולה עם התכנית במטרה לחזק את ההרתעה נגד חמאס ולהראות לו כי הוא שקוף למודיעין הישראלי. הקדימונים של התכנית עצבנו את צמרת צה"ל ובצבא הבינו לאיזה כיוון נושבת הרוח ושלחו את דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, להגיב בצורה נוקבת וברורה לדברי השב"כ מול המצלמות.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת זאב אלקין (הליכוד), ויו"ר ועדת המשנה למודיעין וארגונים חשאיים, ח"כ יריב לוין (הליכוד), העריכו כי הוויכוח בין גופי הביטחון חוצה את רמת המתח הסבירה ביניהם והחליטו לזמן את ראשי הארגונים לוועדת המשנה. בצה"ל שלחו בכירים, בזמן שיורם כהן הגיע בכבודו ובעצמו כנציג השב"כ. חברי הוועדה ניסו להוריד את רמת המתח ואף שלחו מכתב בנושא לראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון בבקשה שירגיעו את הרוחות. נתניהו ויעלון, כך נראה, התעלמו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

באופן חריג, גנץ איבד פרופורציה

הכתבה שודרה. על המרקע זה היה נראה כמו מלחמת כל בכל. הגופים שאמונים על ביטחון המדינה ומלחמה באויב הפכו לאויבים מרים. קרב על האמת. רא"ל גנץ חרג ממנהגו ובמקום ולפנות לשר הממונה עליו במכתב חריף, בחר לשלוח את המכתב לראש הממשלה הממונה על השב"כ עם העתק לשר הביטחון, שבו התריע מפני משבר אמון בין הצדדים.

גנץ ידוע כאדם נינוח שמעדיף לכבס כביסה מלוכלכת בפנים. הפעם, באופן חריג, הוא איבד פרופורציה כשהחליט לשלוח את דובר צה"ל לתקוף את השב"כ ולאחר מכן לשגר מכתב לראש הממשלה. וזו גם ההוכחה לכך שהמהלומה שהונחתה עליו הייתה חציית קו אדום מבחינתו.

הרמטכ"ל בני גנץ, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
ידוע כאדם נינוח. הרמטכ"ל בני גנץ/ראובן קסטרו

בריאיון הפרישה שלו מצה"ל כסגן הרמטכ"ל, אמר גנץ לאילנה דיין כי הוא יודע גם לעמוד על שלו למרות מה שחושבים עליו. הבטיח וקיים. נראה שהוא חשש שתידבק בו התווית של הרמטכ"ל שידע ולא נערך למלחמה מול חמאס. אולי הוא גם רצה לתת גיבוי מוחלט לראש אמ"ן היוצא, אלוף אביב כוכבי, ואנשיו. מעבר לכך, הוא גם הצליח לחזק את התדמית הציבורית שלו. השאלה המרכזית היא אם זו הייתה הדרך ומה יהיו ההשלכות לכך.

בעקבות המכתב, זימן ראש הממשלה את הניצים וניסה לפייס ביניהם. במצב מושלם, הצדדים חוזרים לשתף פעולה מבלי להיות חברים. מחליפו של גנץ, שייכנס לתפקידו באמצע חודש פברואר 2015, יחזור על המנטרה ויבקש לפתוח דף חדש מול השב"כ. אך בחיים כמו בחיים - הכול אישי. צה"ל הוא גוליית והשב"כ הוא דוד. כיחידה, השב"כ הרבה יותר קטנה מיחידת 8200, והאגו משחק כאן תפקיד מרכזי.

בקרוב - ניסיון הפיוס יעמוד למבחן ראשון

המהלומות הפומביות יקרינו פנימה לתוך הארגונים על אף הבטחות של בכירים משני הארגונים להרגיע את הרוחות ולהחזיר את הסדר על כנו. ללא ספק, יהיה קשה להחזיר במהרה את השד לבקבוק. חשדנות תהיה והמתח יחזור להיות מובנה יותר מתמיד.

ישיבת ממשלה בקריה בתל אביב, אוגוסט 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
הפיוס יצליח? ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ואם לא די בכך, ב-1 בינואר 2015 אמור ח"כ אלקין לפנות את מקומו כיו"ר ועדת החוץ והביטחון לח"כ לוין, ולהתמנות במקומו ליו"ר ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים. עד אז, התחייבו השניים כלפי הח"כים שיסיימו את פרסום הדוח הסודי שעוסק בלקחי מבצע "צוק איתן" ובין היתר בשאלת ההתרעה. חלק קטן מאוד של הדוח יהיה בלתי מסווג. האמת תקבל תוקף פרלמנטרי ואולי אז תפרוץ שוב מלחמה בין הצדדים.

בקרוב יעמוד ניסיון הפיוס של ראש הממשלה למבחן ראשון כשגנץ וכהן יוזמנו ללשכת שר הביטחון לדיון מיוחד. כהן, בניגוד לקודמיו בתפקיד, דואג להגיע לדיונים חשובים בעצמו ולא לשלוח שליחים.

(עדכון ראשון: 23:14)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully